REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana termostatu w Oplu Omega MV6

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Awaria termostatu może wiązać się z poważnymi uszkodzeniami silnika, jeśli zaniedbamy konieczność jego naprawy lub wymiany. Powiemy, jak w zaciszu własnego garażu poradzić sobie z tym problemem.

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego, więc należy wcześniej się w niego zaopatrzyć. Oprócz nowego termostatu będzie potrzebny też silikon. Po spuszczeniu płynu należy wymontować akumulator, gdyż inaczej nie dostaniemy się do termostatu. Teraz musimy zdemontować kolektor ssący – aby to zrobić, należy zdjąć kolektor dolotowy. Z lewej strony znajdziemy przykręcony na trzy śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin. Następnie odpinamy linki przepustnicy i tempomatu. Potem odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych z logo opla, a kluczem imbusowym odkręcamy wiązkę przewodów i odsuwamy ją na bok. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej?

Należy odkręcić główny przewód podciśnienia. W tylnej części kolektora, przed ścianą grodziową, znajduje się termozawór. Musimy z niego wypiąć wtyczkę i wysunąć wąski wężyk podciśnienia. W następnej kolejności demontujemy silnik krokowy i odpinamy jego wtyczkę. Potem odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy. Kluczem nasadowym 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego i dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Po ostrożnym zdjęciu kolektora zobaczymy termostat. Podczas demontażu przewodu sztywnego musimy usunąć pozostałość po wyjęciu akumulatora, czyli ściankę grodziową. W niej znajdują się trzy wiązki kabli, pomiędzy którymi jest wkręt krzyżakowy. Po jej odkręceniu unosimy wiązki, umożliwiając sobie wymontowanie przewodu sztywnego. Musimy jeszcze zdjąć gumowy przewód, który prowadzi do chłodnicy.

Następnie kluczem 13mm odkręcamy śrubę mocującą sztywny przewód i wspornik bagnetu oleju. Kluczem nasadowym 8mm odkręcamy 2 śruby mocujące termostat i wyciągamy go kilkoma ruchami – na wyczucie, bo nie jest to prosta sprawa.

REKLAMA

Elementy niezbędne do montażu nowego termostatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed montażem nowego termostatu należy się wyposażyć w zestaw oringów. Pierwszy przyklejamy na termostat minimalną ilością silikonu, ponieważ nie będziemy mogli ustalić jego właściwej pozycji, gdy już go przykręcimy. W sztywnym przewodzie są jeszcze dwa stare oringi, które należy zdjąć i włożyć nowe. Tutaj nie musimy już ich kleić, ponieważ jeśli mamy nowy termostat, wszystko wpasuje się na pewno bez problemu.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

Po zmontowaniu reszty części w odwrotnej kolejności możemy napełnić układ płynem chłodniczym. Płyn nalewamy przez zbiornik wyrównawczy. Układ powoli będzie się zapełniał i odpowietrzał, a w zbiorniku wyrównawczym powinien na dowód tego bulgotać płyn. Następnie, nie zakręcając zbiornika, zapalamy silnik. Z czasem, gdy silnik będzie pracował, płynu powinno ubywać - wówczas należy go dolewać do poziomu KALT.

Następnie włączamy ogrzewanie i pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. Kiedy temperatura silnika przekroczy 90*C, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Teraz ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA