REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są najdziwniejsze przepisy drogowe? Jakich przepisów nie da się przestrzegać?

Przepisy drogowe czasami są bardzo dziwnie zapisane, co może prowadzić do różnych ich interpretacji.
Przepisy drogowe czasami są bardzo dziwnie zapisane, co może prowadzić do różnych ich interpretacji.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym to potężny zbiór przepisów - złożonych i dokładnych, wręcz absurdalnie dokładnych. Który z kierowców jest w stanie rozszyfrować zapis: „Uczestnik ruchu drogowego ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego zachowania”?

Przepis sobie...

REKLAMA

Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania - to generalna zasada tycząca się nie tylko ruchu drogowego. W praktyce jednak bywa z tym różnie, co można zaobserwować na każdej drodze. Właśnie dlatego na wstępie zacytowaliśmy słynny artykuł 4, w którym ustawodawca bardzo trafnie stwierdza, jak powinien zachowywać się każdy kierowca: Powinien „liczyć”, że inni kierowcy znają przepisy... chyba że ich nie znają. Logiczne, prawda?

Zobacz też: Jak używać trójkąta ostrzegawczego?

Inne „kwiatki”? Chociażby ulubiony przez internautów zakaz zatrzymywania zwierząt na jezdni (Art. 37, punkt 4, ustęp 4) i zapis, który „zabrania otwierania drzwi samochodu bez wcześniejszego sprawdzenia, czy nie powodujemy tym zagrożenia” (Art. 45, punkt 1, ustęp 3).

Martwe nowości w kodeksie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W wyniku wejścia w życie tym roku kolejnych nowych przepisów (w tym uaktualnionego taryfikatora mandatów), znalazł się jeszcze jeden ciekawy „przykaz”. Ciekawy o tyle, że nie sposób przestrzegać przepisów dotyczących tzw. strefy ruchu.

Utworzenie strefy ruchu miało być metodą na bezkarność kierowców panoszących się na drogach wewnętrznych, osiedlowych lub na parkingach supermarketów. Chodziło o to, że według prawa przepisy ruchu drogowego obowiązują tylko na drogach publicznych, a „droga wewnętrzna” publiczną nie jest. Można zatem na niej robić wszystko: jeździć bez prawa jazdy, czy (co jest już szczytem głupoty) bezprawnie parkować na miejscach dla osób niepełnosprawnych.

Zobacz też: Kiedy można łamać przepisy drogowe?

Strefa ruchu miała „upublicznić” takie miejsca, co miało dać policji możliwość karania niepoprawnych kierowców. No właśnie, miała...

Problem polega na tym, że rzeczonych „stref ruchu” nie ma. Nie są tworzone przez zarządców prywatnych dróg, bo nie ma wzoru znaku, który wyznaczałby początek i koniec takiej strefy.

Efekt? Policja może karać, odholowywać, sprawdzać i interweniować, ale nie ma gdzie tego robić. Drogi wewnętrzne wciąż są poza jurysdykcją drogówki, a kierowcy robią co chcą i jak chcą – niestety wciąż w zgodzie z prawem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA