REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych. Jak ograniczyć koszty przewoźnika?
Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych. Jak ograniczyć koszty przewoźnika?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

rozwiń >

Paliwo głównym kosztem firm transportowych

Paliwo jest głównym kosztem firm transportowych. Z danych TLP (jeśli po raz pierwszy podajemy nazwę organizacji w tekście, trzeba ją rozwinąć, a skrót podać w nawiasie, potem można już stosować skrót) wynika, że stanowi on ponad 40 proc. wszystkich wydatków sektora transportowego. Przewyższa nawet o 1/3 - koszt wynagrodzeń1. Podwyżki, dynamika rynkowa i presja konkurencji wymagają od przewoźników zmiany podejścia do tankowania. Eksperci podkreślają, że kluczem do oszczędności na paliwie jest efektywna współpraca firm z branży Transportu, Spedycji i Logistyki oraz kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy, a także przemyślana strategia paliwowa, która obecnie nie może powstać bez wsparcia technologii.

REKLAMA

REKLAMA

Ceny paliw w ostatnim czasie ustabilizowały się, jednak branża TSL nie odczuła szczególnej ulgi. Dlaczego? Bo uspokojenie rynku wcale nie spowodowało zmniejszenia wydatków na paliwo. Dla wielu firm transportowych to nadal największa pozycja kosztowa - większa nawet niż wydatki na pojazdy, części i pensje pracowników.

- Na ceny paliw wpływają dwa kluczowe czynniki. Pierwszym są kursy walut, a drugim geopolityka w rejonach wydobycia ropy. Pomimo mocnego kursu polskiej waluty względem dolara i euro, a co za tym idzie – stabilnej i bezpiecznej sytuacji rynkowej, wydatki na paliwo nadal stanowią największy koszt operacyjny firm transportowych – około 40 proc. wszystkich wydatków. Przewoźnicy szukający dzisiaj realnych oszczędności na paliwie, powinni skupić się na optymalnym planowaniu miejsc i częstotliwości uzupełniania paliwa, co z kolei wymaga wdrożenia w firmie nowych standardów, opartych na innowacyjnych technologiach dla flot – komentuje Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych z Grupy Eurowag.

Jak ograniczyć koszty paliwowe?

Oto kilka konkretnych wskazówek, jak ograniczyć koszty paliwowe przez przewoźnika:

REKLAMA

Planowanie tankowania z wyprzedzeniem

Pierwszym krokiem w kierunku ograniczania wydatków na paliwo jest zmiana standardów uzupełniania paliwa. W firmach transportowych odpowiedzialność za planowanie i kontrolę tego procesu coraz częściej zostaje przesunięta z kierowców na dyspozytorów lub spedytorów, którzy wspierają się rozwiązaniami dla transportu przy wyznaczaniu odpowiednich miejsc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wyeliminowanie spontanicznych decyzji kierowców pozwala przeciwdziałać nieefektywnym praktykom i optymalizować zużycie oleju napędowego we flocie. Dlatego też przewoźnikom coraz bardziej zależy na tym, by to „biuro” firmy transportowej podejmowało najważniejsze decyzje dotyczące tankowania z wyprzedzeniem i przekazywało jasne wytyczne do kierowcy, będącego w trasie. Dzięki dostępowi do technologii spedytorzy czy dystrybutorzy mogą lepiej zarządzać tym procesem i orientować się w sytuacji, jakie stacje są po drodze i którą z nich najkorzystniej wybrać, a następnie wysłać truckerowi komunikat na telematykę czy aplikację mobilną, ile paliwa dolać, kiedy i gdzie. Jeśli takiego planowania zabraknie, różnice w kosztach między zaplanowanym a przypadkowym zakupem mogą sięgać nawet kilkuset euro miesięcznie - komentuje Tomasz Czyż, Grupa Eurowag.

Cyfrowe raportowanie wizyt na stacji paliw

Ekspert Tomasz Czyż dodaje, że firmy transportowe coraz częściej zachęcają również kierowców do cyfrowego raportowania wizyt na stacji. - Dzięki temu osoby zarządzające transportem otrzymują najważniejsze dane o wszystkich operacjach paliwowych w czasie rzeczywistym - jeszcze zanim dostaną oficjalne potwierdzenie transakcji od wybranego dostawcy kart paliwowych. Wystarczy, by kierowca na telematyce, jak np. GBox Assist potwierdził opcję uzupełnienia baku w ciężarówce, a taka informacja może trafić bezpośrednio do Marcos TMS, co usprawnia spedycji kontrolę nad zużyciem i może ograniczyć wydatki, dzięki szybszemu wykrywaniu anomalii, np. tankowań poza trasą czy nienaturalnie wysokiego spalania.

