REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czytać samochodowe kontrolki?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrolki są obecne w każdym samochodzie. Dzięki nim komputer lub czujniki informują nas o awariach i problemach. fot. Mazda
Kontrolki są obecne w każdym samochodzie. Dzięki nim komputer lub czujniki informują nas o awariach i problemach. fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Kontrolki są obecne w każdym samochodzie. Dzięki nim komputer lub czujniki informują nas o awariach i problemach. Podpowiadamy zatem, jak czytać samochodowe kontrolki.

Najważniejsze kontrolki to takie, po których zapaleniu nie możemy kontynuować jazdy, ponieważ grozi to uszkodzeniem samochodu. Warto bacznie obserwować deskę rozdzielczą, aby móc szybko zareagować na ostrzeżenia, które przekazuje nam auto.

REKLAMA

Zobacz także: Jak przygotować auto do długiego postoju?

REKLAMA

Kontrolka oleju (wizerunek kanki z kropelką oleju) zapali się, jeśli jego ciśnienie w silniku będzie zbyt niskie. Gdy się świeci, nie możemy kontynuować jazdy, ponieważ grozi to zatarciem silnika. Przyczyną usterki może być uszkodzona pompa oleju, w znacznym stopniu zanieczyszczony filtr lub niski poziom oleju, który może wynikać z wycieków lub zużywania go przez nieszczelny silnik.

Kontrolka temperatury płynu chłodniczego (termometr) jest nie mniej istotna, ponieważ nie możemy jechać dalej, gdy pojawi się ona na desce rozdzielczej. Oznacza to, że płyn chłodniczy osiągnął wartość krytyczną temperatury i jeśli silnik będzie dalej pracował, również zatrze się i najpewniej nie będzie nawet nadawał się do remontu.

Nie wiadomo co się stało…

Na desce rozdzielczej może też pojawić się kontrolka silnika (check engine) i ta jest najbardziej tajemnicza. W zasadzie na jej podstawie możemy jedynie wnioskować, że coś w obrębie silnika i jego instalacji się zepsuło. Czasem nawet nie zaobserwujemy żadnego innego objawu usterki. Sami raczej nie będziemy w stanie zdiagnozować, co w danej chwili sygnalizuje zapalenie się tej lampki. Na szczęście właściwie każdy w miarę nowy samochód ma system OBD, diagnozujący uszkodzenia związane z motorem. Będziemy musieli udać się do mechanika, który będzie mógł sprawdzić błąd poprzez komputer. Zanim wybierzemy się do warsztatu upewnijmy się, że może on przeprowadzić diagnozę. Większość samochodowych komputerów wymaga odczytywania błędów przez program przeznaczony właśnie dla danego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak przygotować się do wyjazdu na wakacje?

Kontrolka hamulców (wykrzyknik w okręgu) też nie oznacza nic dobrego. Może sygnalizować niski stan płynu lub zużycie elementów hamulców, takich jak okładziny. Niestety, znaczenie tej kontrolki nie jest zupełnie uniwersalne i powinniśmy sprawdzić w instrukcji samochodu, jaką usterkę sygnalizuje. Najlepiej jednak udać się z tym problemem do mechanika. Często ta sama kontrolka uprzedza o zaciągniętym hamulcu ręcznym.

Inne kontrolki

Świecąca się kontrolka elektryki (wizerunek akumulatora) oznacza, że uszkodzony może być alternator lub z innego powodu prąd nie trafia do akumulatora. Sygnalizuje też brak napięcia ładowania w baterii.

REKLAMA

Kontrolka stanu paliwa (obrazek dystrybutora) sygnalizuje dość oczywisty problem, a mianowicie konieczność udania się na stację benzynową, bo niedługo nam go zabraknie. Zazwyczaj po zapaleniu się tej lampki możemy przejechać jeszcze od 50 do 100 kilometrów.

Kontrolka płynu spryskiwacza (wizerunek przedniej szyby) zapala się, gdy zaczyna brakować płynu. Jest to podobna informacja do tej, kiedy kończy się paliwo w baku. Sygnalizuje, że korzystamy już z rezerwy.

Na tablicy może pojawić się też lampka informująca o złym składzie mieszanki w silniku. Taką kontrolę zapewnia w naszym samochodzie sonda lambda, a więc kontrolka przedstawia odwrócone „L”. Niestety, to również może oznaczać wiele różnych usterek i najpewniej przy diagnozie będzie potrzebna pomoc wykwalifikowanego mechanika.

Kontrolka pokazująca żarówkę może oznaczać, że któraś z nich, będąca częścią oświetlenia głównego samochodu jest uszkodzona. Może to być też informacja, że któreś z połączeń elektrycznych lub gniazd w lampie nie działa.

Pamiętajmy, aby nie kontynuować jazdy, gdy któraś z najważniejszych kontrolek się pali. Zagraża to nie tylko naszemu pojazdowi, ale też bezpieczeństwu w przypadku sygnalizowania uszkodzenia hamulców. Jeśli chodzi o kontrolkę silnika, również nie powinniśmy jechać dalej. Usterka, którą sygnalizuje może okazać się poważnym zagrożeniem dla jednostki napędowej naszego auta. Nie warto więc ryzykować nawet wtedy, gdy samochód z pozoru wydaje się być sprawny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA