REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że w samochodzie występuje spore zużycie energii elektrycznej, zwłaszcza podczas jazdy z włączonymi światłami, nie wolno lekceważyć objawów braku ładowania akumulatora. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora.

Jeżeli w samochodzie nie ma zainstalowanego wskaźnika stanu naładowania akumulatora („Battery state indicator”), kierowca może się jedynie domyślać, ile zostało w nim zmagazynowane energii. Po kilkugodzinnej jeździe miejskiej z wieloma postojami w korkach i pod światłami, oraz z częstym uruchamianiem silnika może jej być bardzo niewiele.

REKLAMA

Zobacz także: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Zapalenie się kontrolki, sygnalizującej brak ładowania oznacza, że prądnica lub alternator nie wytwarza energii. Najprostszą przyczyną jest zerwanie paska klinowego lub jego znaczny poślizg.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Ślizgający się pasek głośno „gwiżdże” więc można to od razu stwierdzić, nawet bez otwierania maski. Pasek taki trzeba wymienić lub naciągnąć. Podobnie należy postąpić, gdy pasek zostanie zerwany. Ale co robić, gdy pasek pracuje poprawnie, a nadal lampka ładowania sygnalizuje jego brak?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Winny może być przekaźnik

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Czasem, choć bardzo rzadko zdarza się, że awarii ulegnie przekaźnik lub układ elektroniczny sterujący pracą tej kontrolki. Uszkodzenie to, mogące zaistnieć jedynie w przypadku alternatora, jest nie do wykrycia bez odpowiednich przyrządów. Dlatego wożenie w samochodzie nawet najprymitywniejszego miernika uniwersalnego jest tak samo uzasadnione, jak wożenie klucza do kół.

Paląca się kontrolka ładowania w przypadku dziś już nie stosowanych w samochodach prądnic może sygnalizować zawieszenie się styków regulatora napięcia lub problem ze szczotkami w prądnicy. Często opukanie regulatora rękojeścią dużego wkrętaka i prądnicy młotkiem lub większym kluczem rozwiązuje problem.

Szukamy dalszych przyczyn

REKLAMA

Jeżeli akumulator jest sprawny i nie ma problemów z ładowaniem, jest to dowód na to, że wina jest po stronie układu sygnalizacji. Natomiast rezultat negatywny wskaże, iż alternator lub regulator napięcia są poważnie uszkodzone. Na wszelki wypadek warto sprawdzić, czy nie spalił się lub nie spadł z mocujących go śrub przewód wysokoprądowy, prowadzący z alternatora do elektromagnesu rozrusznika lub bezpośrednio do akumulatora. Przewód ten jest gruby (zwykle ma przekrój rzędu 16 milimetrów kwadratowych), a jego izolacja jest najczęściej czerwona, choć nie we wszystkich typach samochodów. Jeżeli jest on cały a jego końce są dobrze przytwierdzone we właściwych miejscach, należy sprawdzić, czy nie poluzował się przewód zasilający wzbudzenie alternatora. Jest on średniej grubości i łączy się z alternatorem poprzez układ elektronicznego regulatora napięcia.

Regulator ten to metalowy element wielkości mniej więcej pudełka zapałek, tkwiący na płaskiej ścianie alternatora, po przeciwnej stronie, niż kółko pasowe. Jeżeli dochodzący do niego przewód jest cały, mocno tkwi na właściwym miejscu, należy sprawdzić, czy dochodzi nim napięcie wzbudzenia. Po zdjęciu go z regulatora można to stwierdzić przy pomocy najprostszego żarówkowego próbnika instalacji, po włączeniu stacyjki. Jeżeli żarówka próbnika się zaświeci, to uszkodzony jest alternator lub regulator napięcia. Nie da się ich naprawić na drodze. Trzeba skorzystać z usług najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

Jeżeli awaria pokładowej „elektrowni” nastąpiła w trasie, po dłuższej jeździe, energia w akumulatorze pozwoli na przejechanie nawet 100 kilometrów. Bez obaw można kontynuować jazdę, pamiętając aby pod żadnym pozorem nie wyłączać silnika po zatrzymaniu się na chwilę i poszukać pomocy w najbliższej napotkanej placówce serwisowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA