REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać żarówki?

Jakubowski Ryszard
Jak wymieniać żarówki?
Jak wymieniać żarówki?

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek w starszych modelach samochodów jest jedną z najprostszych czynności obsługowych. Choć w niektórych najnowszych samochodach wymiana żarówek jest to czynność bardziej skomplikowana.

Być może jest tak dlatego, aby autoryzowane stacje obsługi miały dodatkowy zarobek – ich pracownicy wiedzą, jak szybko i sprawnie zrobić wymianę.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas wymiany żarówek należy trzymać się następujących reguł:
1. W reflektorach niedostosowanych do żarówek halogenowych nie wolno takowych instalować, gdyż grozi to zniszczeniem reflektora oraz trudnościami z poprawnym ustawieniem świateł. Reflektory, które w znaku homologacyjnym (wytłoczonym na szkle lub w innym miejscu obudowy) nie mają litery „H”, nie są dostosowane do halogenów!

2. Nie wolno stosować w zwykłych reflektorach żarówek o mocy większej niż 60/55 W. Nie tylko jest to zabronione przepisami, ale może doprowadzić do zmatowienia lub odkształcenia odbłyśnika i szkła, a nawet – do spalenia kostki służącej do podłączenia żarówki i wiązki dochodzących do niej przewodów.

Zobacz również: Jak naprawić ruszającą się lampę?

REKLAMA

3. Nie można stosować żarówek z nadrukiem na opakowaniu i cokole „NOT FOR USE IN EUROPE”. Są one przeznaczone do zupełnie innych typów reflektorów, o innym kształcie odbłyśnika niż te, dopuszczone na rynek europejski. Europejskie reflektory z takimi żarówkami oślepiają bardzo skutecznie innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Przy wymianie żarówek reflektorowych nie wolno dotykać gołą dłonią do ich szkła. Dotyczy to nie tylko żarówek halogenowych, ale także zwykłych.

5. Należy unikać stosowania jakichkolwiek nakładek na żarówki! Mogą one pod wpływem gorąca wydzielać gazy powodujące uszkodzenia odbłyśnika. Ich używanie jest zabronione przez przepisy.

6. Przy wymianie żarówek należy pamiętać o użyciu preparatów do konserwacji styków elektrycznych, takich jak „Elektrosol” czy WD-40. W przypadku żarówek reflektorowych należy spryskać wnętrze kostek, doprowadzających do nich prąd. W żarówkach z cokołem walcowym („stop”, kierunkowskazy, niektóre rodzaje świateł pozycyjnych) spryskać takim preparatem wnętrze gniazda takiej żarówki. Nie pryskać na nią, aby nie zanieczyścić jej szkła.

7. W przypadku żarówek rurkowych spryskać preparatem blaszki stykowe, między które wkłada się taką żarówkę.

8. Nie stosuje się preparatów poprawiających styk w przypadku żarówek bezcokołowych.

Jeżeli z powodu korozji żarówka tkwi w gnieździe, jakby przyklejona, można ją usunąć jedynie po uprzednim spryskaniu jej korpusu w pobliżu gniazda i samego gniazda „Elektrosolem” lub WD-40. Po kilku do kilkunastu minut można ją usunąć, najczęściej bez wysiłku. Gdyby to nie poskutkowało, trzeba zbić jej szklaną bańkę (uwaga na rozpryski szkła, chronić oczy!) a potem przy pomocy płaskoszczypów wydłużonych należy chwycić za wystającą z gniazda część cokołu i próbować nią poruszać w różne strony, a gdyby to nie dało rezultatu, zgniatać cokół tak, aby maksymalnie zmniejszyć jego objętość i dzięki temu oderwać od ścianek gniazda. 

Po usunięciu go z gniazda trzeba oczyścić je starannie drobnym papierem ściernym, pamiętając o oczyszczeniu także środkowej blaszki stykowej, po czym usunąć powstający pył np. silnym strumieniem powietrza lub szmatką, następnie pokryć wnętrze gniazda „Elektrosolem” i po odczekaniu kilku minut umieścić w gnieździe nową żarówkę. Gdyby nie działała, warto sprawdzić styk gniazda z masą (w razie potrzeby oczyścić i pokryć „Elektrosolem”) oraz miejsce podłączenia przewodu do środkowej blaszki stykowej. Zdjąć z niej końcówkę przewodu, doprowadzającego prąd, miejsce styku pokryć warstwą „Elektrosolu” i nasunąć na nie końcówkę. 

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli mimo tych zabiegów żarówka nie świeci, można jeszcze sprawdzić przy pomocy próbnika, czy do środkowej blaszki stykowej dopływa prąd. Jeżeli dopływa, trzeba przyłożyć próbnik i zobaczyć, czy po włożeniu do gniazda żarówki jego obudowa znajduje się pod napięciem względem masy. Jeśli tak, należy jeszcze raz starannie oczyścić miejsce połączenia gniazda z masą pojazdu. Wcześniej jednak poleca spróbować włożyć inną żarówkę – bywa, co prawda bardzo rzadko, że nowe żarówki są niesprawne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA