REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podpowiadamy jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów.
Podpowiadamy jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często przyczyną trudności z uruchomieniem silnika, jego nierównomiernej pracy albo braku dostatecznej mocy jest uszkodzenie układu zapłonowego.

W starszych typach aut układ zapłonowy składał się zazwyczaj z kilku części, które w razie potrzeby można było samodzielnie zastąpić. Nie można natomiast we własnym zakresie naprawiać nowoczesnych elektronicznych układów zapłonowych, ani – tym bardziej – komputerów pokładowych. W razie ich awarii konieczna jest pomoc fachowców ze specjalistycznej stacji obsługi. Możliwa jest naprawa układów „klasycznych”, złożonych z przerywacza mechanicznego, kondensatora, cewki zapłonowej i przewodów zapłonowych zakończonych „fajkami”, czyli końcówkami zakładanymi na świec. Przedtem jednak trzeba sprawdzić, czy przyczyna niedomagania silnika leży po stronie zapłonu, czy odpowiada za to coś innego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

Najpierw, przy pomocy najprostszego czujnika żarówkowego należy sprawdzić, czy do układu zapłonowego, a zwłaszcza do cewki zapłonowej dopływa napięcie zasilające. Po włączeniu stacyjki, na co najmniej jednej z końcówek niskonapięciowych cewki zapłonowej, musi pojawić się napięcie. Jego brak świadczy albo o przerwie przewodu zasilającego albo o uszkodzeniu stacyjki. Gdy napięcie dopływa do cewki zapłonowej można łatwo przekonać się, czy wytwarza ona wysokie napięcie, konieczne do uzyskania iskry. Można to zrobić na dwa sposoby.

W obu przypadkach konieczne jest odłączenie wysokonapięciowego przewodu od rozdzielacza. Następnie, jeżeli jest możliwa pomoc innej osoby – trzeba ją poprosić o uruchomienie rozrusznika, pamiętając o sprawdzeniu, czy ręczny hamulec jest zaciągnięty i czy jest włączony bieg jałowy. Przy pracującym rozruszniku trzeba zbliżyć wolny koniec przewodu zapłonowego do dowolnej metalowej części silnika na odległość około 10 mm. Należy pamiętać przy tym, aby trzymać przewód przez grubą rękawicę lub szczypcami z izolowanymi rączkami. Przeskok iskry będzie świadczył
o poprawnym działaniu układu zapłonowego.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy nie ma pomocnika, zapłon można sprawdzić też samodzielnie. Po zdjęciu kopułki rozdzielacza z aparatu zapłonowego należy ostrożnie i delikatnie rozewrzeć wkrętakiem lub dowolnym innym sztywnym przedmiotem styki przerywacza, zbliżając jednocześnie wolny koniec przewodu zapłonowego do dowolnego miejsca silnika. Każdorazowe rozwarcie styków powinno zaowocować przeskokiem iskry. Oczywiście, próbę należy przeprowadzać przy włączonej stacyjce w pozycji „Zapłon”.

Samo istnienie iskry nie dowodzi, że w układzie zapłonowym nie ma żadnej usterki. Wadliwe może być np. ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu, kondensatora itd. Warto sprawdzić przy okazji, czy nie rozpadł się palec rozdzielacza, tkwiący pod kopułką na szczycie osi aparatu zapłonowego. Trzeba także upewnić się, czy kopułka nie ma żadnych pęknięć. Pęknięta, nawet niemal niewidocznie, musi zostać wymieniona.

Po sprawdzeniu układu zapłonowego należy nałożyć kopułkę aparatu zapłonowego na miejsce, zwracając uwagę na jej właściwe położenie. Jest ona pozycjonowana za pomocą specjalnego karbu i wybrzuszenia na jej krawędzi i na krawędzi aparatu zapłonowego. We właściwym położeniu uniemożliwiają one jej obrócenie nawet o kilka stopni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA