REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest kłopotliwa, ale naprawa nie jest ani skomplikowana, ani zbytnio kosztowna. Każdy, kto ma odrobinę chęci może wykonać ją we własnym zakresie.

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie stanu styków klema – biegun akumulatora. Po kilku nieudanych próbach rozruchu należy dotknąć palcem każdej z klem, aby sprawdzić, czy się ona rozgrzała. Przedtem jednak zwrócić uwagę na ich czystość. Jeżeli są pokryte nalotem lub szaro-zielonkawym albo szarym osadem o konsystencji soli lub drobnego cukru, należy klemy oczyścić.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

REKLAMA

Jeżeli po wykonaniu opisanych czynności nadal wał silnika obracany jest zbyt wolno, trzeba sprawdzić jakość styku pomiędzy rozrusznikiem i kablem, który łączy go z akumulatorem. Najpierw skontrolować, czy przewód jest dobrze osadzony w końcówce z oczkiem, następnie sprawdzić czy nakrętka, mocująca go do elektromagnesu na rozruszniku nie poluzował się lub nie skorodowała. Jeżeli występują na niej podejrzane wżery i ogniska korozji – wymienić na nową, łącznie z podkładkami.

Nakrętki i podkładki, jakie są stosowane w tym miejscu, są zazwyczaj pokryte specjalną powłoką galwaniczną, poprawiającą jakość styku, lub są całe wykonane z tego stopu. Poznać to można po ich barwie – są brązowe, czasem z metalicznym połyskiem. Dlatego należy stosować jedynie oryginalne, a zastąpienie ich zwykłymi, ocynkowanymi, traktować jako rozwiązanie doraźne. Zawsze przed połączeniem przewodów i ściśnięciem ich końcówek śrubami lub nakrętkami, pamiętać o pokryciu ich warstewką „Elektrosolu”. Pamiętać, aby podłączyć wszystkie dochodzące do elektromagnesu przewody. Zazwyczaj są to dwa: gruby, łączący elektromagnes z alternatorem i znacznie od niego grubszy, idący do dodatniej klemy na akumulatorze.

Prace przy rozruszniku i dochodzących do niego przewodach można wykonywać JEDYNIE przy zdjętej klemie z ujemnego bieguna akumulatora (łatwiej ją zdjąć, niż tę z dodatniego!). W przeciwnym wypadku naprawa może zakończyć się pożarem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli styk między przewodem i śrubą stykową elektromagnesu jest dobry – nie grzeje się, a rozrusznik nadal wolno kręci wałem silnika, przyczyną może być uszkodzenie rozrusznika (zużycie szczotek) albo wypalenie styków wewnątrz elektromagnesu. Przed rozebraniem rozrusznika warto sprawdzić jakość styku przewodu łączącego biegun ujemny akumulatora z korpusem silnika. W razie potrzeby odkręcić go, starannie oczyścić i przykręcić z powrotem, najlepiej tą samą śrubą z tą samą podkładką. Przed skręceniem pokryć warstewką „Elektrosolu”.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA