Klimatyzacja samochodowa - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Działanie klimatyzacji jest możliwe dzięki właściwościom fizycznym gazów, procesom parowania i kondensacji. Urządzenie składa się z kilku elementów, z których główną rolę odgrywają napędzana paskiem klinowym sprężarka, kondensator i zawór redukcyjny, czyli urządzenie rozprężające. W układzie klimatyzacyjnym krąży specjalna substancja - czynnik chłodzący. Jest on sprężany za pomocą kompresora (sprężarki), który pod dużym ciśnieniem wtłacza płyn do kondensatora. Tam czynnik, którego temperatura wzrosła podczas sprężania, jest schładzany.
REKLAMA
Zobacz również: Jak używać klimatyzacji?
REKLAMA
Kondensator ma bardzo podobną budowę do chłodnicy samochodowej. Następnie płyn przedostaje się do zaworu redukcyjnego, który rozpręża czynnik, zmienia w gaz i wtłacza go do wnętrza kolejnego elementu układu, czyli parownika. Podczas rozprężania, substancja musi pobrać z otoczenia energię w postaci ciepła. Powietrze jest wtłaczane do kabiny samochodu za pomocą wentylatora, a czynnik chłodzący trafia z powrotem do kompresora, gdzie zostaje sprężony i oddaje pobraną energię cieplną. W układzie klimatyzacji montowany jest również osuszacz, zbierający wilgoć i zapobiegający dostawaniu się jej do układu.
Jak każde inne urządzenie, klimatyzacja może ulec usterce. Objawem jest zupełny brak lub niedostateczne chłodzenie. Gdy klimatyzacja przestaje działać poprawnie, może być to objawem luźnego bądź zerwanego paska klinowego, wady kompresora albo uszkodzenia lub niedrożności zaworu redukcyjnego. Brak chłodzenia może sygnalizować również nieszczelność połączeń pomiędzy poszczególnymi elementami układu. Ostatecznie może to również świadczyć o prostej usterce, jak np. przepalony bezpiecznik klimatyzacji lub niski poziom (lub brak) czynnika chłodzącego.
Zobacz również: Układ chłodzenia - usterki i konserwacja.
REKLAMA
Naprawę i konserwację klimatyzacji najlepiej pozostawić fachowcom choćby dlatego, że uzupełnienie płynu wymaga użycia specjalistycznych urządzeń, a znalezienie i uszczelnienie przecieku potrafi być bardzo trudne. Sami możemy jedynie zadbać o to, aby zapewniać naszemu systemowi chłodzącemu regularne przeglądy, zgodnie z zaleceniami producenta. Warto też raz na jakiś czas uruchomić klimatyzację w miesiące zimowe, gdyż w ten sposób konserwujemy jej elementy.
Klimatyzacja niewątpliwie umila nam chwile spędzone w samochodzie podczas letnich miesięcy, kiedy wysoka temperatura staje się uciążliwa. Ponadto właściwości samej instalacji stwarzają dobre warunki dla rozwoju szkodliwych bakterii i grzybów. Pamiętajmy więc, aby raz na pewien czas odgrzybić klimatyzację. Zarodniki grzybów (np. pleśni) wdmuchiwane do kabiny mogą wywołać u nas reakcję alergiczną. Dbajmy więc o prawidłowe działanie i konserwację urządzenia.
REKLAMA
REKLAMA