REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poprawne ustawienie fotela kierowcy

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy. Niestety, nie zwracają na nią uwagi nawet kierowcy ze sporym doświadczeniem.

Tworzenie swojego „miejsca pracy” w samochodzie zaczyna się od odsunięcia fotela kierowcy jak najdalej do tyłu. Kolej na ustawienie oparcia. Powinno ono mieć taki kąt, aby siedzący w fotelu kierowca widział dobrze drogę przed samochodem.

REKLAMA

Następnym krokiem jest znalezienie optymalnego usytuowania fotela. W tym celu trzeba wyciągnąć obie nogi do przodu. Lewą wcisnąć pedał sprzęgła do oporu. Jeżeli jest to niewykonalne, trzeba przesuwać fotel do przodu, aż po wciśnięciu pedału sprzęgła do oporu lewa noga pozostanie lekko zgięta w kolanie Jeżeli jest to samochód z automatyczną skrzynią biegów, a więc nie ma pedału sprzęgła, po prostu trzeba oprzeć lewą stopę o przednią ściankę podłogi tuż przy pedale hamulca. Noga powinna być w tej pozycji całkowicie wyprostowana. W tym położeniu fotela trzeba sprawdzić, czy można bardzo szybko przenieść prawą stopę z pedału gazu na pedał hamulca i nacisnąć go do oporu. Po wciśnięciu pedału hamulca prawa noga powinna pozostać ugięta w kolanie!

Zobacz również: Jak dobrać fotelik dla dziecka?

Ręce na kierownicy

REKLAMA

Można teraz przystąpić do najważniejszej części zabiegów, mających na celu najbardziej optymalne ustawienie fotela kierowcy, czyli do ustawienia odległości od kierownicy. W tym celu trzeba wyciągnąć obie ręce przed siebie i chwycić dłońmi za najbardziej odległą część jej koła. Jeżeli uda się to bez odrywania pleców od oparcia fotela, a ręce są niemal zupełnie wyprostowane w łokciach, można uznać ustawienie fotela za optymalne. Jeżeli nie, trzeba pochylać bardzo lekko oparcie fotela do przodu i do tyłu tak długo, aż uzyska się właściwe ustawienie.

Po ustawieniu fotela kierowcy należy sprawdzić ich poprawność dla „pozycji roboczej”, czyli takiej, jaką ma kierowca w czasie jazdy. W tym celu trzeba opuścić obie dłonie, nie odrywając ich od koła kierownicy, do pozycji „za piętnaście czwarta” – czyli tak, aby lewa dłoń znalazła się dokładnie na wysokości osi kierownicy, prawa nieco poniżej niej. To najwłaściwszy z wielu względów sposób trzymania kierownicy. W takim ułożeniu rąk łokcie kierowcy mogą się lekko opierać o jego tułów w okolicy dolnych żeber. Jeżeli się opierają zbyt mocno, trzeba pochylić lekko oparcie fotela do tyłu. Wszystkie czynności powtarzać tak długo, aż uzyska się optymalne ustawienie fotela, pozwalające na swobodne operowanie nogami i rękami.

O optymalnym, ergonomicznym ustawieniu fotela kierowcy świadczy nie tylko prawidłowa sylwetka za kierownicą. Jeżeli po dłuższej – co najmniej godzinnej, nieprzerwanej jeździe kierowca zaczyna odczuwać nieznany dotychczas ból między łopatkami i u nasady szyi – to sygnał, że ma zbyt mocno odchylone do tyłu oparcie fotela. Jeżeli chwytają go leciutkie kurcze w okolicach wewnętrznej strony podudzi – fotel jest odsunięty za daleko do tyłu.

Zobacz również: Zanim wyruszysz w długą trasę - poradnik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA