REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Upał zwłaszcza dla starszych konstrukcji, może być problemem fot. motowieszjak
Upał zwłaszcza dla starszych konstrukcji, może być problemem fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo duże upały mogą, podobnie jak silne mrozy, utrudnić rozruch silnika samochodowego. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli silników, zasilanych gaźnikowo, ale czasem może się zdarzyć także w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Paliwa silnikowe pod wpływem wysokich temperatur parują. Najintensywniej parują benzyny, znacznie wolniej od nich – oleje napędowe. Jeżeli w układzie paliwowym istnieje dowolna komora, w której gromadzi się paliwo, np. obudowa filtru paliwa, komora pływakowa w gaźniku itp. wówczas w wyniku działania bardzo wysokiej temperatury znajdujące się w nich paliwo może nawet w całości odparować, co znacznie utrudni uruchomienie silnika.

REKLAMA

Opary paliwa mogą się ulotnić do atmosfery, np. przez dysze paliwowe gaźnika albo przez przewody, odprowadzające nadmiar paliwa z instalacji wtryskowej. Na szczęście zjawisko to nie jest powszechne i zdarza się najczęściej w wyniku pozostawienia samochodu w nasłonecznionym miejscu na wiele godzin lub dni, np. na polu namiotowym czy parkingu.

Zobacz też: Jak często sprawdzać poziom oleju?

REKLAMA

Rozruch silnika, w którego układzie paliwowym znajdują się „korki” z par paliwa lub z którego odparowało paliwo, nie jest niemożliwy. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością kilkukrotnego użycia rozrusznika dla zassania nowych porcji paliwa i napełnienia nim instalacji paliwowej. Rozrusznik nie powinien pracować bez przerwy, dłużej niż kilkanaście sekund.

rzede wszystkim dlatego, że podczas rozruchu silnika zachodzi ryzyko przegrzania uzwojeń rozrusznika, a tym samym – zniszczenia go. Płynący przez nie prąd o bardzo dużym natężeniu rozgrzewa je w każdych okolicznościach. Gdy rozrusznik jest już rozgrzany i dodatkowo zostanie podgrzany przepływającym przez niego prądem, emalia izolująca przewody w jego uzwojeniu może ulec zwęgleniu i wystąpią zwarcia międzyzwojowe. Dlatego należy dążyć do skrócenia okresów jego pracy i wydłużenia czasu przerwy pomiędzy nimi, podobnie jak w czasie silnych mrozów, choć z zupełnie innych powodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

kolejnym powodem dla którego powinniśmy robić przerwy podczas uruchomiania silnika jest ryzyko rozładowania akumulatora. Tu również zachodzi analogia do rozruchu silnika podczas mrozów. Kierowca nigdy nie wie, w jakim stanie się znajduje i w jakim stopniu jest naładowany akumulator w jego samochodzie, zwłaszcza po dłuższym postoju. Akumulator może być zasiarczony, może też zachodzić w nim zjawisko samowyładowania, a bywa że zostanie w dużym stopniu rozładowany np. przez pozostawienie w samochodzie włączonych odbiorników prądu, nawet tak słabych, jak oświetlenie komory silnika, bagażnika lub kabiny pasażerskiej. Dla własnego dobra warto przyjąć założenie, że ładunek elektryczny, jaki się w nim znajduje, jest wyraźnie mniejszy od jego pojemności nominalnej i dostosować do tego swoje postępowanie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA