REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

Jakubowski Ryszard
Podpowiadamy jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów.
Podpowiadamy jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często przyczyną trudności z uruchomieniem silnika, jego nierównomiernej pracy albo braku dostatecznej mocy jest uszkodzenie układu zapłonowego.

W starszych typach aut układ zapłonowy składał się zazwyczaj z kilku części, które w razie potrzeby można było samodzielnie zastąpić. Nie można natomiast we własnym zakresie naprawiać nowoczesnych elektronicznych układów zapłonowych, ani – tym bardziej – komputerów pokładowych. W razie ich awarii konieczna jest pomoc fachowców ze specjalistycznej stacji obsługi. Możliwa jest naprawa układów „klasycznych”, złożonych z przerywacza mechanicznego, kondensatora, cewki zapłonowej i przewodów zapłonowych zakończonych „fajkami”, czyli końcówkami zakładanymi na świec. Przedtem jednak trzeba sprawdzić, czy przyczyna niedomagania silnika leży po stronie zapłonu, czy odpowiada za to coś innego.

REKLAMA

Zobacz również: Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

REKLAMA

Najpierw, przy pomocy najprostszego czujnika żarówkowego należy sprawdzić, czy do układu zapłonowego, a zwłaszcza do cewki zapłonowej dopływa napięcie zasilające. Po włączeniu stacyjki, na co najmniej jednej z końcówek niskonapięciowych cewki zapłonowej, musi pojawić się napięcie. Jego brak świadczy albo o przerwie przewodu zasilającego albo o uszkodzeniu stacyjki. Gdy napięcie dopływa do cewki zapłonowej można łatwo przekonać się, czy wytwarza ona wysokie napięcie, konieczne do uzyskania iskry. Można to zrobić na dwa sposoby.

W obu przypadkach konieczne jest odłączenie wysokonapięciowego przewodu od rozdzielacza. Następnie, jeżeli jest możliwa pomoc innej osoby – trzeba ją poprosić o uruchomienie rozrusznika, pamiętając o sprawdzeniu, czy ręczny hamulec jest zaciągnięty i czy jest włączony bieg jałowy. Przy pracującym rozruszniku trzeba zbliżyć wolny koniec przewodu zapłonowego do dowolnej metalowej części silnika na odległość około 10 mm. Należy pamiętać przy tym, aby trzymać przewód przez grubą rękawicę lub szczypcami z izolowanymi rączkami. Przeskok iskry będzie świadczył
o poprawnym działaniu układu zapłonowego.

Zobacz również: Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy nie ma pomocnika, zapłon można sprawdzić też samodzielnie. Po zdjęciu kopułki rozdzielacza z aparatu zapłonowego należy ostrożnie i delikatnie rozewrzeć wkrętakiem lub dowolnym innym sztywnym przedmiotem styki przerywacza, zbliżając jednocześnie wolny koniec przewodu zapłonowego do dowolnego miejsca silnika. Każdorazowe rozwarcie styków powinno zaowocować przeskokiem iskry. Oczywiście, próbę należy przeprowadzać przy włączonej stacyjce w pozycji „Zapłon”.

Samo istnienie iskry nie dowodzi, że w układzie zapłonowym nie ma żadnej usterki. Wadliwe może być np. ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu, kondensatora itd. Warto sprawdzić przy okazji, czy nie rozpadł się palec rozdzielacza, tkwiący pod kopułką na szczycie osi aparatu zapłonowego. Trzeba także upewnić się, czy kopułka nie ma żadnych pęknięć. Pęknięta, nawet niemal niewidocznie, musi zostać wymieniona.

Po sprawdzeniu układu zapłonowego należy nałożyć kopułkę aparatu zapłonowego na miejsce, zwracając uwagę na jej właściwe położenie. Jest ona pozycjonowana za pomocą specjalnego karbu i wybrzuszenia na jej krawędzi i na krawędzi aparatu zapłonowego. We właściwym położeniu uniemożliwiają one jej obrócenie nawet o kilka stopni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA