REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana termostatu w Oplu Omega MV6

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Awaria termostatu może wiązać się z poważnymi uszkodzeniami silnika, jeśli zaniedbamy konieczność jego naprawy lub wymiany. Powiemy, jak w zaciszu własnego garażu poradzić sobie z tym problemem.

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego, więc należy wcześniej się w niego zaopatrzyć. Oprócz nowego termostatu będzie potrzebny też silikon. Po spuszczeniu płynu należy wymontować akumulator, gdyż inaczej nie dostaniemy się do termostatu. Teraz musimy zdemontować kolektor ssący – aby to zrobić, należy zdjąć kolektor dolotowy. Z lewej strony znajdziemy przykręcony na trzy śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin. Następnie odpinamy linki przepustnicy i tempomatu. Potem odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych z logo opla, a kluczem imbusowym odkręcamy wiązkę przewodów i odsuwamy ją na bok. 

REKLAMA

Zobacz również: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej?

REKLAMA

Należy odkręcić główny przewód podciśnienia. W tylnej części kolektora, przed ścianą grodziową, znajduje się termozawór. Musimy z niego wypiąć wtyczkę i wysunąć wąski wężyk podciśnienia. W następnej kolejności demontujemy silnik krokowy i odpinamy jego wtyczkę. Potem odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy. Kluczem nasadowym 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego i dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Po ostrożnym zdjęciu kolektora zobaczymy termostat. Podczas demontażu przewodu sztywnego musimy usunąć pozostałość po wyjęciu akumulatora, czyli ściankę grodziową. W niej znajdują się trzy wiązki kabli, pomiędzy którymi jest wkręt krzyżakowy. Po jej odkręceniu unosimy wiązki, umożliwiając sobie wymontowanie przewodu sztywnego. Musimy jeszcze zdjąć gumowy przewód, który prowadzi do chłodnicy.

Następnie kluczem 13mm odkręcamy śrubę mocującą sztywny przewód i wspornik bagnetu oleju. Kluczem nasadowym 8mm odkręcamy 2 śruby mocujące termostat i wyciągamy go kilkoma ruchami – na wyczucie, bo nie jest to prosta sprawa.

Elementy niezbędne do montażu nowego termostatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed montażem nowego termostatu należy się wyposażyć w zestaw oringów. Pierwszy przyklejamy na termostat minimalną ilością silikonu, ponieważ nie będziemy mogli ustalić jego właściwej pozycji, gdy już go przykręcimy. W sztywnym przewodzie są jeszcze dwa stare oringi, które należy zdjąć i włożyć nowe. Tutaj nie musimy już ich kleić, ponieważ jeśli mamy nowy termostat, wszystko wpasuje się na pewno bez problemu.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Po zmontowaniu reszty części w odwrotnej kolejności możemy napełnić układ płynem chłodniczym. Płyn nalewamy przez zbiornik wyrównawczy. Układ powoli będzie się zapełniał i odpowietrzał, a w zbiorniku wyrównawczym powinien na dowód tego bulgotać płyn. Następnie, nie zakręcając zbiornika, zapalamy silnik. Z czasem, gdy silnik będzie pracował, płynu powinno ubywać - wówczas należy go dolewać do poziomu KALT.

Następnie włączamy ogrzewanie i pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. Kiedy temperatura silnika przekroczy 90*C, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Teraz ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA