REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o akumulator?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować.
Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować.

REKLAMA

REKLAMA

Spadająca w zimie temperatura ma wpływ na osiągi naszego samochodu. Najbardziej wrażliwym elementem na działanie zimowych warunków jest akumulator. Podpowiadamy, jak zadbać o to, aby był sprawny.

Musimy upewnić się, że wszystkie elementy łączące akumulator z resztą urządzeń są w dobrym stanie. Poszukajmy na stykach korozji, a także sprawdźmy, czy klemy na akumulatorze nie są luźne. Gdyby tak było, nie zapewnią nam wydajnego przepływu prądu. Powinniśmy sprawdzać te połączenia tak często, jak to tylko możliwe. Jeśli klemy lub bieguny akumulatora są skorodowane, powinniśmy oczyścić je z rdzy, np. drucianą szczotką. To powinno zwiększyć wydajność baterii, a tym samym ułatwić rozruch samochodu po dłuższym postoju.

REKLAMA

Zobacz też: Jak czytać samochodowe kontrolki?

Brud i wilgoć

Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, oznacza to, że traci energię, którą powinien magazynować. Warto wtedy go wyczyścić i osuszyć. W zimie bardzo ważne jest, aby bateria była sprawna i tym samym nie rozładowywała się zbyt szybko, czemu sprzyjają niskie temperatury. Uciekający prąd może być też przyczyną utrudnień w ładowaniu.

Poziom płynu

Płyn w baterii należy sprawdzać, jeśli nie posiadamy akumulatora bezobsługowego. Taki akumulator będzie szczelnie zamknięty, bez możliwości zajrzenia do środka. Każda cela baterii, w której należy raz na jakiś czas zmierzyć poziom płynu, będzie zaopatrzona w otwierane wieczko. Należy otworzyć każdą z nich i sprawdzić, czy nie jest sucha lub wypełniona niedostatecznie. Jeśli tak, powinniśmy dolać wody destylowanej do pełna. W przeciwnym razie ogniwo będzie bezużyteczne lub skuteczność jego działania będzie znacznie ograniczona.

Zobacz także: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gniazdo akumulatora

Warto sprawdzić, czy akumulator jest poprawnie umieszczony w gnieździe, czyli w specjalnie przeznaczonym dla niego miejscu w komorze silnika. Jeśli akumulatora nie ma pod maską, najpewniej producent umieścił go pod tylną kanapą w kabinie samochodu lub w bagażniku. Ważne, by akumulator był poprawnie zamocowany. W przeciwnym wypadku przesuwając się lub podskakując, może ulec uszkodzeniu.

Wiek akumulatora

Zazwyczaj akumulator jest sprawny przez maksymalnie 5 lat. Nie jest to jednak regułą. Niestety baterie szybko się degradują - elektrody zużywają się, a ich elementy utleniają. Jeśli nasz akumulator zbliża się do tego wieku, powinniśmy go wymienić.

Zobacz także: Wymiana bezpiecznika

Ładowanie

REKLAMA

Czasem akumulator trzeba podładować. W tym celu musimy zaopatrzyć się w prostownik. Możemy go kupić nawet w supermarkecie, jego koszt to od 60 do 300 złotych, w zależności od producenta, funkcji i jakości. Podłączając akumulator, pamiętajmy, aby zawsze jako pierwszy podłączyć biegun uziemiający, czyli „minus”, następnie biegun „plus”, czyli moc. Odwrotnie powinniśmy odłączać akumulator, czyli najpierw moc, a potem masę. Na wskaźniku prostownika zazwyczaj możemy odczytać poziom naładowania akumulatora. Uważajmy, aby nie podłączyć biegunów odwrotnie, ponieważ spowoduje to spalenie bezpiecznika głównego w samochodzie i żadne urządzenie nie będzie działać. Ponadto taki bezpiecznik może być drogi i trudny do zdobycia.

Nigdy nie powinniśmy podłączać mocy do nieuziemionego urządzenia. Nie wolno też podłączać odwrotnie biegunów akumulatora do prostownika.
O akumulator warto zadbać szczególnie w zimie, kiedy jest on najbardziej narażony na uszkodzenie z powodu temperatury. Poza tym perspektywa poruszania się komunikacją miejską, gdy jest zimno, a pod domem stoi nasz unieruchomiony samochód, może rozdrażnić. Dbajmy więc, aby nasze auto było ciągle sprawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA