REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak „pożyczać” prąd?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często zimą zdarza się, że mamy problem z uruchomieniem silnika i rozładuje nam się akumulator. Zapalenie silnika bez prądu nie jest możliwe, chyba, że dostarczymy go z zewnątrz. Radzimy jak korzystać z zewnętrznego źródła prądu i jak bezpiecznie uruchomić auto z drugiego akumulatora.

„Pożyczanie” prądu, czyli uruchomienie auta z drugiego akumulatora można przeprowadzić na dwa sposoby:

REKLAMA

1. Naładować akumulator z prostownika;
2. Skorzystać z uprzejmości innego kierowcy i wykorzystać akumulator zamontowany w jego samochodzie.

REKLAMA

Pierwsze rozwiązanie nie zawsze jest wykonalne. Drugie – prawie zawsze. Polega ono na tym, aby akumulator z cudzego samochodu podłączyć RÓWNOLEGLE do własnego i tak potężną baterią zmusić silnik do pracy. W tym celu trzeba zastosować dwa przewody o różnych kolorach i odpowiednim przekroju, zakończone z obu stron potężnymi krokodylkami, a raczej – szczypcami, które zakłada się na klemy akumulatorów.

PLUS własnego akumulatora należy bezwarunkowo połączyć z plusem akumulatora w cudzym samochodzie, MINUS z MINUSEM. Błąd kończy się zniszczeniem obu akumulatorów, jeżeli wcześniej nie stopi się któryś z przewodów. Nie wolno łączyć szeregowo akumulatorów. Grozi to spaleniem wszystkich odbiorników prądu w samochodzie.

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak grube powinny być przewody, łączące akumulatory? Ich przekrój nie może być mniejszy, niż 16 milimetrów kwadratowych. Powinny to być przewody wykonane fabrycznie. Połączenie ich ze szczypcami jest bardzo ważne, nie każdy potrafi je wykonać poprawnie i odpowiednio starannie.

Do „pożyczania prądu” nie nadają się „przewody rozruchowe” kupowane w hipermarketach. W większości przypadków zastosowany w nich przewód ma przekrój rzędu kilku milimetrów kwadratowych, co przy tym zastosowaniu może prowadzić do jego rozgrzania się i zapalenia. Prąd, jaki przez niego płynie, może mieć nawet 100 –150 amperów.

Zobacz również: Gdy auto nie chce odpalić?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA