REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dbanie o akumulator: o czym pamiętać?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Pamiętajmy, że w zimie należy bardziej dbać o akumulator. fot. Newspress
Pamiętajmy, że w zimie należy bardziej dbać o akumulator. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spadająca w zimie temperatura wywiera znaczący wpływ na kondycję naszego samochodu. Najbardziej wrażliwym elementem auta na zimowe warunki jest akumulator. Podpowiadamy, jak zadbać o to, aby był sprawny.

Musimy upewnić się, że wszystkie elementy łączące akumulator z resztą urządzeń są w dobrym stanie. Poszukajmy na stykach korozji, a także sprawdźmy, czy klemy na akumulatorze nie są luźne. Jeśli tak, nie zapewnią nam wydajnego przepływu prądu. Powinniśmy sprawdzać te połączenia tak często, jak to tylko możliwe. Jeśli klemy lub bieguny akumulatora są skorodowane, powinniśmy oczyścić je z rdzy np. drucianą szczotką. To powinno zwiększyć wydajność baterii, a tym samym ułatwić rozruch samochodu po dłuższym postoju.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić akumulator?

Brud i wilgoć

Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować. Warto wtedy go wyczyścić i osuszyć. W zimie bardzo ważne jest, aby bateria była sprawna i tym samym nie rozładowywała się zbyt szybko, czemu sprzyjają niskie temperatury. Uciekający prąd może być też przyczyną utrudnień w ładowaniu.

Poziom płynu

Płyn w baterii należy sprawdzać, jeśli nie posiadamy akumulatora bezobsługowy. Taki akumulator nie wymagający uwagi będzie szczelnie zamknięty, bez możliwości zajrzenia do środka. Każda cela baterii, w której należy raz na jakiś czas zmierzyć poziom płynu będzie zaopatrzona w otwieralne wieczko. Należy otworzyć każdą celę i sprawdzić, czy nie jest sucha lub wypełniona niedostatecznie. Jeśli tak, powinniśmy dolać wody destylowanej do pełna. W przeciwnym razie ogniwo będzie bezużyteczne lub jego skuteczność działania będzie znacznie ograniczona.

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gniazdo akumulatora

Warto sprawdzić, czy akumulator jest poprawnie umieszczony w gnieździe, czyli w specjalnie przeznaczonym dla niego miejscu w komorze silnika. Jeśli akumulatora nie ma pod maską, najpewniej producent umieścił go pod tylną kanapą w kabinie samochodu lub w bagażniku. Ważne, by akumulator był poprawnie zamocowany. W przeciwnym wypadku przesuwając się lub podskakując może ulec uszkodzeniu.

Wiek akumulatora

Zazwyczaj akumulator jest sprawny przez maksymalnie 5 lat. Niestety baterie szybko degradują, zużywają się elektrody a ich elementy utleniają się. Jeśli nasz akumulator zbliża się do tego wieku, powinniśmy go wymienić.

Ładowanie

Czasem akumulator trzeba podładować. W tym celu należy zaopatrzyć się w prostownik. Możemy go kupić nawet w supermarkecie. Jego cena wynosi od 60 300 złotych, w zależności od producenta, funkcji i jakości. Podłączając akumulator pamiętajmy, aby zawsze jako pierwszy podłączyć biegun uziemiający, czyli „minus”, następnie biegun „plus”, czyli moc. Tak samo powinniśmy odłączać akumulator, czyli najpierw moc, a potem masę. Na wskaźniku prostownika zazwyczaj możemy odczytać poziom naładowania akumulatora. Uważajmy, aby nie podłączyć biegunów odwrotnie, ponieważ spowoduje to spalenie bezpiecznika głównego w samochodzie i żadne urządzenie nie będzie działać. Do tego taki bezpiecznik może być drogi i trudny do zdobycia.

Zobacz też: Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Nigdy nie powinniśmy podłączać mocy do nieuziemionego urządzenia. Nie wolno też podłączać odwrotnie biegunów akumulatora do prostownika.
O akumulator warto zadbać, szczególnie w zimie, kiedy jest on najbardziej narażony na uszkodzenie z powodu temperatury. Do tego perspektywa poruszania się komunikacją miejską gdy jest zimno, a pod domem stoi nasz unieruchomiony samochód może rozdrażnić. Dbajmy więc o to, aby nasze auto było ciągle sprawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA