REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać zbliżającą się poważną awarię silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wiele awarii silnika samochodu można przewidzieć, choć nie wszystkie. Awarie mogą być spowodowane przez różnorodne czynniki. Najczęstsze przyczyny powodujące usterki silnika omówimy w tym artykule.

Są awarie całkowicie nieprzewidywalne, spowodowane chwilową zmianą warunków pracy, długotrwałym nawarstwianiem się przyczyn lub istnieniem niewykrytych wcześniej usterek, których wpływ na pracę silnika był w początkowym okresie znikomy lub niezauważalny.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza z przyczyn ma charakter wybitnie subiektywny. Całkowitą odpowiedzialność za jej skutki ponosi użytkownik pojazdu lub osoby przez niego wybrane do wykonania napraw, okresowych przeglądów, wymiany oleju itp. Druga i trzecia z wymienionych przyczyn są całkowicie niezależne od osoby, użytkującej pojazd, o ile podczas jego napraw czy w trakcie czynności obsługowych nie kierowała się ona źle pojętą ekonomią, stosując niewłaściwe, tańsze materiały eksploatacyjne lub nieoryginalne części.

Zobacz również: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

Jest wiele przyczyn uszkodzeń i awarii silnika, z których mniej więcej jednakowo często występują trzy: wadliwa eksploatacja i niedostateczna dbałość ze strony użytkownika, wadliwe materiały lub wady technologiczno-konstrukcyjne oraz naturalne zużycie części i podzespołów, wynikające z długotrwałego użytkowania.

REKLAMA

Duże zużycie silnika, grożące w każdej chwili jego awarią, objawia się najczęściej jego nierównomierną pracą pod obciążeniem, pomimo starannie wykonanych regulacji, dużymi drganiami silnika podczas jazdy i bardzo nierówną pracą na wolnych obrotach. Zużyty silnik ma znacznie mniejszą moc, zużywa więcej paliwa na pokonanie takiego samego dystansu, co silnik pełnosprawny. Rośnie zużycie oleju, często znacznie przekraczając dopuszczalne normy. Zużyty silnik trudniej jest uruchomić, zwłaszcza gdy jest on zimny, a temperatura otoczenia jest niska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Tuż przed awarią silnika w oleju pojawiają się opiłki metalu w dużej ilości, co można stwierdzić oglądając olej na bagnecie po wyjęciu go z silnika ciepłego, po co najmniej kilku minutach pracy. Często z rury wydechowej wyeksploatowanego ponad miarę silnika kapie woda nie tylko, gdy jest on zimny, pojawia się olej lub niedopalone paliwo, a wylot rury wydechowej w przypadku silnika benzynowego jest czarny od resztek niespalonego oleju, zmieszanych z tłustą sadzą.

Ze zużytego silnika słyszalne są różne stuki i inne nienaturalne odgłosy, przy czym ich źródła znajdują się praktycznie wszędzie, od miski olejowej do głowicy (głośna praca rozrządu, „kłapanie” zaworów itp.). Taki silnik intensywnie dymi, zwłaszcza podczas przyspieszania, „dzwoni” i stuka bardzo głośno pod obciążeniem, ponadto mogą być słyszane różnego rodzaju gwizdy, zgrzyty i „świergotania”, wcześniej niesłyszane.

Podejrzane, niepokojące odgłosy pracy silnika wymagają natychmiastowego wykrycia i usunięcia ich przyczyn.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA