REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Całoroczne płyny do chłodnic wyeliminowały zjawisko kamienia kotłowego. Jednak niektórzy kierowcy dolewają wody do układu chłodzenia, co może skutkować odłożeniem się kamienia kotłowego w układzie.

Kamień kotłowy w układzie chłodzenia silnika samochodowego powoduje pogorszenie się wydajności chłodnicy, zmniejsza prędkość przepływu cieczy chłodzącej w kanałach chłodnicy i w łączących ją z silnikiem węzach gumowych. Może powodować liczne uszkodzenia, np, negatywnie wpływa na pracę pompy wodnej.

REKLAMA

REKLAMA

Najprostszym sposobem usunięcia kamienia wodnego z układu chłodzącego silnika jest jego chemiczne rozpuszczenie i wypłukanie. Najtańszym sposobem jest napełnienie układu chłodzącego octem, po czym kilkudniowa eksploatacja pojazdu z takim osobliwym „płynem chłodzącym”. Może to być zwykły ocet spożywczy, nawet rozcieńczony PRZEGOTOWANĄ wodą w stosunku 1:1.

Metoda ta nie należy do przyjemnych. Towarzyszy jej zapach octu, pomieszany z innymi wyziewami.

Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?

REKLAMA

Po kilku dniach jazdy z octem w chłodnicy, warto sprawdzić rezultaty swojego działania. Silnik musi przy tym być zupełnie zimny. Po odkręceniu korka wlewu do chłodnicy należy sprawdzić wygląd wypełniającego ją płynu. Prawdopodobnie będzie przypominał barwą kawę z niewielką domieszką mleka lub będzie brunatno-czerwony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby spuścić zanieczyszczony płyn z chłodnicy, należy uruchomić na kilka minut silnik, następnie wyłączyć zapłon i odkręcić zawory spustowe przy bloku silnika i w najniższej części chłodnicy. Dobrze jest robić to w miejscu ustronnym, a najlepiej tuż przy ulicznej kratce ściekowej, lub – na swoje posesji. Kiedy już cała zawartość układu chłodzącego zostanie spuszczona, należy wypłukać go bardzo dużą ilością wody, najlepiej bieżącej. Wąż ogrodniczy będzie tu bezcennym pomocnikiem.

W układach chłodzenia niektórych typów samochodów nie przewidziano zaworów spustowych. Zawartość układu można spuścić jedynie przez zdjęcie z chłodnicy gumowego węża, który jest podłączony do jej najniższego punktu. Nieumiejętne zdejmowanie go może prowadzić albo do uszkodzenia go, albo, co gorsza, chłodnicy. Potem przy zakładaniu, trzeba pamiętać, aby zacisnąć na nim właściwą opaskę zaciskową. W przeciwnym wypadku może w tym miejscu powstać spory wyciek.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod spodem samochodu?

Kiedy z układu zacznie wypływać czysta woda, płukanie można przerwać. Zamknąć zawory spustowe, napełnić układ przegotowaną wodą lub zastępczo – schłodzoną wodą z domowej termy, która miała początkową temperaturę rzędu 80 stopni Celsjusza, i uruchomić silnik. Można wykonać krótką jazdę, aż woda w układzie chłodzenia osiągnie prawidłową temperaturę. Następnie zatrzymać silnik, podnieść maskę i poczekać, aż układ chłodzenia samoistnie ostygnie do temperatury pokojowej. Wówczas spuścić z niego całą zawartość, otwierając wszystkie zawory spustowe, po czym je zamknąć i zalać układ odpowiednią ilością właściwego płynu chłodzącego.

Jeżeli samochód ma co najmniej kilka lub kilkanaście lat, podczas takiego płukania mogą ujawnić się nieszczelności układu chłodzącego, do tej pory zatkana przez kamień kotłowy. Należy więc zastanowić się przed podjęciem decyzji o płukaniu układu, co lepsze? Czy nieco gorsze chłodzenie silnika, czy konieczność ewentualnej wymiany przeciekającej chłodnicy, lub - co też jest możliwe - przeciekającej uszczelki pod głowicą silnika?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA