REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana bezpiecznika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w naszym samochodzie jakieś urządzenie zasilane prądem nie działa, może to oznaczać, że bezpiecznik jest przepalony. Podpowiadamy, jak zdiagnozować taką usterkę i jak powinna wyglądać wymiana bezpiecznika.

Gdy urządzenie elektryczne w naszym samochodzie przestaje działać, bezpiecznik jest pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić. W samochodzie mogą znajdować się dwie skrzynki z bezpiecznikami. Skrzynka główna najczęściej umieszczona jest w komorze silnika. Mogą tam znajdować się wszystkie bezpieczniki, a jeśli nie, pozostałe zazwyczaj znajdziemy pod deską rozdzielczą, po lewej stronie pedału sprzęgła, lub też od strony pasażera. Skrzynki zabezpieczone są pokrywkami, na których odnajdziemy opis dotyczący rozmieszczenia gniazd bezpieczników. Dowiemy się, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik i jaka wartość natężenia prądu (w amperach) elektrycznego jest dla danego urządzenia właściwa. Pokrywka z reguły montowana jest na zatrzask, więc można ją łatwo zdjąć. Czasem trzeba podważyć ją np. płaskim śrubokrętem lub nożykiem.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

REKLAMA

Większość aut wyposażona jest w bezpieczniki w plastikowej lub przezroczystej obwolucie, dzięki czemu możemy obejrzeć dokładnie stan drutu oporowego w jego wnętrzu. Jeśli drut jest przepalony, przerwany lub zabrudzony sadzą, możemy wyrzucić bezpiecznik i zastąpić go nowym. Ponieważ bezpieczniki montowane w samochodach mogą być różnego rodzaju, najlepiej mieć ten uszkodzony ze sobą przy kupnie zapasowego zestawu. Większość rodzajów bezpieczników można kupić na stacji benzynowej lub w sklepie motoryzacyjnym. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w zapasowy zestaw, a z instrukcji możemy dowiedzieć się, gdzie go znajdziemy. 

Przed przystąpieniem do wymiany, upewnijmy się jeszcze raz, czy wartość natężenia prądu na bezpieczniku jest zgodna z opisem na pokrywce skrzynki. Jeśli tak, możemy zamontować go w gnieździe i sprawdzić, czy urządzenie działa. Jeśli jednak nie mamy bezpiecznika o odpowiedniej wartości natężenia prądu a usterka uniemożliwia nam jazdę, możemy zdecydować się na awaryjne zamontowanie bezpiecznika o innej wartości natężenia, jednak różnica nie powinna przekraczać 5 amperów. Zbyt niska wartość może spowodować spalenie bezpiecznika nawet przed uruchomieniem urządzenia. Zbyt wysoka nie zabezpieczy instalacji przed zwarciem.

Zobacz również: Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku uszkodzenia któregoś z głównych bezpieczników, samochód może w ogóle nie działać, ponieważ dotyczą one zazwyczaj alternatora, cewki zapłonowej, rozrusznika, pompy paliwa, komputera, ewentualnie oświetlenia czy pompy hamulcowej. W skrzynce z bezpiecznikami znajdziemy też bezpiecznik, który w przypadku uszkodzenia odetnie prąd w całej instalacji. Takich bezpieczników nie kupimy na stacji benzynowej. Możemy je nabyć w sklepach motoryzacyjnych lub w autoryzowanym serwisie. Pocieszeniem jest fakt, że psują się one bardzo rzadko.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA