Peugeot 206: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Podobnie jak w przypadku wszystkich filtrów, wymianę oleju zalecamy przeprowadzać, co roku. W przypadku silników benzynowych, producent przewiduje wyminę, co 30 000km, jeśli chodzi o silniki Diesla to, co 20 000km. Jeżeli w ciągu roku pokonujemy znacznie większy dystans, wówczas olej należy wymieniać znacznie częściej niż raz do roku. Jeśli chodzi o olej to najlepiej stosować taki, jaki był zalany wcześniej.
REKLAMA
Zbyt częste, przypadkowe mieszanie różnych olejów nie jest zdrowe dla silnika. Z czasem może dojść do jego uszkodzenia. W Silnikach TU do wymiany potrzeba 3L oleju, w silnikach 16V – 4.25L, natomiast w HDI – 4.5L. Podczas zakupu filtru pamiętajmy, żeby dobrać odpowiedni dla naszego silnika. Najlepiej podać sprzedawcy kod silnika oraz jego pojemność. Koszt zakupu filtra to wydatek ok. 20zł. Jeśli chodzi o olej to cena zależy od wybranej przez nas marki.
Zobacz też: Peugeot 206: przegląd układu chłodzenia
REKLAMA
Przystępujemy do wymiany. Musimy odpowiednio nagrzać silnik, w tym celu udajemy się na krótką jazdę. Kontynuujemy ją do momentu osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej. Do pracy będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał. Wymianę można również przeprowadzić z pozycji tradycyjnego podnośnika i podstawek, jednak jest to mało bezpieczne i niewygodne.
W silnikach Diesla musimy na początku zdemontować osłonę silnika. Jest zamocowana za pomocą wkrętów. Podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie. Pamiętajmy, żeby miało odpowiednią pojemność. Wszystko zależy od ilości oleju w naszym silniku. Za pomocą klucza imbusowego odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on w dolnej części miski olejowej. Robimy to bardzo ostrożnie, olej jest rozgrzany i może dojść do poparzenia.
Zobacz też: Peugeot 206: przegląd układu kierowniczego
Teraz przechodzimy do wykręcania filtru oleju. Tutaj będzie nam potrzebny specjalny klucz do filtrów lub klucz taśmowy. Oczywiście, w przypadku braku klucza można użyć zwyczajnego śrubokręta. Przebijamy nim ścianki filtru i przekręcamy. Zakładamy nową uszczelkę na filtr i przykręcamy go ręcznie. Czyścimy dokładnie śrubę spustową i wkręcamy ją używając nowej uszczelki.
Wlewamy świeży olej i zakręcamy korek. Pamiętajmy, żeby wlać odpowiednią ilość, przelanie może doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień silnika. Uruchamiamy silnik i czekamy kilka minut aż zostanie rozprowadzony po całym silniku. Wyłączamy silnik i ponownie sprawdzamy stan oleju. Jeżeli stan jest poniżej poziomu „MIN” dolewamy odpowiednią ilość.
REKLAMA
REKLAMA