REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać zbliżającą się poważną awarię silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wiele awarii silnika samochodu można przewidzieć, choć nie wszystkie. Awarie mogą być spowodowane przez różnorodne czynniki. Najczęstsze przyczyny powodujące usterki silnika omówimy w tym artykule.

Są awarie całkowicie nieprzewidywalne, spowodowane chwilową zmianą warunków pracy, długotrwałym nawarstwianiem się przyczyn lub istnieniem niewykrytych wcześniej usterek, których wpływ na pracę silnika był w początkowym okresie znikomy lub niezauważalny.

REKLAMA

Pierwsza z przyczyn ma charakter wybitnie subiektywny. Całkowitą odpowiedzialność za jej skutki ponosi użytkownik pojazdu lub osoby przez niego wybrane do wykonania napraw, okresowych przeglądów, wymiany oleju itp. Druga i trzecia z wymienionych przyczyn są całkowicie niezależne od osoby, użytkującej pojazd, o ile podczas jego napraw czy w trakcie czynności obsługowych nie kierowała się ona źle pojętą ekonomią, stosując niewłaściwe, tańsze materiały eksploatacyjne lub nieoryginalne części.

Zobacz również: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

REKLAMA

Jest wiele przyczyn uszkodzeń i awarii silnika, z których mniej więcej jednakowo często występują trzy: wadliwa eksploatacja i niedostateczna dbałość ze strony użytkownika, wadliwe materiały lub wady technologiczno-konstrukcyjne oraz naturalne zużycie części i podzespołów, wynikające z długotrwałego użytkowania.

Duże zużycie silnika, grożące w każdej chwili jego awarią, objawia się najczęściej jego nierównomierną pracą pod obciążeniem, pomimo starannie wykonanych regulacji, dużymi drganiami silnika podczas jazdy i bardzo nierówną pracą na wolnych obrotach. Zużyty silnik ma znacznie mniejszą moc, zużywa więcej paliwa na pokonanie takiego samego dystansu, co silnik pełnosprawny. Rośnie zużycie oleju, często znacznie przekraczając dopuszczalne normy. Zużyty silnik trudniej jest uruchomić, zwłaszcza gdy jest on zimny, a temperatura otoczenia jest niska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

REKLAMA

Tuż przed awarią silnika w oleju pojawiają się opiłki metalu w dużej ilości, co można stwierdzić oglądając olej na bagnecie po wyjęciu go z silnika ciepłego, po co najmniej kilku minutach pracy. Często z rury wydechowej wyeksploatowanego ponad miarę silnika kapie woda nie tylko, gdy jest on zimny, pojawia się olej lub niedopalone paliwo, a wylot rury wydechowej w przypadku silnika benzynowego jest czarny od resztek niespalonego oleju, zmieszanych z tłustą sadzą.

Ze zużytego silnika słyszalne są różne stuki i inne nienaturalne odgłosy, przy czym ich źródła znajdują się praktycznie wszędzie, od miski olejowej do głowicy (głośna praca rozrządu, „kłapanie” zaworów itp.). Taki silnik intensywnie dymi, zwłaszcza podczas przyspieszania, „dzwoni” i stuka bardzo głośno pod obciążeniem, ponadto mogą być słyszane różnego rodzaju gwizdy, zgrzyty i „świergotania”, wcześniej niesłyszane.

Podejrzane, niepokojące odgłosy pracy silnika wymagają natychmiastowego wykrycia i usunięcia ich przyczyn.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA