REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać żarówki?

Jakubowski Ryszard
Jak wymieniać żarówki?
Jak wymieniać żarówki?

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek w starszych modelach samochodów jest jedną z najprostszych czynności obsługowych. Choć w niektórych najnowszych samochodach wymiana żarówek jest to czynność bardziej skomplikowana.

Być może jest tak dlatego, aby autoryzowane stacje obsługi miały dodatkowy zarobek – ich pracownicy wiedzą, jak szybko i sprawnie zrobić wymianę.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas wymiany żarówek należy trzymać się następujących reguł:
1. W reflektorach niedostosowanych do żarówek halogenowych nie wolno takowych instalować, gdyż grozi to zniszczeniem reflektora oraz trudnościami z poprawnym ustawieniem świateł. Reflektory, które w znaku homologacyjnym (wytłoczonym na szkle lub w innym miejscu obudowy) nie mają litery „H”, nie są dostosowane do halogenów!

2. Nie wolno stosować w zwykłych reflektorach żarówek o mocy większej niż 60/55 W. Nie tylko jest to zabronione przepisami, ale może doprowadzić do zmatowienia lub odkształcenia odbłyśnika i szkła, a nawet – do spalenia kostki służącej do podłączenia żarówki i wiązki dochodzących do niej przewodów.

Zobacz również: Jak naprawić ruszającą się lampę?

REKLAMA

3. Nie można stosować żarówek z nadrukiem na opakowaniu i cokole „NOT FOR USE IN EUROPE”. Są one przeznaczone do zupełnie innych typów reflektorów, o innym kształcie odbłyśnika niż te, dopuszczone na rynek europejski. Europejskie reflektory z takimi żarówkami oślepiają bardzo skutecznie innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Przy wymianie żarówek reflektorowych nie wolno dotykać gołą dłonią do ich szkła. Dotyczy to nie tylko żarówek halogenowych, ale także zwykłych.

5. Należy unikać stosowania jakichkolwiek nakładek na żarówki! Mogą one pod wpływem gorąca wydzielać gazy powodujące uszkodzenia odbłyśnika. Ich używanie jest zabronione przez przepisy.

6. Przy wymianie żarówek należy pamiętać o użyciu preparatów do konserwacji styków elektrycznych, takich jak „Elektrosol” czy WD-40. W przypadku żarówek reflektorowych należy spryskać wnętrze kostek, doprowadzających do nich prąd. W żarówkach z cokołem walcowym („stop”, kierunkowskazy, niektóre rodzaje świateł pozycyjnych) spryskać takim preparatem wnętrze gniazda takiej żarówki. Nie pryskać na nią, aby nie zanieczyścić jej szkła.

7. W przypadku żarówek rurkowych spryskać preparatem blaszki stykowe, między które wkłada się taką żarówkę.

8. Nie stosuje się preparatów poprawiających styk w przypadku żarówek bezcokołowych.

Jeżeli z powodu korozji żarówka tkwi w gnieździe, jakby przyklejona, można ją usunąć jedynie po uprzednim spryskaniu jej korpusu w pobliżu gniazda i samego gniazda „Elektrosolem” lub WD-40. Po kilku do kilkunastu minut można ją usunąć, najczęściej bez wysiłku. Gdyby to nie poskutkowało, trzeba zbić jej szklaną bańkę (uwaga na rozpryski szkła, chronić oczy!) a potem przy pomocy płaskoszczypów wydłużonych należy chwycić za wystającą z gniazda część cokołu i próbować nią poruszać w różne strony, a gdyby to nie dało rezultatu, zgniatać cokół tak, aby maksymalnie zmniejszyć jego objętość i dzięki temu oderwać od ścianek gniazda. 

Po usunięciu go z gniazda trzeba oczyścić je starannie drobnym papierem ściernym, pamiętając o oczyszczeniu także środkowej blaszki stykowej, po czym usunąć powstający pył np. silnym strumieniem powietrza lub szmatką, następnie pokryć wnętrze gniazda „Elektrosolem” i po odczekaniu kilku minut umieścić w gnieździe nową żarówkę. Gdyby nie działała, warto sprawdzić styk gniazda z masą (w razie potrzeby oczyścić i pokryć „Elektrosolem”) oraz miejsce podłączenia przewodu do środkowej blaszki stykowej. Zdjąć z niej końcówkę przewodu, doprowadzającego prąd, miejsce styku pokryć warstwą „Elektrosolu” i nasunąć na nie końcówkę. 

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli mimo tych zabiegów żarówka nie świeci, można jeszcze sprawdzić przy pomocy próbnika, czy do środkowej blaszki stykowej dopływa prąd. Jeżeli dopływa, trzeba przyłożyć próbnik i zobaczyć, czy po włożeniu do gniazda żarówki jego obudowa znajduje się pod napięciem względem masy. Jeśli tak, należy jeszcze raz starannie oczyścić miejsce połączenia gniazda z masą pojazdu. Wcześniej jednak poleca spróbować włożyć inną żarówkę – bywa, co prawda bardzo rzadko, że nowe żarówki są niesprawne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA