Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu
REKLAMA
REKLAMA
Łączenie szeregowe odbiorników prądu ma zastosowanie w przypadku, gdy pożyczony od sąsiada prostownik dostarcza napięcia 24 V, a akumulator przeznaczony do naładowania jest dwunastowoltowy. Najprostszym rozwiązaniem jest w tym przypadku włączenie w szereg z akumulatorem innego odbiornika prądu. Może to być inny akumulator, może też być także włókno żarówki reflektorowej. Żarówka reflektorowa jest znakomitym ogranicznikiem prądu. Przy połączeniu szeregowym z akumulatorem największy prąd, jaki przez nią może popłynąć, wynosi ok. 4 ameprów, bez względu na to, jak będzie ustawiony regulator prądu w prostowniku. Taki prąd na pewno nie uszkodzi typowego akumulatora.
REKLAMA
Zobacz również: Jak efektywnie zarządzać energią elektryczną w samochodzie?
REKLAMA
Szeregowo włączoną żarówkę można zastosować także do doładowywania akumulatorków o niższym napięciu, niż panujące w instalacji pojazdu w sytuacji gdy nie ma pod ręką odpowiedniej ładowarki. W praktyce każdy z powszechnie używanych akumulatorków można ładować z sieci samochodowej przez połączoną szeregowo z nim czterowatową żarówkę, np. taką, jakie są używane w światłach pozycyjnych lub w oświetleniu tablic rejestracyjnych. Należy zawsze pamiętać o zachowaniu biegunowości ładowanego akumulatorka. Niewłaściwe podłączenie natychmiast go zniszczy.
Z szeregowym łączeniem źródeł światła mamy do czynienia przy wykorzystaniu diod LED. Typowe napięcie pracy takich diod zawiera się między 1,5 i 4,5V. Aby nie zniszczyć diod, należy napięcie sieci pokładowej auta odpowiednio zredukować. Najczęściej robi się to przy pomocy odpowiednio dobranych rezystorów. O wiele lepszym rozwiązaniem jest połączenie szeregowe kilku diod tak, aby suma ich napięć pracy nie była mniejsza od 13,5 V i nie większa niż 18V. Pobór prądu przez połączone szeregowo diody będzie dokładnie taki sam, jak w przypadku zastosowania jednej diody z rezystorem redukcyjnym, ale ilość dostarczonego światła będzie kilkukrotnie większa. Łącząc diody należy pamiętać o ich biegunowości, a więc anodę diody pierwszej łączyć z katodą diody drugiej, a jej anodę z katodą diody trzeciej itd. Błąd w połączeniu spowoduje, że zmontowany szereg nie zaświeci się.
Zobacz również: Odpalanie samochodu przy „pożyczeniu” prądu z drugiego auta
W szeregi można łączyć także żarówki, pamiętając jednak, aby ich oprawki odizolować od masy pojazdu. W szereg można łączyć jedynie żarówki o takiej samej mocy, wyrażonej w watach. Gdy zostaną połączone żarówki o różnych mocach, świecić będzie jedynie ta o najmniejszej mocy, reszta pozostanie ciemna.
REKLAMA
REKLAMA