Spedytorzy korzystają także z systemów do zarządzania transportem TMS. Dzięki ich integracji z kartami paliwowymi, zbiornikiem na bazie czy telematyką, przewoźnicy zyskują wyselekcjonowane dane o zużyciu oleju napędowego we flocie i wszystkich płatnościach za paliwo. Informacje te można sortować, analizować i porównywać ze sobą, a łatwy dostęp do nich może przyczynić się poprawy polityki paliwowej w firmie transportowej, która precyzyjnie może obliczać koszty realizacji zleceń przypisywanych do poszczególnych pojazdów czy kierowców.

Kontrola cen paliw i stacji

Ceny paliw na poszczególnych stacjach – nawet w obrębie jednego regionu, mogą znacząco się od siebie różnić, dlatego wybór punktu nie powinien być przypadkowy. Nowoczesne technologie zapewniają prostą kontrolę nad cenami paliw w czasie rzeczywistym, wspierając firmy transportowe w wyborze zawsze najkorzystniejszej stacji na trasie. Jednak w procesie selekcji nie tylko ceny paliw mają znaczenie.

- Bieżącą kontrolę cen paliw na stacjach na trasie umożliwiają systemy TMS czy aplikacje mobilne. Jednak dobrze jest selekcjonować miejsca zakupu pod kątem nie tylko warunków cenowych, ale również lokalizacji i infrastruktury. Trudno tutaj mówić o oszczędnościach, gdy kierowca, by zatankować nieco taniej, musi zjechać z głównej trasy, tracąc czas, paliwo i ryzykować opóźnieniem w dostawie. W przypadku rozwiązań Eurowag przewoźnicy mają dostęp do podglądu cen paliw na żywo zarówno w portalu klienta, jak i w aplikacji mobilnej. Ceny można automatycznie sortować, aby zawsze znaleźć najtańszą stację w danym regionie, bez konieczności czasochłonnego sprawdzania wielu punktów – zaznacza Tomasz Czyż.

Eco-driving i uważne planowanie tras

Coraz więcej firm transportowych inwestuje w szkolenia dla kierowców, które uczą, jak jeździć, by zużywać mniej paliwa, ograniczyć emisję spalin i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Stosowanie zasad eco-drivingu, np. unikanie zbyt długich postojów na włączonym silniku, płynna jazda czy aktywny tempomat znacząco ograniczają zużycie paliwa w flocie.

Dla realnych oszczędności paliwowych niezbędne jest także efektywne planowanie tras za pomocą systemów telematycznych, tak aby omijać korki czy prace drogowe, wybierać bezpłatne odcinki dróg czy wykluczać zbędne postoje, a także minimalizować liczbę pustych przebiegów. Kierowcy dostają jasno wytyczoną trasę, uwzględniającą także osobiste preferencje i styl jazdy danego kierowcy, zaś spedytorzy mogą kontrolować sytuację na bieżąco. Wybierana jest trasa rokująca najmniejszym spalaniem i najszybszym dotarciem do celu. Według analiz grupy Eurowag różnice w kosztach paliwa między trasą zoptymalizowaną a źle zaplanowaną mogą wynosić nawet 5–7% całkowitych wydatków floty

Regularne serwisy floty

Liczba zużywanego paliwa ma bezpośredni również związek ze stanem technicznym pojazdu. Niesprawne sprzęgło, uszkodzony termostat, wadliwe czujniki, zbyt niskie ciśnienie opon, zanieczyszczone filtry i świece czy długo niewymieniany olej – takie nieprawidłowości mogą powodować zwiększone spalanie. Dlatego regularne przeglądy floty transportowej oraz wymiana zużytych lub niesprawnych części ciężarówki może nie tylko przyczynić się do dużych oszczędności na paliwie, ale również zapobiec nieplanowanym przestojom wskutek awarii.

- Dbałość o dobry stan techniczny floty to nie tylko kwestia optymalnego spalania oleju napędowego, ale przede wszystkim długotrwałej niezawodności pojazdów. Wyłączenie z użytku niesprawnej ciężarówki uniemożliwia wykonywanie zleceń w tym czasie, co może kosztować firmę utratę potencjalnego obrotu. Kwotę tą powiększają koszty leasingu, ubezpieczenia, podatku od środków transportu oraz naprawy - podkreśla Tomasz Czyż i dodaje, że integracja telematyki z systemami TMS pozwala na ustawienie automatycznych przypomnień o przeglądach i serwisach, aby nie przeoczyć żadnego terminu w natłoku obowiązków.

1 Transport i Logistyka Polska, Transport drogowy w Polsce 2024/2025

Źródło: Eurowag

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA