REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Używanie manualnej przekładni, która daje całkowitą kontrolę nad przełożeniami zwłaszcza w mocnym samochodzie daje sporo przyjemności kierowcy. Oto kilka porad, jak utrzymać ją w dobrej kondycji.

Dociskanie pedału sprzęgła

REKLAMA

Wielu kierowców nie dociska pedału sprzęgła podczas zmiany biegów, gdyż ustawienia pozwalają na wykonanie tej operacji już przy połowicznym jego wciśnięciu. Jest to błąd. Nawet, jeśli sprzęgło pozwala na zmianę biegu przy częściowym wciśnięciu pedału, musimy dać skrzyni czas na ustawienie kół zębatych i przygotowanie ich do wejścia w nowe położenie. Nie oznacza to, że powinniśmy czekać przed wrzuceniem nowego biegu, jednak warto po prostu wysprzęglić skrzynię do końca, co uzyskamy tylko wciskając pedał tak bardzo, jak to możliwe. Jeśli tego nie zrobimy, możemy usłyszeć zgrzyt, będący zwiastunem niszczenia synchronizatorów. 

Zobacz także: Jak eksploatować klimatyzację?

Redukcja biegów przy wysokich prędkościach

Gdy jedziemy np. z prędkością 80km/h i zredukujemy bieg powiedzmy do drugiego, a nasza skrzynia nie jest elastyczna, doświadczymy tak zwanego odcięcia zapłonu. Silnik zacznie wibrować i przerywać, samochód nie będzie przyspieszał, do tego skrzynia biegów będzie się niszczyć, ponieważ zmuszamy sprzęgło do przenoszenia ogromnych obciążeń. Synchronizatory mogą się wtedy nawet połamać, a pasek rozrządu w silniku może przeskoczyć, powodując uderzenie tłoka w zawór. Wtedy po naszym motorze zostanie tylko wspomnienie. Jeśli chcemy zwolnić, czyli hamować silnikiem redukując bieg na niższy, powinniśmy robić to po kolei. Z biegu czwartego redukować na bieg trzeci, z trzeciego na drugi ale nigdy z czwartego (a tym bardziej z piątego) na drugi. Nie hamujemy też redukując bieg do pierwszego. Służy on tylko to ruszania lub bardzo powolnego toczenia, gdy prędkość jest zbyt niska nawet na drugi bieg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzygaz przy redukcji

Jeśli redukujemy bieg powinniśmy wprowadzić silnik na takie obroty, jakich spodziewamy się po redukcji, To znaczy, że jeśli na trzecim biegu przy prędkości 60km/h nasz silnik ma 2500 obrotów, po zredukowaniu może mieć ich np. 3500. Aby przygotować silnik i przekładnię, powinniśmy podnieść obroty silnika do tej właśnie, oczekiwanej liczby dodając trochę gazu. Wtedy możemy puścić sprzęgło z włączonym niższym biegiem. Jeśli nie podniesiemy obrotów przed redukcją, poczujemy szarpnięcie i zaszkodzimy zarówno skrzyni biegów, jak i silnikowi a do tego zmusimy sprzegło do przenoszenia dużych obciążeń.

Zobacz także: Jak dbać o akumulator?

Półsprzęgło

Częsta jazda na półsprzęgle (np. w korku lub przy małych prędkościach) również obciąża cały mechanizm, który grzeje się i jest narażony na szybsze zużywanie. W pewnym momencie może zwyczajnie przestać działać i nie będziemy w stanie wbić żadnego biegu. Wielu kierowców ma zwyczaj jeżdżenia z nogą „nad” pedałem sprzęgła. W ten sposób jest ono zawsze odrobinę wciśnięte i uzyskujemy ten sam efekt, co przy jeździe na półsprzęgle. Powinniśmy więc pomiędzy zmianą biegów (nawet w przypadku szybkiej zmiany na kolejny) zawsze całkowicie zdejmować nogę z pedału.
Manualna skrzynia biegów ma swoje zalety, takie jak np. mniejsze zużycie paliwa i całkowita kontrola nad przełożeniem. Jeśli mamy w sobie odrobinę ze sportowca lub mieszkamy w trudnym terenie, pełnym zakrętów i wzniesień, będzie ona idealnie spełniać swoje zadanie. Warto więc zadbać o jej dobry stan. Niewłaściwe użytkowanie może narazić mechanizm na awarie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA