REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

Jakubowski Ryszard
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest kłopotliwa, ale naprawa nie jest ani skomplikowana, ani zbytnio kosztowna. Każdy, kto ma odrobinę chęci może wykonać ją we własnym zakresie.

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie stanu styków klema – biegun akumulatora. Po kilku nieudanych próbach rozruchu należy dotknąć palcem każdej z klem, aby sprawdzić, czy się ona rozgrzała. Przedtem jednak zwrócić uwagę na ich czystość. Jeżeli są pokryte nalotem lub szaro-zielonkawym albo szarym osadem o konsystencji soli lub drobnego cukru, należy klemy oczyścić.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

REKLAMA

Jeżeli po wykonaniu opisanych czynności nadal wał silnika obracany jest zbyt wolno, trzeba sprawdzić jakość styku pomiędzy rozrusznikiem i kablem, który łączy go z akumulatorem. Najpierw skontrolować, czy przewód jest dobrze osadzony w końcówce z oczkiem, następnie sprawdzić czy nakrętka, mocująca go do elektromagnesu na rozruszniku nie poluzował się lub nie skorodowała. Jeżeli występują na niej podejrzane wżery i ogniska korozji – wymienić na nową, łącznie z podkładkami.

Nakrętki i podkładki, jakie są stosowane w tym miejscu, są zazwyczaj pokryte specjalną powłoką galwaniczną, poprawiającą jakość styku, lub są całe wykonane z tego stopu. Poznać to można po ich barwie – są brązowe, czasem z metalicznym połyskiem. Dlatego należy stosować jedynie oryginalne, a zastąpienie ich zwykłymi, ocynkowanymi, traktować jako rozwiązanie doraźne. Zawsze przed połączeniem przewodów i ściśnięciem ich końcówek śrubami lub nakrętkami, pamiętać o pokryciu ich warstewką „Elektrosolu”. Pamiętać, aby podłączyć wszystkie dochodzące do elektromagnesu przewody. Zazwyczaj są to dwa: gruby, łączący elektromagnes z alternatorem i znacznie od niego grubszy, idący do dodatniej klemy na akumulatorze.

Prace przy rozruszniku i dochodzących do niego przewodach można wykonywać JEDYNIE przy zdjętej klemie z ujemnego bieguna akumulatora (łatwiej ją zdjąć, niż tę z dodatniego!). W przeciwnym wypadku naprawa może zakończyć się pożarem.

Jeżeli styk między przewodem i śrubą stykową elektromagnesu jest dobry – nie grzeje się, a rozrusznik nadal wolno kręci wałem silnika, przyczyną może być uszkodzenie rozrusznika (zużycie szczotek) albo wypalenie styków wewnątrz elektromagnesu. Przed rozebraniem rozrusznika warto sprawdzić jakość styku przewodu łączącego biegun ujemny akumulatora z korpusem silnika. W razie potrzeby odkręcić go, starannie oczyścić i przykręcić z powrotem, najlepiej tą samą śrubą z tą samą podkładką. Przed skręceniem pokryć warstewką „Elektrosolu”.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA