REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana termostatu w Oplu Omega MV6

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Awaria termostatu może wiązać się z poważnymi uszkodzeniami silnika, jeśli zaniedbamy konieczność jego naprawy lub wymiany. Powiemy, jak w zaciszu własnego garażu poradzić sobie z tym problemem.

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego, więc należy wcześniej się w niego zaopatrzyć. Oprócz nowego termostatu będzie potrzebny też silikon. Po spuszczeniu płynu należy wymontować akumulator, gdyż inaczej nie dostaniemy się do termostatu. Teraz musimy zdemontować kolektor ssący – aby to zrobić, należy zdjąć kolektor dolotowy. Z lewej strony znajdziemy przykręcony na trzy śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin. Następnie odpinamy linki przepustnicy i tempomatu. Potem odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych z logo opla, a kluczem imbusowym odkręcamy wiązkę przewodów i odsuwamy ją na bok. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej?

Należy odkręcić główny przewód podciśnienia. W tylnej części kolektora, przed ścianą grodziową, znajduje się termozawór. Musimy z niego wypiąć wtyczkę i wysunąć wąski wężyk podciśnienia. W następnej kolejności demontujemy silnik krokowy i odpinamy jego wtyczkę. Potem odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy. Kluczem nasadowym 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego i dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Po ostrożnym zdjęciu kolektora zobaczymy termostat. Podczas demontażu przewodu sztywnego musimy usunąć pozostałość po wyjęciu akumulatora, czyli ściankę grodziową. W niej znajdują się trzy wiązki kabli, pomiędzy którymi jest wkręt krzyżakowy. Po jej odkręceniu unosimy wiązki, umożliwiając sobie wymontowanie przewodu sztywnego. Musimy jeszcze zdjąć gumowy przewód, który prowadzi do chłodnicy.

Następnie kluczem 13mm odkręcamy śrubę mocującą sztywny przewód i wspornik bagnetu oleju. Kluczem nasadowym 8mm odkręcamy 2 śruby mocujące termostat i wyciągamy go kilkoma ruchami – na wyczucie, bo nie jest to prosta sprawa.

REKLAMA

Elementy niezbędne do montażu nowego termostatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed montażem nowego termostatu należy się wyposażyć w zestaw oringów. Pierwszy przyklejamy na termostat minimalną ilością silikonu, ponieważ nie będziemy mogli ustalić jego właściwej pozycji, gdy już go przykręcimy. W sztywnym przewodzie są jeszcze dwa stare oringi, które należy zdjąć i włożyć nowe. Tutaj nie musimy już ich kleić, ponieważ jeśli mamy nowy termostat, wszystko wpasuje się na pewno bez problemu.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

Po zmontowaniu reszty części w odwrotnej kolejności możemy napełnić układ płynem chłodniczym. Płyn nalewamy przez zbiornik wyrównawczy. Układ powoli będzie się zapełniał i odpowietrzał, a w zbiorniku wyrównawczym powinien na dowód tego bulgotać płyn. Następnie, nie zakręcając zbiornika, zapalamy silnik. Z czasem, gdy silnik będzie pracował, płynu powinno ubywać - wówczas należy go dolewać do poziomu KALT.

Następnie włączamy ogrzewanie i pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. Kiedy temperatura silnika przekroczy 90*C, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Teraz ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA