REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall
Podpowiadamy jak zdiagnozować i wymienić bezpiecznik. fot. Vauxhall

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w naszym samochodzie jakieś urządzenie zasilane prądem nie działa, może to oznaczać, że bezpiecznik jest przepalony. Podpowiadamy, jak zdiagnozować taką usterkę i jak powinna wyglądać wymiana bezpiecznika.

Gdy urządzenie elektryczne w naszym samochodzie przestaje działać, bezpiecznik jest pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić. W samochodzie mogą znajdować się dwie skrzynki z bezpiecznikami. Skrzynka główna najczęściej umieszczona jest w komorze silnika. Mogą tam znajdować się wszystkie bezpieczniki, a jeśli nie, pozostałe zazwyczaj znajdziemy pod deską rozdzielczą, po lewej stronie pedału sprzęgła, lub też od strony pasażera. Skrzynki zabezpieczone są pokrywkami, na których odnajdziemy opis dotyczący rozmieszczenia gniazd bezpieczników. Dowiemy się, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik i jaka wartość natężenia prądu (w amperach) elektrycznego jest dla danego urządzenia właściwa. Pokrywka z reguły montowana jest na zatrzask, więc można ją łatwo zdjąć. Czasem trzeba podważyć ją np. płaskim śrubokrętem lub nożykiem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

Większość aut wyposażona jest w bezpieczniki w plastikowej lub przezroczystej obwolucie, dzięki czemu możemy obejrzeć dokładnie stan drutu oporowego w jego wnętrzu. Jeśli drut jest przepalony, przerwany lub zabrudzony sadzą, możemy wyrzucić bezpiecznik i zastąpić go nowym. Ponieważ bezpieczniki montowane w samochodach mogą być różnego rodzaju, najlepiej mieć ten uszkodzony ze sobą przy kupnie zapasowego zestawu. Większość rodzajów bezpieczników można kupić na stacji benzynowej lub w sklepie motoryzacyjnym. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w zapasowy zestaw, a z instrukcji możemy dowiedzieć się, gdzie go znajdziemy. 

Przed przystąpieniem do wymiany, upewnijmy się jeszcze raz, czy wartość natężenia prądu na bezpieczniku jest zgodna z opisem na pokrywce skrzynki. Jeśli tak, możemy zamontować go w gnieździe i sprawdzić, czy urządzenie działa. Jeśli jednak nie mamy bezpiecznika o odpowiedniej wartości natężenia prądu a usterka uniemożliwia nam jazdę, możemy zdecydować się na awaryjne zamontowanie bezpiecznika o innej wartości natężenia, jednak różnica nie powinna przekraczać 5 amperów. Zbyt niska wartość może spowodować spalenie bezpiecznika nawet przed uruchomieniem urządzenia. Zbyt wysoka nie zabezpieczy instalacji przed zwarciem.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku uszkodzenia któregoś z głównych bezpieczników, samochód może w ogóle nie działać, ponieważ dotyczą one zazwyczaj alternatora, cewki zapłonowej, rozrusznika, pompy paliwa, komputera, ewentualnie oświetlenia czy pompy hamulcowej. W skrzynce z bezpiecznikami znajdziemy też bezpiecznik, który w przypadku uszkodzenia odetnie prąd w całej instalacji. Takich bezpieczników nie kupimy na stacji benzynowej. Możemy je nabyć w sklepach motoryzacyjnych lub w autoryzowanym serwisie. Pocieszeniem jest fakt, że psują się one bardzo rzadko.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA