REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dużo napraw przy naszym samochodzie możemy wykonać samemu. Zanim jednak zabierzemy się do pracy, musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach. Oto kilka porad dla początkujących mechaników.

Po pierwsze, znajdźmy odpowiednie miejsce. Nie każdy dysponuje garażem, jednak postarajmy się o jakieś zadaszone miejsce, osłonięte zarówno od deszczu jak i od bezpośredniego słońca.

REKLAMA

Druga sprawa to zestaw narzędzi. Absolutna podstawa to porządny zestaw z kluczami nasadowymi, oczkowymi i płaskimi. Przyda się też średniej wielkości młotek oraz śrubokręty płaskie i krzyżakowe. Większość podstawowych prac przy aucie nie wymaga używania narzędzi elektrycznych, więc np. wiertarkę możemy spokojnie zostawić w domu. W nowszych autach często przydają się też klucze do tzw. sześciu lub pięcioramiennych torxów. Przyda się też szczotka ze stalowym włosiem do oczyszczania elementów auta. O konieczności założenia starego ubrania lub fartucha nie trzeba chyba nikomu wspominać. Kupmy też tzw. pastę BHP, która bardzo ułatwia zmycie zmieszanego ze smarem brudu, który gromadzi się na podwoziu auta.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Jeśli zależy nam na utrzymaniu czystych rąk, możemy kupić cienkie rękawiczki gumowe (chirurgiczne). Warto jest je wozić w samochodzie aby nie ubrudzić sobie rąk w sytuacjach awaryjnych (np. konieczność zmiany koła podczas podróży na ważne spotkanie).

Odpowiednio „uzbrojeni” możemy już iść do samochodu. Większość prac, jakie będziemy wykonywać, dotyczą zawieszenia i układu hamulcowego. Konieczne więc będzie podniesienie auta. Pod żadnym pozorem nie róbmy tego na podnośniku dostarczanym przez producenta auta. Nadaje się on w zasadzie tylko do szybkiej wymiany koła i jest zbyt niestabilny. Współczesne samochody ważą około 1,5 tony, jeśli taki ciężar spadnie na nas w czasie, gdy leżymy pod autem, grozi nam śmierć. Najlepiej jest zaopatrzyć się w podnośnik hydrauliczny (potocznie zwany „żabą”, koszt około 150-200 złotych) i dwie podstawki pod podwozie (tzw. „kobyłki”, cena za komplet około 80 złotych), które zabezpieczą podniesiony samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód podpieramy zawsze na wyznaczonych przed producenta miejscach lub elementach konstrukcyjnych takich jak podłużnice. Oparcie auta o zbyt cienką blachę podwozia skończy się jej wygięciem i uszkodzeniem warstwy antykorozyjnej.

Do prac przy samochodzie zaopatrzmy się też np. w stary koc. Przyjemniej się na nim pracuje niż na gołej ziemi. Zaopatrzmy się też w kilka małych pudełek na odkręcone śruby, podkładki i drobne części. Musimy też być przygotowani na to, że śruby i nakrętki (zwłaszcza te mniejsze) zużywają się podczas odkręcania i przykręcania. Jeśli widzimy, że na łbie śruby lub na nakrętce ścierają się rogi, najlepiej jest je wymienić. Zużyte śruby trudno odkręcić, a w ekstremalnych warunkach konieczne będzie jej przewiercenie, co jest wyjątkowo uciążliwą sprawą.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Dokonując samodzielnych napraw samochodu pamiętajmy, aby zawsze mieć pod ręką fachową literaturę dotyczącą danego modelu auta. Najlepsze na rynku są książki wydawnictwa Haynes, gdzie krok po kroku (z ilustracjami) opisany jest demontaż, montaż i regulacja wszystkich części auta.

Choć samochód na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany, to w praktyce jednak większość prostych (i najczęstszych) operacji możemy wykonać w nim sami bez niczyjej pomocy. Bez problemu wymienimy klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory i sprężyny, niektóre sworznie i układ wydechowy. Pamiętajmy jednak, że samodzielna ingerencja w auto na gwarancji może skończyć się jej utratą. W przypadku kilku- lub kilkunastoletnich aut bez gwarancji jest to jednak doskonały sposób na oszczędność pieniędzy… a nawet czasu. Po nabraniu odrobiny wprawy będziemy w stanie dokonać w naszym aucie napraw równie dobrze jak profesjonalny mechanik.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA