REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić stan auta przed kupnem?

Subskrybuj nas na Youtube
Przed kupnem auta należy dokonać dokładnych oflędzin karoserii i wnętrza auta. Fot. Newspress
Przed kupnem auta należy dokonać dokładnych oflędzin karoserii i wnętrza auta. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kupno samochodu to duża inwestycja, warto zatem w miarę możliwości, jakie zapewniają nam oględziny, sprawdzić jego stan. Podpowiadamy jak sprawdzić stan auta przed kupnem.

Samochód należy oglądać przy świetle dziennym. Na początek sprawdźmy stan karoserii. Poszukajmy rdzy, która najczęściej pojawia się na rantach błotników, klapy bagażnika i maski. Koniecznie dokonajmy inspekcji progów samochodu od spodu, gdyż jest to newralgiczne miejsce nadwozia. Warto wyposażyć się w magnes, bądź magnetyczny czujnik grubości lakieru i szpachli. Pozwala on określić grubość powłoki na blasze. Obejrzyjmy dokładnie lakier w poszukiwaniu rys i zadrapań oraz tak zwanej „mory”, czyli pofałdowanej nawierzchni, będącej śladem po niepoprawnym lakierowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze

Zajrzyjmy też do środka. Skontrolujmy stan tapicerki, poszukajmy przetarć, dziur i plam. Jeśli we wnętrzu panuje przyjemny lecz mocny zapach pochodzący z odświeżacza, zapytajmy sprzedającego wprost, czy palił w samochodzie papierosy. Sprawdźmy, jak zamykają się drzwi. Jeśli z utrudnieniem lub obcierają, może to sugerować wcześniejsze uszkodzenie karoserii. Pamiętajmy jednak, żeby nie wyciągać pochopnych wniosków. Drzwi mają tendencję do opadania na zawiasach w miarę starzenia się auta.

Sprawdźmy stan płynów. Wskaże to nam, czy właściciel dbał o auto. Możemy również poprosić o pokazanie filtra powietrza. Jeśli jest zbyt brudny, może to oznaczać , że sprzedający nie przykładał wagi do regularnych kontroli, a auto jest zaniedbane.

REKLAMA

Zobacz również: Sprawdzamy, czy auto jest dla nas odpowiednie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdźmy, czy silnik pracuje równo i czy nie słychać stuków tuż po rozruchu. W przypadku aut z silnikiem Diesla nasłuchiwanie ich może być utrudnione, jednak silnik benzynowy w żadnym wypadku nie powinien hałasować. W miarę możliwości skontrolujmy kolor spalin. Jeśli są białe, najpewniej silnik jest nieszczelny i wraz z mieszanką spala się w nim olej. Jeśli są czarne i samochód ma silnik Diesla to oznacza, że należy wymienić świece a jeśli benzynowy, najpewniej ma zły skład mieszanki (zbyt dużo paliwa w stosunku do powietrza). Na postoju możemy sprawdzić, czy w układzie kierowniczym są luzy. W tym celu spróbujmy poruszyć kierownicą. Jeśli kierownica od razu stawia opór, luzów nie ma. Sprawdźmy też wstępnie zawieszenie. Możemy to zrobić próbując bujać samochodem, naciskając gwałtownie na nadwozie w okolicach kół. Auto nie powinno się bujać. Jeśli tak jest, najpewniej amortyzatory są do wymiany. 

Weźmy samochód na jazdę testową. Zwróćmy uwagę na drgania kierownicy. Jeśli możemy je wyczuć tylko przy określonej prędkości, najpewniej przyczyną jest nieprawidłowe wyważenie kół. Jeśli kierownica drga podczas hamowania, może to oznaczać np. krzywe tarcze hamulcowe, które będzie trzeba wymienić. Nasłuchujmy wszelkich dźwięków przypominających pukanie. Większość uszkodzeń zawieszenia właśnie tak się objawia. Posłuchajmy też, czy tapicerka nie skrzypi. Jest to najczęściej objaw wcześniejszego jej rozmontowania. Spróbujmy dynamicznie ruszyć autem ze skręconymi kołami. Jeśli usłyszymy stukanie lub charakterystyczny klekot, najpewniej oznacza to zużyte przeguby.

Jazda testowa

Po powrocie z jazdy testowej obejrzyjmy wszystkie dokumenty auta. Sprawdźmy, czy numer nadwozia na samochodzie (z reguły w komorze silnika pod przednią szybą) zgadza się z tym w dowodzie rejestracyjnym. Będzie tam też informacja, czy auto posiada kartę pojazdu. Jeśli tak, upewnijmy się, że właściciel ją ma. W przypadku zagubienia, moglibyśmy mieć poważny problem z zarejestrowaniem samochodu. Jeśli posiada on książkę serwisową, przestudiujmy ją uważnie. Dzięki temu będziemy mogli stwierdzić, czy auto jest zadbane i czy będzie wymagało wkładu finansowego już na samym początku. Sprawdźmy też, czy przegląd i ubezpieczenie pojazdu są ważne.

Zobacz również: Samochodowe pochłaniacze uwagi

Przy kupnie pojazdu część kontroli możemy przeprowadzić sami. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do stanu technicznego lub wstępnie wykryjemy jakąś usterkę, najlepiej udać się wraz z właścicielem do stacji diagnostycznej i tam ostatecznie rozwiać wszystkie wątpliwości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA