REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Upał zwłaszcza dla starszych konstrukcji, może być problemem fot. motowieszjak
Upał zwłaszcza dla starszych konstrukcji, może być problemem fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo duże upały mogą, podobnie jak silne mrozy, utrudnić rozruch silnika samochodowego. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli silników, zasilanych gaźnikowo, ale czasem może się zdarzyć także w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Paliwa silnikowe pod wpływem wysokich temperatur parują. Najintensywniej parują benzyny, znacznie wolniej od nich – oleje napędowe. Jeżeli w układzie paliwowym istnieje dowolna komora, w której gromadzi się paliwo, np. obudowa filtru paliwa, komora pływakowa w gaźniku itp. wówczas w wyniku działania bardzo wysokiej temperatury znajdujące się w nich paliwo może nawet w całości odparować, co znacznie utrudni uruchomienie silnika.

REKLAMA

Opary paliwa mogą się ulotnić do atmosfery, np. przez dysze paliwowe gaźnika albo przez przewody, odprowadzające nadmiar paliwa z instalacji wtryskowej. Na szczęście zjawisko to nie jest powszechne i zdarza się najczęściej w wyniku pozostawienia samochodu w nasłonecznionym miejscu na wiele godzin lub dni, np. na polu namiotowym czy parkingu.

Zobacz też: Jak często sprawdzać poziom oleju?

REKLAMA

Rozruch silnika, w którego układzie paliwowym znajdują się „korki” z par paliwa lub z którego odparowało paliwo, nie jest niemożliwy. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością kilkukrotnego użycia rozrusznika dla zassania nowych porcji paliwa i napełnienia nim instalacji paliwowej. Rozrusznik nie powinien pracować bez przerwy, dłużej niż kilkanaście sekund.

rzede wszystkim dlatego, że podczas rozruchu silnika zachodzi ryzyko przegrzania uzwojeń rozrusznika, a tym samym – zniszczenia go. Płynący przez nie prąd o bardzo dużym natężeniu rozgrzewa je w każdych okolicznościach. Gdy rozrusznik jest już rozgrzany i dodatkowo zostanie podgrzany przepływającym przez niego prądem, emalia izolująca przewody w jego uzwojeniu może ulec zwęgleniu i wystąpią zwarcia międzyzwojowe. Dlatego należy dążyć do skrócenia okresów jego pracy i wydłużenia czasu przerwy pomiędzy nimi, podobnie jak w czasie silnych mrozów, choć z zupełnie innych powodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

kolejnym powodem dla którego powinniśmy robić przerwy podczas uruchomiania silnika jest ryzyko rozładowania akumulatora. Tu również zachodzi analogia do rozruchu silnika podczas mrozów. Kierowca nigdy nie wie, w jakim stanie się znajduje i w jakim stopniu jest naładowany akumulator w jego samochodzie, zwłaszcza po dłuższym postoju. Akumulator może być zasiarczony, może też zachodzić w nim zjawisko samowyładowania, a bywa że zostanie w dużym stopniu rozładowany np. przez pozostawienie w samochodzie włączonych odbiorników prądu, nawet tak słabych, jak oświetlenie komory silnika, bagażnika lub kabiny pasażerskiej. Dla własnego dobra warto przyjąć założenie, że ładunek elektryczny, jaki się w nim znajduje, jest wyraźnie mniejszy od jego pojemności nominalnej i dostosować do tego swoje postępowanie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA