REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: kontrola ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III kontrola ciśnienia sprężania
Volkswagen Polo III kontrola ciśnienia sprężania

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala nam na realną ocenę stanu technicznego naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić ciśnienie sprężania w Volkswagenie Polo III.

W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Chcąc ocenić stan silnika najczęściej udajemy się do mechanika. Jednak nawet najlepszy specjalista może się pomylić. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania. W zależności od otrzymanego wyniku będziemy mogli podjąć decyzję, co zrobić z silnikiem naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana termostatu

REKLAMA

Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie może wynosić ponad 0.3MPa w silniku benzynowym i ponad 0.5 w silniku wysokoprężnym.

Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów, zużyciu pierścieni. W przypadku kiedy są one bardzo duże to można mówić już o wyeksploatowanym silniku. Wtedy musimy podjąć decyzję odnośnie jego naprawy lub wymiany. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne dlatego powinna być trochę niższa. Pamiętajmy, że przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.

Poniżej znajduje się zestawienie prawidłowych wartości ciśnienia oraz dopuszczalnego dla wszystkich jednostek montowanych w Volkswagenie Polo II:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż półosi

Silniki benzynowe                    nowy silnik 1.0 – 1.5               minimalne – 0.7

Silnik Diesla 1.7 i 1.9              nowy silnik 3.4                         minimalne – 2.6

Silnik Diesla 1.4                      nowy silnik 2.5 – 3.1               minimalne – 1.9

Zaczynamy od silnika benzynowego

Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu. Otwieramy maskę i odpinamy złącze generatora Halla od rozdzielacza zapłonu. Następnie odłączamy od wszystkich świec końcówki przewodów wysokiego napięcia. Nie ciągniemy za przewody tylko za same końcówki. Jeżeli mamy problem z dojściem to można skorzystać ze szczypiec. Teraz za pomocą sprężonego powietrza przedmuchujemy wnęki świec zapłonowych.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana filtru powietrza i paliwa

REKLAMA

Jeśli nie mamy dostępu do kompresora to możemy skorzystać z tradycyjnego odkurzacza. Nie można doprowadzić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po wykręceniu świec. Zakładamy klucz do świec i wykręcamy wszystkie świece. Pamiętajmy o prostym prowadzeniu klucza. Następnie musimy obrócić kilkakrotnie wał korbowy silnika w celu usunięcia zanieczyszczeń i sadzy. Wykonujemy to obracając kilkakrotnie rozrusznikiem.

Podczas wykonywania tej czynności dźwignia zmiany biegów powinna być „na luzie”, a hamulec ręczny zaciągnięty do oporu. Nie należy również pochylać się nad silnikiem. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Wciskamy lub wkręcamy manometr w otwór świecy zapłonowej, natomiast druga osoba trzyma pedał gazu w jednym położeniu i obraca rozrusznikiem do momentu aż ciśnienie na przyrządzie pomiarowym przestanie rosnąć.

W taki sam sposób dokonujemy pomiaru na wszystkich cylindrach i na koniec porównujemy z wartościami nominalnymi. Od wyniku tego pomiaru zależy dalszy los naszego silnika. Należy przeprowadzić szybką kalkulację czy bardziej opłacalny jest remont czy kupno używanego (pewnego) silnika. Na końcu wkręcamy świece zapłonowe i podłączamy przewody napięcia oraz osadzamy złącze generatora Halla.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż chłodnicy

W silniku wysokoprężnym wymiana wygląda trochę inaczej niż w jednostce benzynowej. W silniku 1.7 i 1.9 odłączamy przewody elektryczne od zaworu odcinającego dopływ paliwa lub złącze wtykowe nastawnika dawki paliwa bezpośrednio na pompie wtryskowej. Wszystko po to, żeby wtryskiwacze nie podawały paliwa do komór spalania. Czyścimy i demontujemy przewody wysokiego napięcia pamiętając, żeby nie zmieniać ich kształtów.

Demontujemy wtryskiwacze i wkręcamy lub przystawiamy końcówkę manometru w miejsce wtryskiwacza. Druga osoba wykonuje około 8 obrotów wału korbowego za pomocą rozrusznika a my odczytujemy maksymalne ciśnienie. W taki sam sposób przeprowadzamy resztę pomiarów. Na koniec porównujemy otrzymane wyniki z wytycznymi do silników Diesla. Dokręcamy wtryskiwacze momentem 70Nm oraz przewody wysokiego ciśnienia. Na końcu podłączamy przewód do zaworu odcinającego dopływ paliwa.

Jak widać cała operacja nie jest trudna a może nam przekazać wiele informacji o stanie naszego silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA