REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że w samochodzie występuje spore zużycie energii elektrycznej, zwłaszcza podczas jazdy z włączonymi światłami, nie wolno lekceważyć objawów braku ładowania akumulatora. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora.

Jeżeli w samochodzie nie ma zainstalowanego wskaźnika stanu naładowania akumulatora („Battery state indicator”), kierowca może się jedynie domyślać, ile zostało w nim zmagazynowane energii. Po kilkugodzinnej jeździe miejskiej z wieloma postojami w korkach i pod światłami, oraz z częstym uruchamianiem silnika może jej być bardzo niewiele.

REKLAMA

Zobacz także: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Zapalenie się kontrolki, sygnalizującej brak ładowania oznacza, że prądnica lub alternator nie wytwarza energii. Najprostszą przyczyną jest zerwanie paska klinowego lub jego znaczny poślizg.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Ślizgający się pasek głośno „gwiżdże” więc można to od razu stwierdzić, nawet bez otwierania maski. Pasek taki trzeba wymienić lub naciągnąć. Podobnie należy postąpić, gdy pasek zostanie zerwany. Ale co robić, gdy pasek pracuje poprawnie, a nadal lampka ładowania sygnalizuje jego brak?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Winny może być przekaźnik

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Czasem, choć bardzo rzadko zdarza się, że awarii ulegnie przekaźnik lub układ elektroniczny sterujący pracą tej kontrolki. Uszkodzenie to, mogące zaistnieć jedynie w przypadku alternatora, jest nie do wykrycia bez odpowiednich przyrządów. Dlatego wożenie w samochodzie nawet najprymitywniejszego miernika uniwersalnego jest tak samo uzasadnione, jak wożenie klucza do kół.

Paląca się kontrolka ładowania w przypadku dziś już nie stosowanych w samochodach prądnic może sygnalizować zawieszenie się styków regulatora napięcia lub problem ze szczotkami w prądnicy. Często opukanie regulatora rękojeścią dużego wkrętaka i prądnicy młotkiem lub większym kluczem rozwiązuje problem.

Szukamy dalszych przyczyn

REKLAMA

Jeżeli akumulator jest sprawny i nie ma problemów z ładowaniem, jest to dowód na to, że wina jest po stronie układu sygnalizacji. Natomiast rezultat negatywny wskaże, iż alternator lub regulator napięcia są poważnie uszkodzone. Na wszelki wypadek warto sprawdzić, czy nie spalił się lub nie spadł z mocujących go śrub przewód wysokoprądowy, prowadzący z alternatora do elektromagnesu rozrusznika lub bezpośrednio do akumulatora. Przewód ten jest gruby (zwykle ma przekrój rzędu 16 milimetrów kwadratowych), a jego izolacja jest najczęściej czerwona, choć nie we wszystkich typach samochodów. Jeżeli jest on cały a jego końce są dobrze przytwierdzone we właściwych miejscach, należy sprawdzić, czy nie poluzował się przewód zasilający wzbudzenie alternatora. Jest on średniej grubości i łączy się z alternatorem poprzez układ elektronicznego regulatora napięcia.

Regulator ten to metalowy element wielkości mniej więcej pudełka zapałek, tkwiący na płaskiej ścianie alternatora, po przeciwnej stronie, niż kółko pasowe. Jeżeli dochodzący do niego przewód jest cały, mocno tkwi na właściwym miejscu, należy sprawdzić, czy dochodzi nim napięcie wzbudzenia. Po zdjęciu go z regulatora można to stwierdzić przy pomocy najprostszego żarówkowego próbnika instalacji, po włączeniu stacyjki. Jeżeli żarówka próbnika się zaświeci, to uszkodzony jest alternator lub regulator napięcia. Nie da się ich naprawić na drodze. Trzeba skorzystać z usług najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

Jeżeli awaria pokładowej „elektrowni” nastąpiła w trasie, po dłuższej jeździe, energia w akumulatorze pozwoli na przejechanie nawet 100 kilometrów. Bez obaw można kontynuować jazdę, pamiętając aby pod żadnym pozorem nie wyłączać silnika po zatrzymaniu się na chwilę i poszukać pomocy w najbliższej napotkanej placówce serwisowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA