REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dbanie o akumulator: o czym pamiętać?

Zuzanna Gawor-Kotkowska

REKLAMA

REKLAMA

Spadająca w zimie temperatura wywiera znaczący wpływ na kondycję naszego samochodu. Najbardziej wrażliwym elementem auta na zimowe warunki jest akumulator. Podpowiadamy, jak zadbać o to, aby był sprawny.

Musimy upewnić się, że wszystkie elementy łączące akumulator z resztą urządzeń są w dobrym stanie. Poszukajmy na stykach korozji, a także sprawdźmy, czy klemy na akumulatorze nie są luźne. Jeśli tak, nie zapewnią nam wydajnego przepływu prądu. Powinniśmy sprawdzać te połączenia tak często, jak to tylko możliwe. Jeśli klemy lub bieguny akumulatora są skorodowane, powinniśmy oczyścić je z rdzy np. drucianą szczotką. To powinno zwiększyć wydajność baterii, a tym samym ułatwić rozruch samochodu po dłuższym postoju.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić akumulator?

Brud i wilgoć

Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować. Warto wtedy go wyczyścić i osuszyć. W zimie bardzo ważne jest, aby bateria była sprawna i tym samym nie rozładowywała się zbyt szybko, czemu sprzyjają niskie temperatury. Uciekający prąd może być też przyczyną utrudnień w ładowaniu.

Poziom płynu

Płyn w baterii należy sprawdzać, jeśli nie posiadamy akumulatora bezobsługowy. Taki akumulator nie wymagający uwagi będzie szczelnie zamknięty, bez możliwości zajrzenia do środka. Każda cela baterii, w której należy raz na jakiś czas zmierzyć poziom płynu będzie zaopatrzona w otwieralne wieczko. Należy otworzyć każdą celę i sprawdzić, czy nie jest sucha lub wypełniona niedostatecznie. Jeśli tak, powinniśmy dolać wody destylowanej do pełna. W przeciwnym razie ogniwo będzie bezużyteczne lub jego skuteczność działania będzie znacznie ograniczona.

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?

Gniazdo akumulatora

Warto sprawdzić, czy akumulator jest poprawnie umieszczony w gnieździe, czyli w specjalnie przeznaczonym dla niego miejscu w komorze silnika. Jeśli akumulatora nie ma pod maską, najpewniej producent umieścił go pod tylną kanapą w kabinie samochodu lub w bagażniku. Ważne, by akumulator był poprawnie zamocowany. W przeciwnym wypadku przesuwając się lub podskakując może ulec uszkodzeniu.

Wiek akumulatora

Zazwyczaj akumulator jest sprawny przez maksymalnie 5 lat. Niestety baterie szybko degradują, zużywają się elektrody a ich elementy utleniają się. Jeśli nasz akumulator zbliża się do tego wieku, powinniśmy go wymienić.

Ładowanie

Czasem akumulator trzeba podładować. W tym celu należy zaopatrzyć się w prostownik. Możemy go kupić nawet w supermarkecie. Jego cena wynosi od 60 300 złotych, w zależności od producenta, funkcji i jakości. Podłączając akumulator pamiętajmy, aby zawsze jako pierwszy podłączyć biegun uziemiający, czyli „minus”, następnie biegun „plus”, czyli moc. Tak samo powinniśmy odłączać akumulator, czyli najpierw moc, a potem masę. Na wskaźniku prostownika zazwyczaj możemy odczytać poziom naładowania akumulatora. Uważajmy, aby nie podłączyć biegunów odwrotnie, ponieważ spowoduje to spalenie bezpiecznika głównego w samochodzie i żadne urządzenie nie będzie działać. Do tego taki bezpiecznik może być drogi i trudny do zdobycia.

Zobacz też: Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Nigdy nie powinniśmy podłączać mocy do nieuziemionego urządzenia. Nie wolno też podłączać odwrotnie biegunów akumulatora do prostownika.
O akumulator warto zadbać, szczególnie w zimie, kiedy jest on najbardziej narażony na uszkodzenie z powodu temperatury. Do tego perspektywa poruszania się komunikacją miejską gdy jest zimno, a pod domem stoi nasz unieruchomiony samochód może rozdrażnić. Dbajmy więc o to, aby nasze auto było ciągle sprawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA