Wymiana akumulatora krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Dokonując wyboru akumulatora, niezależnie od jego rodzaju (antymonowy, hybrydowy, wapniowy) i marki, uwagę trzeba zwrócić na:
• gabaryty akumulatora,
• sposób jego mocowania,
• ułożenie biegunów,
• rodzaj czopów (pod klemy tradycyjne lub przykręcane),
• napięcie znamionowe (zwykle 12 volt),
• prąd rozruchu,
• pojemność.
REKLAMA
Zobacz również: Jak "pożyczać" prąd?
Często producent samochodu dopuszcza stosowanie w konkretnym modelu pojazdu dwóch czy nawet trzech typów akumulatorów. Decydując się na jeden z nich nie należy kierować się wyłącznie ceną. Trzeba uwzględnić również takie czynniki jak:
• wyposażenie elektryczne samochodu (sprzęt audio, klimatyzacja, elektryczne sterowniki różnych urządzeń);
• przeznaczenie samochodu (taksówka, zaopatrzenie, akwizycja);
• warunki, w jakich eksploatowany jest pojazd (góry, miasto itp.).]
Zobacz też: Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?
Tyle, ile jest marek samochodów na świecie, tyle też jest pomysłów na umiejscowienie akumulatora w naszym aucie. Najwygodniej dla użytkownika auta, gdy akumulator jest zamontowany pod maską i znajduje się w oddzielnej skrzynce. W celu jego demontażu wystarczy odkręcić dwie śruby (rozwiązanie np. Opla), akumulatory są również montowane w bagażnikach (rozwiązanie np. Volvo), najmniej korzystnym rozwiązaniem dla użytkownika jest umiejscowienie akumulatora pod podszybiem(np. Volkswagen).
Jeżeli w samochodzie jest zamontowany radioodbiornik zabezpieczony kodem warto sprawdzić czy mamy tzw. PIN do radia. Brak takiego kodu zmusi nas do wizyty w ASO, a tam koszt odkodowania radioodbiornika zaczyna się od 100 zł. Należy również się upewnić czy usunięcie baterii w danym modelu samochodu nie spowoduje to wykasowania danych z komputera sterującego pracą silnika, ewentualnie nie wprowadzi auta w tryb awaryjny (informację znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu). W nowoczesnych autach tego typu zagrożenie praktycznie nie występuje, ale w samochodach wyprodukowanych w latach 90. często dochodziło do podobnych komplikacji.
Zobacz również: Co zrobić gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?
Zanim akumulator zostanie odłączony należy rozbroić alarm samochodowy (wprowadzić go w tryb serwisowy) lub wyłączyć syrenę. Po zamontowaniu nowego warto z kolei pokryć klemy preparatem zapobiegającym gromadzeniu się nich nalotów.
Najpierw odpinamy klemę „minusową” następnie „plusową”, przy podpinaniu najpierw klema „plusowa” potem „minusowa”.
Po zamontowaniu akumulatora musimy uzbroić alarm, centralny zamek, ustawić datę i godzinę w aucie.
REKLAMA
REKLAMA