REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w naszym samochodzie jakieś urządzenie zasilane prądem nie działa, może to oznaczać, że bezpiecznik jest przepalony. Podpowiadamy, jak zdiagnozować taką usterkę i jak powinna wyglądać wymiana bezpiecznika.

Gdy urządzenie elektryczne w naszym samochodzie przestaje działać, bezpiecznik jest pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić. W samochodzie mogą znajdować się dwie skrzynki z bezpiecznikami. Skrzynka główna najczęściej umieszczona jest w komorze silnika. Mogą tam znajdować się wszystkie bezpieczniki, a jeśli nie, pozostałe zazwyczaj znajdziemy pod deską rozdzielczą, po lewej stronie pedału sprzęgła, lub też od strony pasażera. Skrzynki zabezpieczone są pokrywkami, na których odnajdziemy opis dotyczący rozmieszczenia gniazd bezpieczników. Dowiemy się, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik i jaka wartość natężenia prądu (w amperach) elektrycznego jest dla danego urządzenia właściwa. Pokrywka z reguły montowana jest na zatrzask, więc można ją łatwo zdjąć. Czasem trzeba podważyć ją np. płaskim śrubokrętem lub nożykiem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

Większość aut wyposażona jest w bezpieczniki w plastikowej lub przezroczystej obwolucie, dzięki czemu możemy obejrzeć dokładnie stan drutu oporowego w jego wnętrzu. Jeśli drut jest przepalony, przerwany lub zabrudzony sadzą, możemy wyrzucić bezpiecznik i zastąpić go nowym. Ponieważ bezpieczniki montowane w samochodach mogą być różnego rodzaju, najlepiej mieć ten uszkodzony ze sobą przy kupnie zapasowego zestawu. Większość rodzajów bezpieczników można kupić na stacji benzynowej lub w sklepie motoryzacyjnym. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w zapasowy zestaw, a z instrukcji możemy dowiedzieć się, gdzie go znajdziemy. 

Przed przystąpieniem do wymiany, upewnijmy się jeszcze raz, czy wartość natężenia prądu na bezpieczniku jest zgodna z opisem na pokrywce skrzynki. Jeśli tak, możemy zamontować go w gnieździe i sprawdzić, czy urządzenie działa. Jeśli jednak nie mamy bezpiecznika o odpowiedniej wartości natężenia prądu a usterka uniemożliwia nam jazdę, możemy zdecydować się na awaryjne zamontowanie bezpiecznika o innej wartości natężenia, jednak różnica nie powinna przekraczać 5 amperów. Zbyt niska wartość może spowodować spalenie bezpiecznika nawet przed uruchomieniem urządzenia. Zbyt wysoka nie zabezpieczy instalacji przed zwarciem.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku uszkodzenia któregoś z głównych bezpieczników, samochód może w ogóle nie działać, ponieważ dotyczą one zazwyczaj alternatora, cewki zapłonowej, rozrusznika, pompy paliwa, komputera, ewentualnie oświetlenia czy pompy hamulcowej. W skrzynce z bezpiecznikami znajdziemy też bezpiecznik, który w przypadku uszkodzenia odetnie prąd w całej instalacji. Takich bezpieczników nie kupimy na stacji benzynowej. Możemy je nabyć w sklepach motoryzacyjnych lub w autoryzowanym serwisie. Pocieszeniem jest fakt, że psują się one bardzo rzadko.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA