REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Całoroczne płyny do chłodnic wyeliminowały zjawisko kamienia kotłowego. Jednak niektórzy kierowcy dolewają wody do układu chłodzenia, co może skutkować odłożeniem się kamienia kotłowego w układzie.

Kamień kotłowy w układzie chłodzenia silnika samochodowego powoduje pogorszenie się wydajności chłodnicy, zmniejsza prędkość przepływu cieczy chłodzącej w kanałach chłodnicy i w łączących ją z silnikiem węzach gumowych. Może powodować liczne uszkodzenia, np, negatywnie wpływa na pracę pompy wodnej.

REKLAMA

Najprostszym sposobem usunięcia kamienia wodnego z układu chłodzącego silnika jest jego chemiczne rozpuszczenie i wypłukanie. Najtańszym sposobem jest napełnienie układu chłodzącego octem, po czym kilkudniowa eksploatacja pojazdu z takim osobliwym „płynem chłodzącym”. Może to być zwykły ocet spożywczy, nawet rozcieńczony PRZEGOTOWANĄ wodą w stosunku 1:1.

Metoda ta nie należy do przyjemnych. Towarzyszy jej zapach octu, pomieszany z innymi wyziewami.

Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?

REKLAMA

Po kilku dniach jazdy z octem w chłodnicy, warto sprawdzić rezultaty swojego działania. Silnik musi przy tym być zupełnie zimny. Po odkręceniu korka wlewu do chłodnicy należy sprawdzić wygląd wypełniającego ją płynu. Prawdopodobnie będzie przypominał barwą kawę z niewielką domieszką mleka lub będzie brunatno-czerwony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby spuścić zanieczyszczony płyn z chłodnicy, należy uruchomić na kilka minut silnik, następnie wyłączyć zapłon i odkręcić zawory spustowe przy bloku silnika i w najniższej części chłodnicy. Dobrze jest robić to w miejscu ustronnym, a najlepiej tuż przy ulicznej kratce ściekowej, lub – na swoje posesji. Kiedy już cała zawartość układu chłodzącego zostanie spuszczona, należy wypłukać go bardzo dużą ilością wody, najlepiej bieżącej. Wąż ogrodniczy będzie tu bezcennym pomocnikiem.

W układach chłodzenia niektórych typów samochodów nie przewidziano zaworów spustowych. Zawartość układu można spuścić jedynie przez zdjęcie z chłodnicy gumowego węża, który jest podłączony do jej najniższego punktu. Nieumiejętne zdejmowanie go może prowadzić albo do uszkodzenia go, albo, co gorsza, chłodnicy. Potem przy zakładaniu, trzeba pamiętać, aby zacisnąć na nim właściwą opaskę zaciskową. W przeciwnym wypadku może w tym miejscu powstać spory wyciek.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod spodem samochodu?

REKLAMA

Kiedy z układu zacznie wypływać czysta woda, płukanie można przerwać. Zamknąć zawory spustowe, napełnić układ przegotowaną wodą lub zastępczo – schłodzoną wodą z domowej termy, która miała początkową temperaturę rzędu 80 stopni Celsjusza, i uruchomić silnik. Można wykonać krótką jazdę, aż woda w układzie chłodzenia osiągnie prawidłową temperaturę. Następnie zatrzymać silnik, podnieść maskę i poczekać, aż układ chłodzenia samoistnie ostygnie do temperatury pokojowej. Wówczas spuścić z niego całą zawartość, otwierając wszystkie zawory spustowe, po czym je zamknąć i zalać układ odpowiednią ilością właściwego płynu chłodzącego.

Jeżeli samochód ma co najmniej kilka lub kilkanaście lat, podczas takiego płukania mogą ujawnić się nieszczelności układu chłodzącego, do tej pory zatkana przez kamień kotłowy. Należy więc zastanowić się przed podjęciem decyzji o płukaniu układu, co lepsze? Czy nieco gorsze chłodzenie silnika, czy konieczność ewentualnej wymiany przeciekającej chłodnicy, lub - co też jest możliwe - przeciekającej uszczelki pod głowicą silnika?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA