REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są najdziwniejsze przepisy drogowe? Jakich przepisów nie da się przestrzegać?

Przepisy drogowe czasami są bardzo dziwnie zapisane, co może prowadzić do różnych ich interpretacji.
Przepisy drogowe czasami są bardzo dziwnie zapisane, co może prowadzić do różnych ich interpretacji.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym to potężny zbiór przepisów - złożonych i dokładnych, wręcz absurdalnie dokładnych. Który z kierowców jest w stanie rozszyfrować zapis: „Uczestnik ruchu drogowego ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego zachowania”?

Przepis sobie...

REKLAMA

Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania - to generalna zasada tycząca się nie tylko ruchu drogowego. W praktyce jednak bywa z tym różnie, co można zaobserwować na każdej drodze. Właśnie dlatego na wstępie zacytowaliśmy słynny artykuł 4, w którym ustawodawca bardzo trafnie stwierdza, jak powinien zachowywać się każdy kierowca: Powinien „liczyć”, że inni kierowcy znają przepisy... chyba że ich nie znają. Logiczne, prawda?

Zobacz też: Jak używać trójkąta ostrzegawczego?

Inne „kwiatki”? Chociażby ulubiony przez internautów zakaz zatrzymywania zwierząt na jezdni (Art. 37, punkt 4, ustęp 4) i zapis, który „zabrania otwierania drzwi samochodu bez wcześniejszego sprawdzenia, czy nie powodujemy tym zagrożenia” (Art. 45, punkt 1, ustęp 3).

Martwe nowości w kodeksie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W wyniku wejścia w życie tym roku kolejnych nowych przepisów (w tym uaktualnionego taryfikatora mandatów), znalazł się jeszcze jeden ciekawy „przykaz”. Ciekawy o tyle, że nie sposób przestrzegać przepisów dotyczących tzw. strefy ruchu.

Utworzenie strefy ruchu miało być metodą na bezkarność kierowców panoszących się na drogach wewnętrznych, osiedlowych lub na parkingach supermarketów. Chodziło o to, że według prawa przepisy ruchu drogowego obowiązują tylko na drogach publicznych, a „droga wewnętrzna” publiczną nie jest. Można zatem na niej robić wszystko: jeździć bez prawa jazdy, czy (co jest już szczytem głupoty) bezprawnie parkować na miejscach dla osób niepełnosprawnych.

Zobacz też: Kiedy można łamać przepisy drogowe?

Strefa ruchu miała „upublicznić” takie miejsca, co miało dać policji możliwość karania niepoprawnych kierowców. No właśnie, miała...

Problem polega na tym, że rzeczonych „stref ruchu” nie ma. Nie są tworzone przez zarządców prywatnych dróg, bo nie ma wzoru znaku, który wyznaczałby początek i koniec takiej strefy.

Efekt? Policja może karać, odholowywać, sprawdzać i interweniować, ale nie ma gdzie tego robić. Drogi wewnętrzne wciąż są poza jurysdykcją drogówki, a kierowcy robią co chcą i jak chcą – niestety wciąż w zgodzie z prawem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA