REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać żarówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak wymieniać żarówki?
Jak wymieniać żarówki?

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek w starszych modelach samochodów jest jedną z najprostszych czynności obsługowych. Choć w niektórych najnowszych samochodach wymiana żarówek jest to czynność bardziej skomplikowana.

Być może jest tak dlatego, aby autoryzowane stacje obsługi miały dodatkowy zarobek – ich pracownicy wiedzą, jak szybko i sprawnie zrobić wymianę.

REKLAMA

Podczas wymiany żarówek należy trzymać się następujących reguł:
1. W reflektorach niedostosowanych do żarówek halogenowych nie wolno takowych instalować, gdyż grozi to zniszczeniem reflektora oraz trudnościami z poprawnym ustawieniem świateł. Reflektory, które w znaku homologacyjnym (wytłoczonym na szkle lub w innym miejscu obudowy) nie mają litery „H”, nie są dostosowane do halogenów!

2. Nie wolno stosować w zwykłych reflektorach żarówek o mocy większej niż 60/55 W. Nie tylko jest to zabronione przepisami, ale może doprowadzić do zmatowienia lub odkształcenia odbłyśnika i szkła, a nawet – do spalenia kostki służącej do podłączenia żarówki i wiązki dochodzących do niej przewodów.

Zobacz również: Jak naprawić ruszającą się lampę?

3. Nie można stosować żarówek z nadrukiem na opakowaniu i cokole „NOT FOR USE IN EUROPE”. Są one przeznaczone do zupełnie innych typów reflektorów, o innym kształcie odbłyśnika niż te, dopuszczone na rynek europejski. Europejskie reflektory z takimi żarówkami oślepiają bardzo skutecznie innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Przy wymianie żarówek reflektorowych nie wolno dotykać gołą dłonią do ich szkła. Dotyczy to nie tylko żarówek halogenowych, ale także zwykłych.

5. Należy unikać stosowania jakichkolwiek nakładek na żarówki! Mogą one pod wpływem gorąca wydzielać gazy powodujące uszkodzenia odbłyśnika. Ich używanie jest zabronione przez przepisy.

6. Przy wymianie żarówek należy pamiętać o użyciu preparatów do konserwacji styków elektrycznych, takich jak „Elektrosol” czy WD-40. W przypadku żarówek reflektorowych należy spryskać wnętrze kostek, doprowadzających do nich prąd. W żarówkach z cokołem walcowym („stop”, kierunkowskazy, niektóre rodzaje świateł pozycyjnych) spryskać takim preparatem wnętrze gniazda takiej żarówki. Nie pryskać na nią, aby nie zanieczyścić jej szkła.

7. W przypadku żarówek rurkowych spryskać preparatem blaszki stykowe, między które wkłada się taką żarówkę.

8. Nie stosuje się preparatów poprawiających styk w przypadku żarówek bezcokołowych.

REKLAMA

Jeżeli z powodu korozji żarówka tkwi w gnieździe, jakby przyklejona, można ją usunąć jedynie po uprzednim spryskaniu jej korpusu w pobliżu gniazda i samego gniazda „Elektrosolem” lub WD-40. Po kilku do kilkunastu minut można ją usunąć, najczęściej bez wysiłku. Gdyby to nie poskutkowało, trzeba zbić jej szklaną bańkę (uwaga na rozpryski szkła, chronić oczy!) a potem przy pomocy płaskoszczypów wydłużonych należy chwycić za wystającą z gniazda część cokołu i próbować nią poruszać w różne strony, a gdyby to nie dało rezultatu, zgniatać cokół tak, aby maksymalnie zmniejszyć jego objętość i dzięki temu oderwać od ścianek gniazda. 

Po usunięciu go z gniazda trzeba oczyścić je starannie drobnym papierem ściernym, pamiętając o oczyszczeniu także środkowej blaszki stykowej, po czym usunąć powstający pył np. silnym strumieniem powietrza lub szmatką, następnie pokryć wnętrze gniazda „Elektrosolem” i po odczekaniu kilku minut umieścić w gnieździe nową żarówkę. Gdyby nie działała, warto sprawdzić styk gniazda z masą (w razie potrzeby oczyścić i pokryć „Elektrosolem”) oraz miejsce podłączenia przewodu do środkowej blaszki stykowej. Zdjąć z niej końcówkę przewodu, doprowadzającego prąd, miejsce styku pokryć warstwą „Elektrosolu” i nasunąć na nie końcówkę. 

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli mimo tych zabiegów żarówka nie świeci, można jeszcze sprawdzić przy pomocy próbnika, czy do środkowej blaszki stykowej dopływa prąd. Jeżeli dopływa, trzeba przyłożyć próbnik i zobaczyć, czy po włożeniu do gniazda żarówki jego obudowa znajduje się pod napięciem względem masy. Jeśli tak, należy jeszcze raz starannie oczyścić miejsce połączenia gniazda z masą pojazdu. Wcześniej jednak poleca spróbować włożyć inną żarówkę – bywa, co prawda bardzo rzadko, że nowe żarówki są niesprawne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA