REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych w silniku benzynowym 1.4

Robert Kuśpiel
Sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych w silniku benzynowym 1.4 w Peugeocie 206.
Sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych w silniku benzynowym 1.4 w Peugeocie 206.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola luzów zaworowych jest bardzo ważna. Niepoprawny luz negatywnie wpływa na pracę naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli i regulacji.

Wraz z rosnącą temperaturą silnika następuje rozszerzenie elementów napędu zaworów. Jest to uwzględnione przez luz pomiędzy wałkiem rozrządu, dźwigniami zaworów i ich trzonkami. Jeżeli zawory mają poprawnie pracować musi być on idealnie ustawiony. Na początku warto wiedzieć, co powoduje zbyt mały luz.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana kierownicy

W takim przypadku zawory nie przylegają szczelnie do gniazd. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla rozgrzanych zaworów wylotowych. Powstaje sytuacja, gdzie ciepło nie może być oddane gniazdom. Efektem tego jest deformacja lub pękanie krawędzi grzybka oraz wypalenie gniazd zaworów. Jak to się przekłada na pracę silnika? Przede wszystkim spada ciśnienie sprężania poprzez niedomknięty zawór, samochód traci moc i silnik uruchamia się z dużymi problemami. Oczywiście to wszystko łączy się z większym spalaniem.

Zbyt duży luz powoduje zbyt późne otwieranie się zaworów. Efekt jest tak, że cylinder nie napełnia się w całości, czego efektem jest utrata mocy. Napęd zaworów pracuje głośniej i szybciej się zużywa. Luzy zaworowe należy sprawdzić po remoncie silnika lub gdy jest słyszalne wyraźne klekotanie zaworów. Przed rozpoczęciem pracy należy zaopatrzyć się w uszczelkę pokrywy głowicy. Przy demontażu ulega zniszczeniu.

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana świec zapłonowych i żarowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku benzynowym 1.4 wartości luzów zaworowych są następujące: dla zaworu dolotowego 0.2mm, dla zaworu wylotowego 0.4mm. Zaczynamy od demontażu przewodu podciśnienia z pokrywy głowicy. Następnie odkręcamy samą pokrywę. W tym celu należy wykręcić śruby po jej lewej i prawej stronie. Unosimy ją do góry i zsuwamy z szpilek tuleje dystansowe wraz z blaszaną osłoną.

Teraz przyglądamy się dokładnie wszystkim elementom. W przednim rzędzie znajdują się zawory wylotowe natomiast w tylnym zawory dolotowe. Proponujemy ustawianie luzów według poniższego schematu. Zaczynamy od pierwszego cylindra,. który znajduje się najdalej od rozrządu. Pierwszy numer oznacza zawór dolotowy a drugi wylotowy.

  • 1 cylinder – 3 i 4
  • 2 cylinder – 1 i 3
  • 3 cylinder – 4 i 2
  • 4 cylinder – 2 i 1

Pomiaru dokonujemy za pomocą szczelinomierza. Wsuwamy odpowiednią blaszkę pomiędzy dźwignię i końcówkę trzonka zaworu. Jeżeli przesuwa się płynnie bez większego oporu oznacza to prawidłowy luz. Kiedy stwierdzimy, że jest niepoprawny musimy go wyregulować. Robimy to w następujący sposób. Odkręcamy śrubę kontrującą i za pomocą śrubokręta ustawiamy prawidłowy luz obracając śrubą regulacyjną. Nie powinniśmy mieć żadnego problemu z lokalizacją, jest dobrze widoczna.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana oleju silnikowego

Dokręcamy nakrętkę kontrującą i ponownie sprawdzamy luz. Jeżeli jest wszystko dobrze, zakładamy pokrywę stosując nową uszczelkę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA