REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Używanie manualnej przekładni, która daje całkowitą kontrolę nad przełożeniami zwłaszcza w mocnym samochodzie daje sporo przyjemności kierowcy. Oto kilka porad, jak utrzymać ją w dobrej kondycji.

Dociskanie pedału sprzęgła

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie dociska pedału sprzęgła podczas zmiany biegów, gdyż ustawienia pozwalają na wykonanie tej operacji już przy połowicznym jego wciśnięciu. Jest to błąd. Nawet, jeśli sprzęgło pozwala na zmianę biegu przy częściowym wciśnięciu pedału, musimy dać skrzyni czas na ustawienie kół zębatych i przygotowanie ich do wejścia w nowe położenie. Nie oznacza to, że powinniśmy czekać przed wrzuceniem nowego biegu, jednak warto po prostu wysprzęglić skrzynię do końca, co uzyskamy tylko wciskając pedał tak bardzo, jak to możliwe. Jeśli tego nie zrobimy, możemy usłyszeć zgrzyt, będący zwiastunem niszczenia synchronizatorów. 

Zobacz także: Jak eksploatować klimatyzację?

Redukcja biegów przy wysokich prędkościach

REKLAMA

Gdy jedziemy np. z prędkością 80km/h i zredukujemy bieg powiedzmy do drugiego, a nasza skrzynia nie jest elastyczna, doświadczymy tak zwanego odcięcia zapłonu. Silnik zacznie wibrować i przerywać, samochód nie będzie przyspieszał, do tego skrzynia biegów będzie się niszczyć, ponieważ zmuszamy sprzęgło do przenoszenia ogromnych obciążeń. Synchronizatory mogą się wtedy nawet połamać, a pasek rozrządu w silniku może przeskoczyć, powodując uderzenie tłoka w zawór. Wtedy po naszym motorze zostanie tylko wspomnienie. Jeśli chcemy zwolnić, czyli hamować silnikiem redukując bieg na niższy, powinniśmy robić to po kolei. Z biegu czwartego redukować na bieg trzeci, z trzeciego na drugi ale nigdy z czwartego (a tym bardziej z piątego) na drugi. Nie hamujemy też redukując bieg do pierwszego. Służy on tylko to ruszania lub bardzo powolnego toczenia, gdy prędkość jest zbyt niska nawet na drugi bieg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzygaz przy redukcji

Jeśli redukujemy bieg powinniśmy wprowadzić silnik na takie obroty, jakich spodziewamy się po redukcji, To znaczy, że jeśli na trzecim biegu przy prędkości 60km/h nasz silnik ma 2500 obrotów, po zredukowaniu może mieć ich np. 3500. Aby przygotować silnik i przekładnię, powinniśmy podnieść obroty silnika do tej właśnie, oczekiwanej liczby dodając trochę gazu. Wtedy możemy puścić sprzęgło z włączonym niższym biegiem. Jeśli nie podniesiemy obrotów przed redukcją, poczujemy szarpnięcie i zaszkodzimy zarówno skrzyni biegów, jak i silnikowi a do tego zmusimy sprzegło do przenoszenia dużych obciążeń.

Zobacz także: Jak dbać o akumulator?

Półsprzęgło

Częsta jazda na półsprzęgle (np. w korku lub przy małych prędkościach) również obciąża cały mechanizm, który grzeje się i jest narażony na szybsze zużywanie. W pewnym momencie może zwyczajnie przestać działać i nie będziemy w stanie wbić żadnego biegu. Wielu kierowców ma zwyczaj jeżdżenia z nogą „nad” pedałem sprzęgła. W ten sposób jest ono zawsze odrobinę wciśnięte i uzyskujemy ten sam efekt, co przy jeździe na półsprzęgle. Powinniśmy więc pomiędzy zmianą biegów (nawet w przypadku szybkiej zmiany na kolejny) zawsze całkowicie zdejmować nogę z pedału.
Manualna skrzynia biegów ma swoje zalety, takie jak np. mniejsze zużycie paliwa i całkowita kontrola nad przełożeniem. Jeśli mamy w sobie odrobinę ze sportowca lub mieszkamy w trudnym terenie, pełnym zakrętów i wzniesień, będzie ona idealnie spełniać swoje zadanie. Warto więc zadbać o jej dobry stan. Niewłaściwe użytkowanie może narazić mechanizm na awarie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA