REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu. fot. Mototarget
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników prądu. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych rzadkich przypadkach jednym z możliwych rozwiązań jest szeregowe połączenie odbiorników prądu. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy posiadane odbiorniki są dostosowane do napięcia niższego, niż panujące w sieci pokładowej samochodu.

Łączenie szeregowe odbiorników prądu ma zastosowanie w przypadku, gdy pożyczony od sąsiada prostownik dostarcza napięcia 24 V, a akumulator przeznaczony do naładowania jest dwunastowoltowy. Najprostszym rozwiązaniem jest w tym przypadku włączenie w szereg z akumulatorem innego odbiornika prądu. Może to być inny akumulator, może też być także włókno żarówki reflektorowej. Żarówka reflektorowa jest znakomitym ogranicznikiem prądu. Przy połączeniu szeregowym z akumulatorem największy prąd, jaki przez nią może popłynąć, wynosi ok. 4 ameprów, bez względu na to, jak będzie ustawiony regulator prądu w prostowniku. Taki prąd na pewno nie uszkodzi typowego akumulatora.

REKLAMA

Zobacz również: Jak efektywnie zarządzać energią elektryczną w samochodzie?

REKLAMA

Szeregowo włączoną żarówkę można zastosować także do doładowywania akumulatorków o niższym napięciu, niż panujące w instalacji pojazdu w sytuacji gdy nie ma pod ręką odpowiedniej ładowarki. W praktyce każdy z powszechnie używanych akumulatorków można ładować z sieci samochodowej przez połączoną szeregowo z nim czterowatową żarówkę, np. taką, jakie są używane w światłach pozycyjnych lub w oświetleniu tablic rejestracyjnych. Należy zawsze pamiętać o zachowaniu biegunowości ładowanego akumulatorka. Niewłaściwe podłączenie natychmiast go zniszczy.

Z szeregowym łączeniem źródeł światła mamy do czynienia przy wykorzystaniu diod LED. Typowe napięcie pracy takich diod zawiera się między 1,5 i 4,5V. Aby nie zniszczyć diod, należy napięcie sieci pokładowej auta odpowiednio zredukować. Najczęściej robi się to przy pomocy odpowiednio dobranych rezystorów. O wiele lepszym rozwiązaniem jest połączenie szeregowe kilku diod tak, aby suma ich napięć pracy nie była mniejsza od 13,5 V i nie większa niż 18V. Pobór prądu przez połączone szeregowo diody będzie dokładnie taki sam, jak w przypadku zastosowania jednej diody z rezystorem redukcyjnym, ale ilość dostarczonego światła będzie kilkukrotnie większa. Łącząc diody należy pamiętać o ich biegunowości, a więc anodę diody pierwszej łączyć z katodą diody drugiej, a jej anodę z katodą diody trzeciej itd. Błąd w połączeniu spowoduje, że zmontowany szereg nie zaświeci się.

Zobacz również: Odpalanie samochodu przy „pożyczeniu” prądu z drugiego auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szeregi można łączyć także żarówki, pamiętając jednak, aby ich oprawki odizolować od masy pojazdu. W szereg można łączyć jedynie żarówki o takiej samej mocy, wyrażonej w watach. Gdy zostaną połączone żarówki o różnych mocach, świecić będzie jedynie ta o najmniejszej mocy, reszta pozostanie ciemna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA