REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana termostatu w Oplu Omega MV6

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria termostatu może wiązać się z poważnymi uszkodzeniami silnika, jeśli zaniedbamy konieczność jego naprawy lub wymiany. Powiemy, jak w zaciszu własnego garażu poradzić sobie z tym problemem.

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego, więc należy wcześniej się w niego zaopatrzyć. Oprócz nowego termostatu będzie potrzebny też silikon. Po spuszczeniu płynu należy wymontować akumulator, gdyż inaczej nie dostaniemy się do termostatu. Teraz musimy zdemontować kolektor ssący – aby to zrobić, należy zdjąć kolektor dolotowy. Z lewej strony znajdziemy przykręcony na trzy śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin. Następnie odpinamy linki przepustnicy i tempomatu. Potem odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych z logo opla, a kluczem imbusowym odkręcamy wiązkę przewodów i odsuwamy ją na bok. 

REKLAMA

Zobacz również: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej?

REKLAMA

Należy odkręcić główny przewód podciśnienia. W tylnej części kolektora, przed ścianą grodziową, znajduje się termozawór. Musimy z niego wypiąć wtyczkę i wysunąć wąski wężyk podciśnienia. W następnej kolejności demontujemy silnik krokowy i odpinamy jego wtyczkę. Potem odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy. Kluczem nasadowym 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego i dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Po ostrożnym zdjęciu kolektora zobaczymy termostat. Podczas demontażu przewodu sztywnego musimy usunąć pozostałość po wyjęciu akumulatora, czyli ściankę grodziową. W niej znajdują się trzy wiązki kabli, pomiędzy którymi jest wkręt krzyżakowy. Po jej odkręceniu unosimy wiązki, umożliwiając sobie wymontowanie przewodu sztywnego. Musimy jeszcze zdjąć gumowy przewód, który prowadzi do chłodnicy.

Następnie kluczem 13mm odkręcamy śrubę mocującą sztywny przewód i wspornik bagnetu oleju. Kluczem nasadowym 8mm odkręcamy 2 śruby mocujące termostat i wyciągamy go kilkoma ruchami – na wyczucie, bo nie jest to prosta sprawa.

Elementy niezbędne do montażu nowego termostatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed montażem nowego termostatu należy się wyposażyć w zestaw oringów. Pierwszy przyklejamy na termostat minimalną ilością silikonu, ponieważ nie będziemy mogli ustalić jego właściwej pozycji, gdy już go przykręcimy. W sztywnym przewodzie są jeszcze dwa stare oringi, które należy zdjąć i włożyć nowe. Tutaj nie musimy już ich kleić, ponieważ jeśli mamy nowy termostat, wszystko wpasuje się na pewno bez problemu.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Po zmontowaniu reszty części w odwrotnej kolejności możemy napełnić układ płynem chłodniczym. Płyn nalewamy przez zbiornik wyrównawczy. Układ powoli będzie się zapełniał i odpowietrzał, a w zbiorniku wyrównawczym powinien na dowód tego bulgotać płyn. Następnie, nie zakręcając zbiornika, zapalamy silnik. Z czasem, gdy silnik będzie pracował, płynu powinno ubywać - wówczas należy go dolewać do poziomu KALT.

Następnie włączamy ogrzewanie i pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. Kiedy temperatura silnika przekroczy 90*C, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Teraz ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA