REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: kontrola ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III kontrola ciśnienia sprężania
Volkswagen Polo III kontrola ciśnienia sprężania

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala nam na realną ocenę stanu technicznego naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić ciśnienie sprężania w Volkswagenie Polo III.

W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Chcąc ocenić stan silnika najczęściej udajemy się do mechanika. Jednak nawet najlepszy specjalista może się pomylić. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania. W zależności od otrzymanego wyniku będziemy mogli podjąć decyzję, co zrobić z silnikiem naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana termostatu

Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie może wynosić ponad 0.3MPa w silniku benzynowym i ponad 0.5 w silniku wysokoprężnym.

Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów, zużyciu pierścieni. W przypadku kiedy są one bardzo duże to można mówić już o wyeksploatowanym silniku. Wtedy musimy podjąć decyzję odnośnie jego naprawy lub wymiany. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne dlatego powinna być trochę niższa. Pamiętajmy, że przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.

REKLAMA

Poniżej znajduje się zestawienie prawidłowych wartości ciśnienia oraz dopuszczalnego dla wszystkich jednostek montowanych w Volkswagenie Polo II:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż półosi

Silniki benzynowe                    nowy silnik 1.0 – 1.5               minimalne – 0.7

Silnik Diesla 1.7 i 1.9              nowy silnik 3.4                         minimalne – 2.6

Silnik Diesla 1.4                      nowy silnik 2.5 – 3.1               minimalne – 1.9

Zaczynamy od silnika benzynowego

Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu. Otwieramy maskę i odpinamy złącze generatora Halla od rozdzielacza zapłonu. Następnie odłączamy od wszystkich świec końcówki przewodów wysokiego napięcia. Nie ciągniemy za przewody tylko za same końcówki. Jeżeli mamy problem z dojściem to można skorzystać ze szczypiec. Teraz za pomocą sprężonego powietrza przedmuchujemy wnęki świec zapłonowych.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana filtru powietrza i paliwa

Jeśli nie mamy dostępu do kompresora to możemy skorzystać z tradycyjnego odkurzacza. Nie można doprowadzić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po wykręceniu świec. Zakładamy klucz do świec i wykręcamy wszystkie świece. Pamiętajmy o prostym prowadzeniu klucza. Następnie musimy obrócić kilkakrotnie wał korbowy silnika w celu usunięcia zanieczyszczeń i sadzy. Wykonujemy to obracając kilkakrotnie rozrusznikiem.

Podczas wykonywania tej czynności dźwignia zmiany biegów powinna być „na luzie”, a hamulec ręczny zaciągnięty do oporu. Nie należy również pochylać się nad silnikiem. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Wciskamy lub wkręcamy manometr w otwór świecy zapłonowej, natomiast druga osoba trzyma pedał gazu w jednym położeniu i obraca rozrusznikiem do momentu aż ciśnienie na przyrządzie pomiarowym przestanie rosnąć.

W taki sam sposób dokonujemy pomiaru na wszystkich cylindrach i na koniec porównujemy z wartościami nominalnymi. Od wyniku tego pomiaru zależy dalszy los naszego silnika. Należy przeprowadzić szybką kalkulację czy bardziej opłacalny jest remont czy kupno używanego (pewnego) silnika. Na końcu wkręcamy świece zapłonowe i podłączamy przewody napięcia oraz osadzamy złącze generatora Halla.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż chłodnicy

W silniku wysokoprężnym wymiana wygląda trochę inaczej niż w jednostce benzynowej. W silniku 1.7 i 1.9 odłączamy przewody elektryczne od zaworu odcinającego dopływ paliwa lub złącze wtykowe nastawnika dawki paliwa bezpośrednio na pompie wtryskowej. Wszystko po to, żeby wtryskiwacze nie podawały paliwa do komór spalania. Czyścimy i demontujemy przewody wysokiego napięcia pamiętając, żeby nie zmieniać ich kształtów.

Demontujemy wtryskiwacze i wkręcamy lub przystawiamy końcówkę manometru w miejsce wtryskiwacza. Druga osoba wykonuje około 8 obrotów wału korbowego za pomocą rozrusznika a my odczytujemy maksymalne ciśnienie. W taki sam sposób przeprowadzamy resztę pomiarów. Na koniec porównujemy otrzymane wyniki z wytycznymi do silników Diesla. Dokręcamy wtryskiwacze momentem 70Nm oraz przewody wysokiego ciśnienia. Na końcu podłączamy przewód do zaworu odcinającego dopływ paliwa.

Jak widać cała operacja nie jest trudna a może nam przekazać wiele informacji o stanie naszego silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA