REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Kalinowski Marcin
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dużo napraw przy naszym samochodzie możemy wykonać samemu. Zanim jednak zabierzemy się do pracy, musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach. Oto kilka porad dla początkujących mechaników.

Po pierwsze, znajdźmy odpowiednie miejsce. Nie każdy dysponuje garażem, jednak postarajmy się o jakieś zadaszone miejsce, osłonięte zarówno od deszczu jak i od bezpośredniego słońca.

REKLAMA

Druga sprawa to zestaw narzędzi. Absolutna podstawa to porządny zestaw z kluczami nasadowymi, oczkowymi i płaskimi. Przyda się też średniej wielkości młotek oraz śrubokręty płaskie i krzyżakowe. Większość podstawowych prac przy aucie nie wymaga używania narzędzi elektrycznych, więc np. wiertarkę możemy spokojnie zostawić w domu. W nowszych autach często przydają się też klucze do tzw. sześciu lub pięcioramiennych torxów. Przyda się też szczotka ze stalowym włosiem do oczyszczania elementów auta. O konieczności założenia starego ubrania lub fartucha nie trzeba chyba nikomu wspominać. Kupmy też tzw. pastę BHP, która bardzo ułatwia zmycie zmieszanego ze smarem brudu, który gromadzi się na podwoziu auta.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Jeśli zależy nam na utrzymaniu czystych rąk, możemy kupić cienkie rękawiczki gumowe (chirurgiczne). Warto jest je wozić w samochodzie aby nie ubrudzić sobie rąk w sytuacjach awaryjnych (np. konieczność zmiany koła podczas podróży na ważne spotkanie).

Odpowiednio „uzbrojeni” możemy już iść do samochodu. Większość prac, jakie będziemy wykonywać, dotyczą zawieszenia i układu hamulcowego. Konieczne więc będzie podniesienie auta. Pod żadnym pozorem nie róbmy tego na podnośniku dostarczanym przez producenta auta. Nadaje się on w zasadzie tylko do szybkiej wymiany koła i jest zbyt niestabilny. Współczesne samochody ważą około 1,5 tony, jeśli taki ciężar spadnie na nas w czasie, gdy leżymy pod autem, grozi nam śmierć. Najlepiej jest zaopatrzyć się w podnośnik hydrauliczny (potocznie zwany „żabą”, koszt około 150-200 złotych) i dwie podstawki pod podwozie (tzw. „kobyłki”, cena za komplet około 80 złotych), które zabezpieczą podniesiony samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód podpieramy zawsze na wyznaczonych przed producenta miejscach lub elementach konstrukcyjnych takich jak podłużnice. Oparcie auta o zbyt cienką blachę podwozia skończy się jej wygięciem i uszkodzeniem warstwy antykorozyjnej.

Do prac przy samochodzie zaopatrzmy się też np. w stary koc. Przyjemniej się na nim pracuje niż na gołej ziemi. Zaopatrzmy się też w kilka małych pudełek na odkręcone śruby, podkładki i drobne części. Musimy też być przygotowani na to, że śruby i nakrętki (zwłaszcza te mniejsze) zużywają się podczas odkręcania i przykręcania. Jeśli widzimy, że na łbie śruby lub na nakrętce ścierają się rogi, najlepiej jest je wymienić. Zużyte śruby trudno odkręcić, a w ekstremalnych warunkach konieczne będzie jej przewiercenie, co jest wyjątkowo uciążliwą sprawą.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Dokonując samodzielnych napraw samochodu pamiętajmy, aby zawsze mieć pod ręką fachową literaturę dotyczącą danego modelu auta. Najlepsze na rynku są książki wydawnictwa Haynes, gdzie krok po kroku (z ilustracjami) opisany jest demontaż, montaż i regulacja wszystkich części auta.

Choć samochód na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany, to w praktyce jednak większość prostych (i najczęstszych) operacji możemy wykonać w nim sami bez niczyjej pomocy. Bez problemu wymienimy klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory i sprężyny, niektóre sworznie i układ wydechowy. Pamiętajmy jednak, że samodzielna ingerencja w auto na gwarancji może skończyć się jej utratą. W przypadku kilku- lub kilkunastoletnich aut bez gwarancji jest to jednak doskonały sposób na oszczędność pieniędzy… a nawet czasu. Po nabraniu odrobiny wprawy będziemy w stanie dokonać w naszym aucie napraw równie dobrze jak profesjonalny mechanik.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA