REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić przegub napędowy?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli podczas jednoczesnego skręcania i przyspieszania słyszymy donośne pukanie dochodzące z kierunku napędzanych kół, oznacza to, że mamy uszkodzone przeguby napędowe.

Nie należy się bać, ponieważ zakup nowych nie zrujnuje naszego portfela, a przy odrobinie dobrych chęci uda nam się samemu je wymienić.

REKLAMA

Krok pierwszy - przygotowania

Należy przygotować lewarek, aby móc bezpiecznie podnieść auto i odkręcić koło. Będziemy również potrzebowali dobrej jakości klucza nasadowego rozmiaru 32 milimetry. Jest to najczęściej spotykany rozmiar nakrętki mocującej przegub w piaście. Dodatkowo, na pewno przyda się standardowy komplet kluczy nasadowych w rozmiarach 13mm, 15mm, 17mm i 19mm. Czasem zdarza się, że będziemy potrzebowali klucza nr 32 typu torx. Są one dostępne w sklepach z narzędziami warsztatowymi. Przydadzą się młotek, śrubokręt płaski, kombinerki i bawełniana szmatka.

Krok drugi - wymiana przegubu

Zaczynamy od odkręcenia koła. Zdejmujemy dekielek zabezpieczający z piasty. Wewnątrz zobaczymy nakrętkę zapobiegającą wysunięciu się wieloklinowej końcówki przegubu. Nakrętka jest zabezpieczona przed odkręceniem przez zagięcie jej kołnierza. Należy go odgiąć, aby odkręcić przegub. Z pomocą drugiej osoby, której zadaniem będzie naciskanie hamulca, zablokujemy obrót piasty. Używając klucza nasadowego (32mm) odkręcamy nakrętkę. Należy wiedzieć, że nie będzie to proste i może wymagać użycia stosunkowo dużej siły i środków penetrujących oraz odrdzewiających (np. WD-40). Konieczne może być podgrzanie nakrętki. Jest ona wykonana z mosiądzu, ogrzana rozszerza się bardziej, niż końcówka wieloklinu przegubu, dzięki czemu łatwiej jest ją odkręcić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

REKLAMA

Następnie odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego, oraz mocowanie piasty do wahacza. Umożliwi nam to bezproblemowe poruszenie kolumną zawieszenia i łatwe wysunięcie wieloklinu przegubu z piasty. Jeśli nadal będzie to utrudnione, można odkręcić śruby mocujące kolumnę resorującą do przednich kielichów od góry, czyli pod maską samochodu.

Po wysunięciu wieloklinu przegubu przystępujemy do zdjęcia go z półosi napędowej. Konieczne będzie użycie młotka, ponieważ przegub trzeba zbić z półosi. Warto podczas tej czynności skorzystać z pomocy drugiej osoby. Podtrzyma ona półoś, gdy my będziemy zbijać przegub. Zapobiegnie to uszkodzeniu przegubów wewnętrznych. Kiedy już uda nam się go zdemontować zauważymy, że na półosi umieszczony jest specjalny pierścień, który uniemożliwia samoczynne wypięcie się przegubu. To on uczynił naszą pracę trudniejszą. Kolejnym krokiem będzie oczyszczenie końcówki półosi ze smaru i zanieczyszczeń. Podobnie uczynimy z otworem w piaście koła.

Kolejnym etapem jest przygotowanie nowego przegubu do montażu. Na bieżnię przegubu wyciskamy połowę dostarczonej wraz przegubem tuby ze smarem. Gumę osłony, węższym końcem, wsuwamy na półoś. Upewniamy się, że na jej końcówce znajduje się pierścień zabezpieczający. Wsuwamy przegub na półoś. Aby wbić pierścień na swoje miejsce należy użyć młotka. Jeśli przegub nie będzie dawał się zsunąć, oznacza to poprawne umieszczenie pierścienia. Następnie resztę smaru umieszczamy wewnątrz gumowej osłony. Należy uważać, aby smar nie wyciekał na zewnątrz.

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

REKLAMA

Delikatnie wsuwamy gumę na przegub umieszczając wypustkę w kołnierzu osłony, w specjalnym rowku na powierzchni przegubu. Następnie zaciskamy na gumie wokół przegubu opaskę, dodatkowo ściskając ją kombinerkami po uprzednim, odpowiednim napięciu. Podobnie robimy w przypadku zaciskania kołnierza na półosi. Tam opaska będzie sporo krótsza. Tak zabezpieczony wstępnie przegub wsuwamy w piastę. Z drugiej strony, czyli od zewnątrz nakręcamy na gwintowaną końcówkę wieloklinu nakrętkę zabezpieczającą.

Potem przykręcamy śruby kolumny resorującej, mocowanie piasty do wahacza, oraz drążek kierowniczy. Należy to robić z bardzo dużą uwagą. Nie wolno zapomnieć o zabezpieczeniu przed odkręceniem się drążka kierowniczego i mocowania piasty do wahacza. Następnie dokręcamy nakrętkę mocującą przegub w piaście. Potem, za pomocą śrubokrętu płaskiego i młotka wyginamy kołnierz nakrętki i zabezpieczamy ją przed odkręceniem. Montujemy dekielek ochronny, przykręcamy koło i opuszczamy auto.

Taka wymiana za pierwszym razem pewnie zajmie nam cały dzień, ale za to pozwoli zaoszczędzić sporą kwotę, którą musielibyśmy zapłacić mechanikowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA