Jak czytać samochodowe kontrolki?
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejsze kontrolki to takie, po których zapaleniu nie możemy kontynuować jazdy, ponieważ grozi to uszkodzeniem samochodu. Warto bacznie obserwować deskę rozdzielczą, aby móc szybko zareagować na ostrzeżenia, które przekazuje nam auto.
REKLAMA
Zobacz także: Jak przygotować auto do długiego postoju?
REKLAMA
Kontrolka oleju (wizerunek kanki z kropelką oleju) zapali się, jeśli jego ciśnienie w silniku będzie zbyt niskie. Gdy się świeci, nie możemy kontynuować jazdy, ponieważ grozi to zatarciem silnika. Przyczyną usterki może być uszkodzona pompa oleju, w znacznym stopniu zanieczyszczony filtr lub niski poziom oleju, który może wynikać z wycieków lub zużywania go przez nieszczelny silnik.
Kontrolka temperatury płynu chłodniczego (termometr) jest nie mniej istotna, ponieważ nie możemy jechać dalej, gdy pojawi się ona na desce rozdzielczej. Oznacza to, że płyn chłodniczy osiągnął wartość krytyczną temperatury i jeśli silnik będzie dalej pracował, również zatrze się i najpewniej nie będzie nawet nadawał się do remontu.
Nie wiadomo co się stało…
Na desce rozdzielczej może też pojawić się kontrolka silnika (check engine) i ta jest najbardziej tajemnicza. W zasadzie na jej podstawie możemy jedynie wnioskować, że coś w obrębie silnika i jego instalacji się zepsuło. Czasem nawet nie zaobserwujemy żadnego innego objawu usterki. Sami raczej nie będziemy w stanie zdiagnozować, co w danej chwili sygnalizuje zapalenie się tej lampki. Na szczęście właściwie każdy w miarę nowy samochód ma system OBD, diagnozujący uszkodzenia związane z motorem. Będziemy musieli udać się do mechanika, który będzie mógł sprawdzić błąd poprzez komputer. Zanim wybierzemy się do warsztatu upewnijmy się, że może on przeprowadzić diagnozę. Większość samochodowych komputerów wymaga odczytywania błędów przez program przeznaczony właśnie dla danego samochodu.
Zobacz także: Jak przygotować się do wyjazdu na wakacje?
Kontrolka hamulców (wykrzyknik w okręgu) też nie oznacza nic dobrego. Może sygnalizować niski stan płynu lub zużycie elementów hamulców, takich jak okładziny. Niestety, znaczenie tej kontrolki nie jest zupełnie uniwersalne i powinniśmy sprawdzić w instrukcji samochodu, jaką usterkę sygnalizuje. Najlepiej jednak udać się z tym problemem do mechanika. Często ta sama kontrolka uprzedza o zaciągniętym hamulcu ręcznym.
Inne kontrolki
Świecąca się kontrolka elektryki (wizerunek akumulatora) oznacza, że uszkodzony może być alternator lub z innego powodu prąd nie trafia do akumulatora. Sygnalizuje też brak napięcia ładowania w baterii.
REKLAMA
Kontrolka stanu paliwa (obrazek dystrybutora) sygnalizuje dość oczywisty problem, a mianowicie konieczność udania się na stację benzynową, bo niedługo nam go zabraknie. Zazwyczaj po zapaleniu się tej lampki możemy przejechać jeszcze od 50 do 100 kilometrów.
Kontrolka płynu spryskiwacza (wizerunek przedniej szyby) zapala się, gdy zaczyna brakować płynu. Jest to podobna informacja do tej, kiedy kończy się paliwo w baku. Sygnalizuje, że korzystamy już z rezerwy.
Na tablicy może pojawić się też lampka informująca o złym składzie mieszanki w silniku. Taką kontrolę zapewnia w naszym samochodzie sonda lambda, a więc kontrolka przedstawia odwrócone „L”. Niestety, to również może oznaczać wiele różnych usterek i najpewniej przy diagnozie będzie potrzebna pomoc wykwalifikowanego mechanika.
Kontrolka pokazująca żarówkę może oznaczać, że któraś z nich, będąca częścią oświetlenia głównego samochodu jest uszkodzona. Może to być też informacja, że któreś z połączeń elektrycznych lub gniazd w lampie nie działa.
Pamiętajmy, aby nie kontynuować jazdy, gdy któraś z najważniejszych kontrolek się pali. Zagraża to nie tylko naszemu pojazdowi, ale też bezpieczeństwu w przypadku sygnalizowania uszkodzenia hamulców. Jeśli chodzi o kontrolkę silnika, również nie powinniśmy jechać dalej. Usterka, którą sygnalizuje może okazać się poważnym zagrożeniem dla jednostki napędowej naszego auta. Nie warto więc ryzykować nawet wtedy, gdy samochód z pozoru wydaje się być sprawny.
REKLAMA
REKLAMA