REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress
Co robić, kiedy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że w samochodzie występuje spore zużycie energii elektrycznej, zwłaszcza podczas jazdy z włączonymi światłami, nie wolno lekceważyć objawów braku ładowania akumulatora. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora.

Jeżeli w samochodzie nie ma zainstalowanego wskaźnika stanu naładowania akumulatora („Battery state indicator”), kierowca może się jedynie domyślać, ile zostało w nim zmagazynowane energii. Po kilkugodzinnej jeździe miejskiej z wieloma postojami w korkach i pod światłami, oraz z częstym uruchamianiem silnika może jej być bardzo niewiele.

REKLAMA

Zobacz także: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Zapalenie się kontrolki, sygnalizującej brak ładowania oznacza, że prądnica lub alternator nie wytwarza energii. Najprostszą przyczyną jest zerwanie paska klinowego lub jego znaczny poślizg.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Ślizgający się pasek głośno „gwiżdże” więc można to od razu stwierdzić, nawet bez otwierania maski. Pasek taki trzeba wymienić lub naciągnąć. Podobnie należy postąpić, gdy pasek zostanie zerwany. Ale co robić, gdy pasek pracuje poprawnie, a nadal lampka ładowania sygnalizuje jego brak?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Winny może być przekaźnik

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Czasem, choć bardzo rzadko zdarza się, że awarii ulegnie przekaźnik lub układ elektroniczny sterujący pracą tej kontrolki. Uszkodzenie to, mogące zaistnieć jedynie w przypadku alternatora, jest nie do wykrycia bez odpowiednich przyrządów. Dlatego wożenie w samochodzie nawet najprymitywniejszego miernika uniwersalnego jest tak samo uzasadnione, jak wożenie klucza do kół.

Paląca się kontrolka ładowania w przypadku dziś już nie stosowanych w samochodach prądnic może sygnalizować zawieszenie się styków regulatora napięcia lub problem ze szczotkami w prądnicy. Często opukanie regulatora rękojeścią dużego wkrętaka i prądnicy młotkiem lub większym kluczem rozwiązuje problem.

Szukamy dalszych przyczyn

REKLAMA

Jeżeli akumulator jest sprawny i nie ma problemów z ładowaniem, jest to dowód na to, że wina jest po stronie układu sygnalizacji. Natomiast rezultat negatywny wskaże, iż alternator lub regulator napięcia są poważnie uszkodzone. Na wszelki wypadek warto sprawdzić, czy nie spalił się lub nie spadł z mocujących go śrub przewód wysokoprądowy, prowadzący z alternatora do elektromagnesu rozrusznika lub bezpośrednio do akumulatora. Przewód ten jest gruby (zwykle ma przekrój rzędu 16 milimetrów kwadratowych), a jego izolacja jest najczęściej czerwona, choć nie we wszystkich typach samochodów. Jeżeli jest on cały a jego końce są dobrze przytwierdzone we właściwych miejscach, należy sprawdzić, czy nie poluzował się przewód zasilający wzbudzenie alternatora. Jest on średniej grubości i łączy się z alternatorem poprzez układ elektronicznego regulatora napięcia.

Regulator ten to metalowy element wielkości mniej więcej pudełka zapałek, tkwiący na płaskiej ścianie alternatora, po przeciwnej stronie, niż kółko pasowe. Jeżeli dochodzący do niego przewód jest cały, mocno tkwi na właściwym miejscu, należy sprawdzić, czy dochodzi nim napięcie wzbudzenia. Po zdjęciu go z regulatora można to stwierdzić przy pomocy najprostszego żarówkowego próbnika instalacji, po włączeniu stacyjki. Jeżeli żarówka próbnika się zaświeci, to uszkodzony jest alternator lub regulator napięcia. Nie da się ich naprawić na drodze. Trzeba skorzystać z usług najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

Jeżeli awaria pokładowej „elektrowni” nastąpiła w trasie, po dłuższej jeździe, energia w akumulatorze pozwoli na przejechanie nawet 100 kilometrów. Bez obaw można kontynuować jazdę, pamiętając aby pod żadnym pozorem nie wyłączać silnika po zatrzymaniu się na chwilę i poszukać pomocy w najbliższej napotkanej placówce serwisowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA