Jak wymieniać żarówki?
REKLAMA
REKLAMA
Być może jest tak dlatego, aby autoryzowane stacje obsługi miały dodatkowy zarobek – ich pracownicy wiedzą, jak szybko i sprawnie zrobić wymianę.
REKLAMA
Podczas wymiany żarówek należy trzymać się następujących reguł:
1. W reflektorach niedostosowanych do żarówek halogenowych nie wolno takowych instalować, gdyż grozi to zniszczeniem reflektora oraz trudnościami z poprawnym ustawieniem świateł. Reflektory, które w znaku homologacyjnym (wytłoczonym na szkle lub w innym miejscu obudowy) nie mają litery „H”, nie są dostosowane do halogenów!
2. Nie wolno stosować w zwykłych reflektorach żarówek o mocy większej niż 60/55 W. Nie tylko jest to zabronione przepisami, ale może doprowadzić do zmatowienia lub odkształcenia odbłyśnika i szkła, a nawet – do spalenia kostki służącej do podłączenia żarówki i wiązki dochodzących do niej przewodów.
Zobacz również: Jak naprawić ruszającą się lampę?
3. Nie można stosować żarówek z nadrukiem na opakowaniu i cokole „NOT FOR USE IN EUROPE”. Są one przeznaczone do zupełnie innych typów reflektorów, o innym kształcie odbłyśnika niż te, dopuszczone na rynek europejski. Europejskie reflektory z takimi żarówkami oślepiają bardzo skutecznie innych użytkowników drogi.
4. Przy wymianie żarówek reflektorowych nie wolno dotykać gołą dłonią do ich szkła. Dotyczy to nie tylko żarówek halogenowych, ale także zwykłych.
5. Należy unikać stosowania jakichkolwiek nakładek na żarówki! Mogą one pod wpływem gorąca wydzielać gazy powodujące uszkodzenia odbłyśnika. Ich używanie jest zabronione przez przepisy.
6. Przy wymianie żarówek należy pamiętać o użyciu preparatów do konserwacji styków elektrycznych, takich jak „Elektrosol” czy WD-40. W przypadku żarówek reflektorowych należy spryskać wnętrze kostek, doprowadzających do nich prąd. W żarówkach z cokołem walcowym („stop”, kierunkowskazy, niektóre rodzaje świateł pozycyjnych) spryskać takim preparatem wnętrze gniazda takiej żarówki. Nie pryskać na nią, aby nie zanieczyścić jej szkła.
7. W przypadku żarówek rurkowych spryskać preparatem blaszki stykowe, między które wkłada się taką żarówkę.
8. Nie stosuje się preparatów poprawiających styk w przypadku żarówek bezcokołowych.
REKLAMA
Jeżeli z powodu korozji żarówka tkwi w gnieździe, jakby przyklejona, można ją usunąć jedynie po uprzednim spryskaniu jej korpusu w pobliżu gniazda i samego gniazda „Elektrosolem” lub WD-40. Po kilku do kilkunastu minut można ją usunąć, najczęściej bez wysiłku. Gdyby to nie poskutkowało, trzeba zbić jej szklaną bańkę (uwaga na rozpryski szkła, chronić oczy!) a potem przy pomocy płaskoszczypów wydłużonych należy chwycić za wystającą z gniazda część cokołu i próbować nią poruszać w różne strony, a gdyby to nie dało rezultatu, zgniatać cokół tak, aby maksymalnie zmniejszyć jego objętość i dzięki temu oderwać od ścianek gniazda.
Po usunięciu go z gniazda trzeba oczyścić je starannie drobnym papierem ściernym, pamiętając o oczyszczeniu także środkowej blaszki stykowej, po czym usunąć powstający pył np. silnym strumieniem powietrza lub szmatką, następnie pokryć wnętrze gniazda „Elektrosolem” i po odczekaniu kilku minut umieścić w gnieździe nową żarówkę. Gdyby nie działała, warto sprawdzić styk gniazda z masą (w razie potrzeby oczyścić i pokryć „Elektrosolem”) oraz miejsce podłączenia przewodu do środkowej blaszki stykowej. Zdjąć z niej końcówkę przewodu, doprowadzającego prąd, miejsce styku pokryć warstwą „Elektrosolu” i nasunąć na nie końcówkę.
Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?
Jeżeli mimo tych zabiegów żarówka nie świeci, można jeszcze sprawdzić przy pomocy próbnika, czy do środkowej blaszki stykowej dopływa prąd. Jeżeli dopływa, trzeba przyłożyć próbnik i zobaczyć, czy po włożeniu do gniazda żarówki jego obudowa znajduje się pod napięciem względem masy. Jeśli tak, należy jeszcze raz starannie oczyścić miejsce połączenia gniazda z masą pojazdu. Wcześniej jednak poleca spróbować włożyć inną żarówkę – bywa, co prawda bardzo rzadko, że nowe żarówki są niesprawne.
REKLAMA
REKLAMA