Jak wymienić płyn chłodniczy?
REKLAMA
REKLAMA
Choć niektórzy producenci nie zalecają wymiany, warto jest mimo wszystko ją przeprowadzić. Operację zaczynamy od obejrzenia chłodnicy. Otwieramy maskę i szukamy korka spustowego. Znajduje się on zazwyczaj w prawym dolnym rogu chłodnicy - w sytuacji, gdy stoimy przodem do auta. Jeżeli nie widać go od góry, zajrzyjmy pod spód auta. Korek spustowy w większości przypadków znajduje się w najniższym punkcie układu chłodzenia. Podkładamy pod chłodnicę pojemnik i odkręcamy korek. Cały układ powinien opróżnić się w kilka minut.
REKLAMA
Zobacz też: Mieszanie płynów eksploatacyjnych
Wymiany płynu chłodniczego dokonujemy na zimnym silniku. Wlewanie zimnej wody na gorący silnik może spowodować pęknięcie głowicy.
Przed nalaniem nowego płynu warto jest przeczyścić chłodnicę. Potrzebujemy do tego 10-20 litrów wody destylowanej. Nie zakręcając korka spustowego wlewamy wodę do zbiorniczka wyrównawczego chłodnicy i czekamy, aż przepłynie ona przez cały układ. Teraz możemy napełnić układ. Zakręcamy korek spustowy (warto jest wymienić uszczelkę korka) i wlewamy płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Może okazać się, że zbiornik szybko się wypełni niewielką ilością płynu. Wówczas należy uruchomić silnik i przejechać się krótki dystans, by płyn rozszedł się po układzie. Możliwe, że proces ten trzeba będzie powtórzyć nawet cztery razy. Nie należy pozostawiać auta z niepełnym układem chłodzącym, gdyż przegrzanie silnika może spowodować kosztowne uszkodzenia.
Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?
Wymiana płynu chłodniczego nie jest wymagana przez niektórych producentów. Szczegóły w tabelce poniżej.
Ford | nie wymienia się |
Honda | 10 lat lub 120 000 km |
Opel | nie wymienia się |
Peugeot | 5 lat lub 120 000 km |
Seat | nie wymienia się |
Skoda |
5 lat bez limitu kilometrów |
REKLAMA
REKLAMA