Peugeot 206: wymiana linki sprzęgła
REKLAMA
REKLAMA
Kończąca swój żywot linka rzadko zrywa się od razu całkowicie. Jej włókna pękają stopniowo, więc jeśli usłyszeliśmy głośny hałas z okolicy pedału sprzęgła podczas jego wciskania/puszczania, a pedał zmienił swój skok, to znaczy, że linka zaczęła pękać.
REKLAMA
Jak dojechać do warsztatu lub domu?
REKLAMA
Umiejętnie prowadząc auto można kontynuować jazdę z tak naderwaną lub zerwaną linką sprzęgła. Oczywiście nie może to być zbyt długi dystans. Wystarczy jednak na dojazd do domu lub warsztatu. Jeżeli będziemy delikatnie operować pedałem gazu, to możemy nawet wykonywać redukcje biegów. Wbrew pozorom, trzeba mieć pewną wprawę oraz co najważniejsze nie sprawiać zagrożenia na drodze.
Zacznijmy od opanowania odpowiedniej techniki ruszania. Wrzucamy pierwszy bieg i zaczynamy kręcić rozrusznikiem. Samochód zacznie szarpać, po czym ruszy do przodu. Jeżeli boimy się zmiany biegów to wrzucamy 2 bieg i uruchamiamy silnik w taki sam sposób. Dla bardziej odważnych osób przedstawimy proces zmiany biegów. Oczywiście ruszamy z jedynki w sposób opisany powyżej. Zbyt częste ruszanie w ten sposób rozładuje akumulator, więc nie polecamy tej techniki do miasta.
Zobacz również: Peugeot 206: przegląd układu kierowniczego
Zwiększamy obroty do około 1000obr/min. Spuszczamy nogę z gazu i ustawiamy dźwignię na luz. Jeżeli będziemy wyczuwać, że coś się zacina ponownie dodajemy gazu. Zdejmujemy nogę z pedału przyspieszenia i powoli przesuwamy dźwignię na drugi bieg. Jeżeli wykonamy to poprawnie to bieg „wrzuci się” praktycznie sam. W przypadku dłuższego zwlekania ze zmianą należy dodać gazu, w ten sposób unikniemy zgrzytu przy włączaniu odpowiedniego biegu.
REKLAMA
Próba może się nie udać, wówczas zatrzymujemy samochód i zaczynamy wszystko od początku. Na wyższe biegi przerzucamy w ten sam sposób. Najłatwiej robić to przy niskich prędkościach. 3 bieg przy 30km/h, 4 przy 40km/h i 5 przy 50km/h. Teraz kilka uwag odnośnie redukcji biegów. Najlepiej robić to przy małej prędkości obrotowej i podobnie małej prędkości jazdy.
Zdejmujemy nogę z gazu i wyłączamy bieg. Mamy auto na luzie, delikatnie wciskamy pedał przyspieszenia i wrzucamy niższy bieg. Jeżeli wszystko dobrze zgramy nie powinno być żadnych problemów lub zgrzytów. Po dojechaniu do domu, przystępujemy do naprawy.
Zobacz też: Peugeot 206: wymiana cewki wysokiego napięcia
Wymiana linki
Najpierw demontujemy obudowę filtru powietrza. Następnie zdejmujemy cięgno sprzęgła z widełek włączających. Nie jest to trudne wystarczy nacisnąć kciukiem linkę pomiędzy dźwignią widełek a dźwignią oporową – nie ma problemu z lokalizacją.
Delikatnie cofamy dźwignię widełek i wyjmujemy końcówkę linki z zamocowania. Pancerz linki zamocowany jest w blaszanym uchwycie. Zdejmujemy Linke z pedału sprzęgła, wystarczy wcisnąć go tak, żeby linka wysunęła się z pancerza. Wyjmujemy linkę z przegrody czołowej, odkręcając dwie śruby, które blokują jej swobodne wyjęcie. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA