REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Smart
fot. Smart

REKLAMA

REKLAMA

Największymi pożeraczami prądu w samochodzie są rozrusznik, klimatyzacja i wszelkiego rodzaju oświetlenie zewnętrzne. Poniżej kilka porad jak ograniczyć pobór prądu, co przełoży się na mniejsze zużycie układu elektrycznego, a nawet zmniejszy zużycie paliwa.

Największy złodziej prądu - rozrusznik

REKLAMA

REKLAMA

Jednorazowo najwięcej energii zużywa rozrusznik. Jeżeli pracuje w średniej wielkości silniku wysokoprężnym, to potrafi pobierać z akumulatora prąd o chwilowym natężeniu dochodzącym nawet do 500 amperów. Oznacza to, że może on rozładować do zera w temperaturze 20 stopni Celsjusza w pełni naładowany akumulator 48 Ah w ciągu 5 minut! Dlatego używanie rozrusznika nie może polegać na bezmyślnym kręceniu nim aż do chwili, kiedy silnik zacznie pracować. Najlepiej przeprowadzać rozruch w cyklach kilkusekundowych, z kilkudziesięciosekundowymi przerwami między nimi, nawet latem.

Uważa się, że akumulatory mają zdolność do niewielkiej regeneracji w czasie, gdy nie są obciążone. Nie do końca to prawda, niemniej jednak akumulator rozładowuje się wolniej, kiedy nie jest z niego pobierany maksymalny prąd przez dłuższy okres.

Klimatyzacji używaj z rozwagą

REKLAMA

Używanie klimatyzacji powinno ograniczać się do czasu, kiedy jest to naprawdę niezbędne. Można zrozumieć kierowcę, który włączy ją przy 30 stopniach Celsjusza, aby obniżyć temperaturę w kabinie o 6 do 8 stopni. Ale nic nie usprawiedliwia, aby przy temperaturze zewnętrznej 24 stopnie utrzymywać we wnętrzu samochodu chłód czternasto- lub piętnastostopniowy. Dawniej nie było w samochodach w ogóle klimatyzacji i podróżowano wcale nie gorzej, niż dziś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak eksploatować klimatyzację?

Istotne są żarówki

Reflektory, złożone tylko z podstawowych pojedynczych świateł (2 x mijania, 2 x drogowe) zużywają około 110 do 120 watów mocy. Dodatkowe reflektory świateł długich to kolejne 120 watów. Jeżeli do tego doda się światła przeciwmgłowe, które niektórzy włączają wbrew obowiązującym przepisom przy każdej pogodzie, mamy dodatkowe odbiorniki o łącznej mocy 110 watów. Razem z alternatora tylko na światła przednie pobierane jest aż co najmniej 350 watów. Ze wszystkimi światłami pozycyjnymi, wskaźnikowymi itp. jest to prawie 400 watów. Do tego dochodzi głośno grające radio, które może pobierać, zależnie od mocy wyjściowej kanałów, nawet ponad 100 watów. W ten sposób zużywana jest prawie cała energia, dostarczana przez alternator. A gdzie doładowywanie akumulatora? A gdzie energia, konieczna do wzbudzenia alternatora (około 30 watów) energia konieczna do zasilania zapłonu, komputera, dmuchawy?

Zobacz również: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?

Wiele żarówek można zastąpić diodami elektroluminescencyjnymi, które są fabrycznie umieszczane w cokołach, typowych dla żarówek samochodowych. Po zastąpieniu 10 żarówek pięciowatowych diodami oszczędza się aż 45 watów mocy, czyli prawie tyle, ile zużywa jeden reflektor. Do jazdy dziennej też warto stosować albo węże diodowe, albo specjalne reflektorki z żarówkami 21 watów.

Czy warto oszczędzać energię elektryczną, skoro alternator jest w stanie dostarczyć jej 500, 600 a nawet więcej watów? Nie bierze się ona znikąd. 600 watów to 0,6 KW, czyli prawie 1 koń mechaniczny. O tyle zmniejsza się moc użyteczna silnika, gdy bezmyślny kierowca włączy wszystkie odbiorniki prądu. Przy silnikach dużej mocy jest to niezauważalne, ale w przypadku silnika o mocy 30 koni, a tyle lub niewiele więcej ma większość silników małolitrażowych, jest to wielkość znacząca. W praktyce oznacza to wzrost zużycia paliwa o 2 do 3%. Rocznie jest to 20 do 30 litrów paliwa. To o co najmniej 90 złotych mniej w portfelu.

Mniej świateł zewnętrznych, żarówki o mniejszej mocy, rozsądniejsze używanie klimatyzacji, umiejętne używanie rozrusznika, wyłączanie reflektorów podczas długich postojów, np. w korkach, to kolejne kilkadziesiąt litrów paliwa mniej rocznie. To kolejne kilkaset zaoszczędzonych złotych. I mniejsze ryzyko rozładowania akumulatora poniżej granicy, po przekroczeniu której rozruch silnika przy pomocy rozrusznika może być niemożliwy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA