Jak usunąć terkotanie linki licznika?
REKLAMA
REKLAMA
Charakterystyczny dźwięk powodowany jest uderzeniami linki o swój pancerz, a najwyraźniej słyszalne jest to podczas dużych mrozów, kiedy pancerz w plastikowej koszulce bardzo sztywnieje.
REKLAMA
Mechanizm licznika (drogomierza) połączony z prędkościomierzem, jest skonstruowany z materiałów niewymagających smarowania. Nawet śladowe ilości smaru fałszują wskazania prędkościomierza.
Zobacz też: Jak wymienić linkę licznika prędkościomierza?
Jedynym sposobem na usunięcie terkotu linki, poza wymianą na taką, która pracuje w osłonie teflonowej, jest jej nasmarowanie. Smar powinien być gęsty, ale nie za bardzo, aby mógł swobodnie spływać do najniższych partii linki. Dobre rezultaty daje gęsty olej przekładniowy starannie wymieszany w proporcji 1:1 z popularnym smarem ŁT 34. Aby nasmarować linkę, odkręcamy jej dolny koniec od skrzyni biegów, unosimy do góry i wlewamy lub wciskamy powoli przygotowaną masę. Nie powinno być jej zbyt wiele, bo może przedostać się do licznika i bardzo zakłócić pracę prędkościomierza. Co prawda każda linka ma tuż przy prędkościomierzu specjalny pierścień, tzw. odrzutnik oleju, ale nadmiar smaru może przeniknąć przez nieszczelności w obudowie.
Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?
REKLAMA
Orientacyjnie na każdy metr długości linki należy wcisnąć w pancerz nie więcej niż 5 centymetrów sześciennych smaru. Najdłuższe linki w samochodach osobowych mają długość rzędu 2 – 2,5 m. Wystarczy więc 10 do 15 centymetrów sześciennych smaru, aby linka została dobrze nasmarowana. Taki zabieg powinien wystarczyć na kilka lat.
Jeżeli jednak po przejechaniu ok. 100 km linka nadal wydaje charakterystyczny dźwięk, należy dodać jeszcze kilka centymetrów smaru, pamiętając, aby nie wlewać go od strony licznika.
Każda linka licznika ma na końcach nakrętki o kształcie umożliwiającym ich dokręcenie gołą ręką, bez żadnych przyrządów. Jednak nieraz się zdarza, że taką nakrętkę można odkręcić jedynie kombinerkami lub podobnym narzędziem. Nie oznacza to, że należy ją dokręcać tym samym narzędziem. Dokręcenie ręką w zupełności wystarczy!
Zobacz również: Jak naprawić falujące obroty?
REKLAMA
REKLAMA