REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać żarówki?

Jakubowski Ryszard
Jak wymieniać żarówki?
Jak wymieniać żarówki?

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek w starszych modelach samochodów jest jedną z najprostszych czynności obsługowych. Choć w niektórych najnowszych samochodach wymiana żarówek jest to czynność bardziej skomplikowana.

Być może jest tak dlatego, aby autoryzowane stacje obsługi miały dodatkowy zarobek – ich pracownicy wiedzą, jak szybko i sprawnie zrobić wymianę.

REKLAMA

Podczas wymiany żarówek należy trzymać się następujących reguł:
1. W reflektorach niedostosowanych do żarówek halogenowych nie wolno takowych instalować, gdyż grozi to zniszczeniem reflektora oraz trudnościami z poprawnym ustawieniem świateł. Reflektory, które w znaku homologacyjnym (wytłoczonym na szkle lub w innym miejscu obudowy) nie mają litery „H”, nie są dostosowane do halogenów!

2. Nie wolno stosować w zwykłych reflektorach żarówek o mocy większej niż 60/55 W. Nie tylko jest to zabronione przepisami, ale może doprowadzić do zmatowienia lub odkształcenia odbłyśnika i szkła, a nawet – do spalenia kostki służącej do podłączenia żarówki i wiązki dochodzących do niej przewodów.

Zobacz również: Jak naprawić ruszającą się lampę?

3. Nie można stosować żarówek z nadrukiem na opakowaniu i cokole „NOT FOR USE IN EUROPE”. Są one przeznaczone do zupełnie innych typów reflektorów, o innym kształcie odbłyśnika niż te, dopuszczone na rynek europejski. Europejskie reflektory z takimi żarówkami oślepiają bardzo skutecznie innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Przy wymianie żarówek reflektorowych nie wolno dotykać gołą dłonią do ich szkła. Dotyczy to nie tylko żarówek halogenowych, ale także zwykłych.

5. Należy unikać stosowania jakichkolwiek nakładek na żarówki! Mogą one pod wpływem gorąca wydzielać gazy powodujące uszkodzenia odbłyśnika. Ich używanie jest zabronione przez przepisy.

6. Przy wymianie żarówek należy pamiętać o użyciu preparatów do konserwacji styków elektrycznych, takich jak „Elektrosol” czy WD-40. W przypadku żarówek reflektorowych należy spryskać wnętrze kostek, doprowadzających do nich prąd. W żarówkach z cokołem walcowym („stop”, kierunkowskazy, niektóre rodzaje świateł pozycyjnych) spryskać takim preparatem wnętrze gniazda takiej żarówki. Nie pryskać na nią, aby nie zanieczyścić jej szkła.

7. W przypadku żarówek rurkowych spryskać preparatem blaszki stykowe, między które wkłada się taką żarówkę.

8. Nie stosuje się preparatów poprawiających styk w przypadku żarówek bezcokołowych.

REKLAMA

Jeżeli z powodu korozji żarówka tkwi w gnieździe, jakby przyklejona, można ją usunąć jedynie po uprzednim spryskaniu jej korpusu w pobliżu gniazda i samego gniazda „Elektrosolem” lub WD-40. Po kilku do kilkunastu minut można ją usunąć, najczęściej bez wysiłku. Gdyby to nie poskutkowało, trzeba zbić jej szklaną bańkę (uwaga na rozpryski szkła, chronić oczy!) a potem przy pomocy płaskoszczypów wydłużonych należy chwycić za wystającą z gniazda część cokołu i próbować nią poruszać w różne strony, a gdyby to nie dało rezultatu, zgniatać cokół tak, aby maksymalnie zmniejszyć jego objętość i dzięki temu oderwać od ścianek gniazda. 

Po usunięciu go z gniazda trzeba oczyścić je starannie drobnym papierem ściernym, pamiętając o oczyszczeniu także środkowej blaszki stykowej, po czym usunąć powstający pył np. silnym strumieniem powietrza lub szmatką, następnie pokryć wnętrze gniazda „Elektrosolem” i po odczekaniu kilku minut umieścić w gnieździe nową żarówkę. Gdyby nie działała, warto sprawdzić styk gniazda z masą (w razie potrzeby oczyścić i pokryć „Elektrosolem”) oraz miejsce podłączenia przewodu do środkowej blaszki stykowej. Zdjąć z niej końcówkę przewodu, doprowadzającego prąd, miejsce styku pokryć warstwą „Elektrosolu” i nasunąć na nie końcówkę. 

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli mimo tych zabiegów żarówka nie świeci, można jeszcze sprawdzić przy pomocy próbnika, czy do środkowej blaszki stykowej dopływa prąd. Jeżeli dopływa, trzeba przyłożyć próbnik i zobaczyć, czy po włożeniu do gniazda żarówki jego obudowa znajduje się pod napięciem względem masy. Jeśli tak, należy jeszcze raz starannie oczyścić miejsce połączenia gniazda z masą pojazdu. Wcześniej jednak poleca spróbować włożyć inną żarówkę – bywa, co prawda bardzo rzadko, że nowe żarówki są niesprawne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA