REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Kalinowski Marcin
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dużo napraw przy naszym samochodzie możemy wykonać samemu. Zanim jednak zabierzemy się do pracy, musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach. Oto kilka porad dla początkujących mechaników.

Po pierwsze, znajdźmy odpowiednie miejsce. Nie każdy dysponuje garażem, jednak postarajmy się o jakieś zadaszone miejsce, osłonięte zarówno od deszczu jak i od bezpośredniego słońca.

REKLAMA

Druga sprawa to zestaw narzędzi. Absolutna podstawa to porządny zestaw z kluczami nasadowymi, oczkowymi i płaskimi. Przyda się też średniej wielkości młotek oraz śrubokręty płaskie i krzyżakowe. Większość podstawowych prac przy aucie nie wymaga używania narzędzi elektrycznych, więc np. wiertarkę możemy spokojnie zostawić w domu. W nowszych autach często przydają się też klucze do tzw. sześciu lub pięcioramiennych torxów. Przyda się też szczotka ze stalowym włosiem do oczyszczania elementów auta. O konieczności założenia starego ubrania lub fartucha nie trzeba chyba nikomu wspominać. Kupmy też tzw. pastę BHP, która bardzo ułatwia zmycie zmieszanego ze smarem brudu, który gromadzi się na podwoziu auta.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Jeśli zależy nam na utrzymaniu czystych rąk, możemy kupić cienkie rękawiczki gumowe (chirurgiczne). Warto jest je wozić w samochodzie aby nie ubrudzić sobie rąk w sytuacjach awaryjnych (np. konieczność zmiany koła podczas podróży na ważne spotkanie).

Odpowiednio „uzbrojeni” możemy już iść do samochodu. Większość prac, jakie będziemy wykonywać, dotyczą zawieszenia i układu hamulcowego. Konieczne więc będzie podniesienie auta. Pod żadnym pozorem nie róbmy tego na podnośniku dostarczanym przez producenta auta. Nadaje się on w zasadzie tylko do szybkiej wymiany koła i jest zbyt niestabilny. Współczesne samochody ważą około 1,5 tony, jeśli taki ciężar spadnie na nas w czasie, gdy leżymy pod autem, grozi nam śmierć. Najlepiej jest zaopatrzyć się w podnośnik hydrauliczny (potocznie zwany „żabą”, koszt około 150-200 złotych) i dwie podstawki pod podwozie (tzw. „kobyłki”, cena za komplet około 80 złotych), które zabezpieczą podniesiony samochód.

Samochód podpieramy zawsze na wyznaczonych przed producenta miejscach lub elementach konstrukcyjnych takich jak podłużnice. Oparcie auta o zbyt cienką blachę podwozia skończy się jej wygięciem i uszkodzeniem warstwy antykorozyjnej.

Do prac przy samochodzie zaopatrzmy się też np. w stary koc. Przyjemniej się na nim pracuje niż na gołej ziemi. Zaopatrzmy się też w kilka małych pudełek na odkręcone śruby, podkładki i drobne części. Musimy też być przygotowani na to, że śruby i nakrętki (zwłaszcza te mniejsze) zużywają się podczas odkręcania i przykręcania. Jeśli widzimy, że na łbie śruby lub na nakrętce ścierają się rogi, najlepiej jest je wymienić. Zużyte śruby trudno odkręcić, a w ekstremalnych warunkach konieczne będzie jej przewiercenie, co jest wyjątkowo uciążliwą sprawą.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Dokonując samodzielnych napraw samochodu pamiętajmy, aby zawsze mieć pod ręką fachową literaturę dotyczącą danego modelu auta. Najlepsze na rynku są książki wydawnictwa Haynes, gdzie krok po kroku (z ilustracjami) opisany jest demontaż, montaż i regulacja wszystkich części auta.

Choć samochód na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany, to w praktyce jednak większość prostych (i najczęstszych) operacji możemy wykonać w nim sami bez niczyjej pomocy. Bez problemu wymienimy klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory i sprężyny, niektóre sworznie i układ wydechowy. Pamiętajmy jednak, że samodzielna ingerencja w auto na gwarancji może skończyć się jej utratą. W przypadku kilku- lub kilkunastoletnich aut bez gwarancji jest to jednak doskonały sposób na oszczędność pieniędzy… a nawet czasu. Po nabraniu odrobiny wprawy będziemy w stanie dokonać w naszym aucie napraw równie dobrze jak profesjonalny mechanik.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA