Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Jakubowski Ryszard
Sprawdzenie stanu akumulatora, który pracował przez wiele dni lub tygodni w samochodzie bez doładowywania z zewnętrznego prostownika, jest dość trudne i bez przyrządów prawie niemożliwe.

Jeżeli jest to akumulator obsługowy, można zorientować się, czy jest od doładowywany, po otwarciu jego cel, np. przez wykręcenie korków, po co najmniej kilkunastominutowej jeździe. Wydobywający się z nich gaz, co widać w postaci baniek na powierzchni elektrolitu, świadczy o tym, że akumulator jest co najmniej dobrze naładowany. W przypadku akumulatora bezobsługowego sprawdzenie jego aktualnego stanu jest niemożliwe bez woltomierza.

Pierwszą czynnością sprawdzającą jest orientacyjne zbadanie ręką temperatury klem po włączeniu wszystkich świateł, przy niepracującym silniku. Jeżeli ich temperatura wyczuwalnie wzrośnie, należy je oczyścić. Opisane dalej czynności można wykonać dopiero po ich oczyszczeniu i powleczeniu substancją ochronną!

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Akumulatory samochodowe zawierają kwas siarkowy, który jest substancją bardzo agresywną: działa zarówno na metale, jak i na tkaniny oraz na ciało ludzie. Należy więc zachować szczególną ostrożność, a do otwierania cel założyć koniecznie gumowe rękawiczki i po użyciu umyć je bardzo dokładnie z użyciem zwykłego mydła. Aby elektrolit nie skapywał z wykręconych korków, należy po wykręceniu położyć je na wierzchu akumulatora lub w jakimś plastikowym pudełku, które potem należy starannie opłukać wodą.

Przy zaglądaniu do wnętrza akumulatora nie wolno przyświecać sobie zapałką lub innym źródłem otwartego ognia. Wydobywający się wodór tworzy z powietrzem silnie wybuchową mieszankę!

Oględziny cel akumulatora dają tylko orientacyjną wiedzę co do jego stanu. Jedynie przy pomocy woltomierza cyfrowego można stwierdzić, co dzieje się w akumulatorze w stanie spoczynku i podczas pracy silnika. Woltomierze cyfrowe są do nabycia w sklepach elektronicznych, a ich cena nie odstrasza.

Pierwszy pomiar należy przeprowadzić przy niepracującym silniku i wyłączonych wszystkich odbiornikach prądy. Mierzy się bezpośrednio na klemach, przy czym nie ma potrzeby zwrócenia uwagi na biegunowość podłączenia woltomierza cyfrowego. Należy jedynie pamiętać aby ustawić jego zakres pomiarowy na 20 do 50 V.

Napięcie na nieużywanym w danej chwili akumulatorze przy dodatnich temperaturach otoczenia powinno być nieco wyższe, niż 12 V. Prawidłowo – około 12,5 V. Jeżeli jest niższe niż 12 V, akumulator jest rozładowany!

Zobacz również: Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po uruchomieniu silnika i doprowadzeniu go do prędkości obrotowej około 1000 na minutę (nieco więcej, niż wynoszą zwykle wolne obroty przy zimnym silniku), a wiec po 2-3 minutach odczytać napięcie z woltomierza. Jeżeli będzie niższe od 13,5 – 14 V, podnieść nieco obroty silnika i poczekać kilka minut – widocznie akumulator był bardzo rozładowany. Po 5 minutach napięcie na akumulatorze powinno wynieść co najmniej 13,8 V a nie więcej niż 14,4 V.

Kolejny pomiar należy przeprowadzić przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, a więc trzeba włączyć światła drogowe, przeciwmgielne (jeżeli są), radio itd. Napięcie na akumulatorze początkowo spadnie, ale po podniesienia obrotów do około 1200-1500 na minutę powinno szybko osiągnąć co najmniej 13,8 V. Dalsze zwiększanie prędkości obrotowej silnika powinno spowodować wzrost napięcia do maksymalnie 14,2 – 14,5 V, zależnie od typu alternatora lub prądnicy oraz od rodzaju regulatora napięcia.

Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora to 14,0 V. Większe to szybsze ładowanie ale i ryzyko szybszego „wygotowania” elektrolitu. Mniejsze to konieczność okresowego, zwłaszcza zimą, doładowywania akumulatora z zewnętrznego prostownika.

Jeżeli napięcie na akumulatorze po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika wzrośnie ponad 14,5 V, zwłaszcza przy włączonych światłach, należy udać się do elektryka samochodowego, który zdiagnozuje i usunie przyczynę zbyt wysokiego napięcia; może ono w skrajnym przypadku zniszczyć akumulator!

Zobacz również: Jak "pożyczać" prąd?

Jeżeli po włączeniu wszystkich świateł w samochodzie napięcie będzie się utrzymywało na poziomie 12,0 – 13,5 V, oznacza to, że istnieje jakaś usterka w układzie elektrycznym pojazdu. Możliwe, że jest to za luźny pasek, napędzający alternator, ale przyczyną może być uszkodzenie regulatora napięcia lub alternatora. Wizyta u elektryka jest w takim przypadku koniecznością.

Po zakończeniu prac przy akumulatorze starannie wytrzeć resztki elektrolitu z obudowy akumulatora i innych miejsc, gdyby nastąpiło ich przypadkowe zachlapanie, najlepiej kawałkiem jednorazowego ręcznika papierowego, który potem należy włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Warto spłukać te miejsca (także obudowę akumulatora) dużą ilością wody. Potem umyć rękawice, używane podczas pracy, bez zdejmowania ich z rąk, następnie zdjąć je i starannie umyć ręce, najlepiej używając do tego zwykłego mydła.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid w wersji S. Amerykańskiego stylu mu nie brakuje!

    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid jest napędzany 130-konnym benzyniakiem i 20-konnym elektrykiem. A do tego naprawdę dobrze wygląda. Iście amerykańsko! Zobaczcie sami.

    Test: Jeep Compass 1.5 MHEV to prawie hybryda. Prawie robi różnicę?

    Jeep dumnie szczerzy się 7-szczelinowym grillem. Tyle że za nim nie ukrywa się tłusta V-ósemka, a małolitrażowy benzyniak wpasowany w prawie hybrydę. To amerykańska profanacja? To ważne pytanie postawione przed testowym Jeepem Compassem 1.5 MHEV.

    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.