REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Kalinowski Marcin
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dużo napraw przy naszym samochodzie możemy wykonać samemu. Zanim jednak zabierzemy się do pracy, musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach. Oto kilka porad dla początkujących mechaników.

Po pierwsze, znajdźmy odpowiednie miejsce. Nie każdy dysponuje garażem, jednak postarajmy się o jakieś zadaszone miejsce, osłonięte zarówno od deszczu jak i od bezpośredniego słońca.

REKLAMA

Druga sprawa to zestaw narzędzi. Absolutna podstawa to porządny zestaw z kluczami nasadowymi, oczkowymi i płaskimi. Przyda się też średniej wielkości młotek oraz śrubokręty płaskie i krzyżakowe. Większość podstawowych prac przy aucie nie wymaga używania narzędzi elektrycznych, więc np. wiertarkę możemy spokojnie zostawić w domu. W nowszych autach często przydają się też klucze do tzw. sześciu lub pięcioramiennych torxów. Przyda się też szczotka ze stalowym włosiem do oczyszczania elementów auta. O konieczności założenia starego ubrania lub fartucha nie trzeba chyba nikomu wspominać. Kupmy też tzw. pastę BHP, która bardzo ułatwia zmycie zmieszanego ze smarem brudu, który gromadzi się na podwoziu auta.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Jeśli zależy nam na utrzymaniu czystych rąk, możemy kupić cienkie rękawiczki gumowe (chirurgiczne). Warto jest je wozić w samochodzie aby nie ubrudzić sobie rąk w sytuacjach awaryjnych (np. konieczność zmiany koła podczas podróży na ważne spotkanie).

Odpowiednio „uzbrojeni” możemy już iść do samochodu. Większość prac, jakie będziemy wykonywać, dotyczą zawieszenia i układu hamulcowego. Konieczne więc będzie podniesienie auta. Pod żadnym pozorem nie róbmy tego na podnośniku dostarczanym przez producenta auta. Nadaje się on w zasadzie tylko do szybkiej wymiany koła i jest zbyt niestabilny. Współczesne samochody ważą około 1,5 tony, jeśli taki ciężar spadnie na nas w czasie, gdy leżymy pod autem, grozi nam śmierć. Najlepiej jest zaopatrzyć się w podnośnik hydrauliczny (potocznie zwany „żabą”, koszt około 150-200 złotych) i dwie podstawki pod podwozie (tzw. „kobyłki”, cena za komplet około 80 złotych), które zabezpieczą podniesiony samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód podpieramy zawsze na wyznaczonych przed producenta miejscach lub elementach konstrukcyjnych takich jak podłużnice. Oparcie auta o zbyt cienką blachę podwozia skończy się jej wygięciem i uszkodzeniem warstwy antykorozyjnej.

Do prac przy samochodzie zaopatrzmy się też np. w stary koc. Przyjemniej się na nim pracuje niż na gołej ziemi. Zaopatrzmy się też w kilka małych pudełek na odkręcone śruby, podkładki i drobne części. Musimy też być przygotowani na to, że śruby i nakrętki (zwłaszcza te mniejsze) zużywają się podczas odkręcania i przykręcania. Jeśli widzimy, że na łbie śruby lub na nakrętce ścierają się rogi, najlepiej jest je wymienić. Zużyte śruby trudno odkręcić, a w ekstremalnych warunkach konieczne będzie jej przewiercenie, co jest wyjątkowo uciążliwą sprawą.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Dokonując samodzielnych napraw samochodu pamiętajmy, aby zawsze mieć pod ręką fachową literaturę dotyczącą danego modelu auta. Najlepsze na rynku są książki wydawnictwa Haynes, gdzie krok po kroku (z ilustracjami) opisany jest demontaż, montaż i regulacja wszystkich części auta.

Choć samochód na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany, to w praktyce jednak większość prostych (i najczęstszych) operacji możemy wykonać w nim sami bez niczyjej pomocy. Bez problemu wymienimy klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory i sprężyny, niektóre sworznie i układ wydechowy. Pamiętajmy jednak, że samodzielna ingerencja w auto na gwarancji może skończyć się jej utratą. W przypadku kilku- lub kilkunastoletnich aut bez gwarancji jest to jednak doskonały sposób na oszczędność pieniędzy… a nawet czasu. Po nabraniu odrobiny wprawy będziemy w stanie dokonać w naszym aucie napraw równie dobrze jak profesjonalny mechanik.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA