REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą?

Wielu kierowców nie wie, jak ustawić fotel, aby zająć prawidłową pozycję za kierownicą. Najważniejsza jest odległość rąk i nóg od kierownicy i pedałów. Fot. Fotolia
Wielu kierowców nie wie, jak ustawić fotel, aby zająć prawidłową pozycję za kierownicą. Najważniejsza jest odległość rąk i nóg od kierownicy i pedałów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie wie, jak ustawić fotel, aby zająć prawidłową pozycję za kierownicą. Najważniejsza jest odległość rąk i nóg od kierownicy i pedałów. Podpowiadamy, jak ustawić fotel aby zająć prawidłową pozycję za kierownicą.

Podstawą do wyznaczenia prawidłowej pozycji jest sposób, w jaki układa się nasza lewa noga w momencie wciskania sprzęgła. Powinna ona pozostać lekko ugięta w kolanie. Jeśli jest wyprostowana lub mocno zgięta to mamy pewność, że siedzimy zbyt daleko lub zbyt blisko pedałów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy polskie ubezpieczenie OC będzie ważne za granica? Jakie ubezpieczenie wykupić przed wyjazdem za granice?

Drugą kwestią jest odległość kierownicy od naszego ciała. Wyznaczamy ją kładąc ręce na szczycie kierownicy tak, aby dotykały jej nadgarstkami. Powinny być one wyprostowane, a całe plecy oparte o fotel. Jeśli musimy się unieść to znaczy, że oparcie jest za daleko. Jeśli z kolei ręce są ugięte to znaczy, że musimy oparcie odchylić. Zagłówek musi znajdować się na wysokości głowy tak, aby zabezpieczał nas przed uszkodzeniem szyjnego odcinka kręgosłupa w razie stłuczki czy wypadku. Ręce w trakcie jazdy trzymamy na kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia”, czyli niezależnie od jej kształtu, ręce powinny znaleźć się po przeciwnych stronach na jednej linii, będącej poziomą średnicą. 

Po ustaleniu prawidłowej pozycji, trzeba jeszcze ustawić lusterka. W lusterku wstecznym powinniśmy widzieć całą tylną szybę samochodu. Boczne lusterka ustawiamy tak, aby widzieć w nich boczny pas ruchu i granicę naszego samochodu. Bardzo ważne, aby dzięki ustawieniom pionowym i poziomym lusterek jak najbardziej ograniczyć zakres tzw. „martwego pola” czyli miejsca, w którym nie jesteśmy w stanie zobaczyć samochodu będącego na pasie obok. To miejsce zaczyna się mniej więcej w połowie naszego pojazdu i jest częstą przyczyną kolizji podczas zmiany pasa ruchu. W nowych samochodach montowane są lusterka asferyczne, które redukują martwe pole do minimum. 

REKLAMA

Pasy

Gdy ustawimy już lusterka, pozostaje nam zapiąć pas. Przed zapięciem pasa warto pozbyć się wierzchniego okrycia i np. szalika, gdyż będą nam krępowały ruchy. Pas ma ciasno przylegać do naszego ciała, a jego górna część powinna znaleźć się pomiędzy szyją a ramieniem. Unikajmy umieszczania pasa pod pachą, gdyż to narazi nas na poważne uszkodzenia obojczyka i żeber w trakcie zderzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak pokonywać długie trasy?

Prawidłowa pozycja za kierownicą jest kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy i umożliwia pełną swobodę w obsłudze naszego auta. Prawidłowe ustawienie fotela i lusterek mogą również znacznie ułatwić nam manewrowanie samochodem, np. w trudnych miejscach parkingowych. Z pewnością nie należy tego bagatelizować, ponieważ zaniedbania mogą skutkować utrudnieniami w kierowaniu pojazdem, a także dyskomfortem i w najgorszym przypadku groźnymi dla zdrowia i życia skutkami.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA