REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w Peugeocie 206.
Kontrola układu hamulcowego w Peugeocie 206.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu hamulcowego jest bardzo ważny. Należy go przeprowadzić dokładnie i wnikliwie. Wszelkie niedociągnięcia mogą być powodem poważnej awarii podczas jazdy.

Wszystkie czynności, które wykonamy w tym poradniku zalecamy wykonywać przy ewentualnej wymianie klocków hamulcowych, jednak nie rzadziej niż raz na rok. Zaczynamy od kontroli poziomu płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się pod maską, w komorze silnika, po lewej stronie, bezpośrednio na pompie hamulcowej. Stan powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”.

REKLAMA

Pamiętajmy, że nawet przy sprawnym układzie hamulcowym istnieje możliwość, że poziom będzie się zawierał poniżej dolnego oznaczenia. Wszystko uzależnione jest od zużycia klocków hamulcowych. Tłoczki wysuwają się z cylinderków, przez co stan płynu się obniża. Kolejny krok to sprawdzenie szczelności przewodów hamulcowych. Chcąc dokonać takiego przeglądu nasze auto musi mieć czyste podwozie lub chociaż same przewody.

Zobacz też: Peugeot 206: odpowietrzenie układu i wymiana płynu hamulcowego

REKLAMA

Proponujemy wyczyścić je dokładnie. Nie robimy tego ostrymi narzędziami np. śrubokrętem lub szczotką drucianą. W ten sposób można uszkodzić osłonę przewodów. Kiedy wyczyścimy dokładnie każdą część, przechodzimy do kontroli. Sprawdzamy połączenia sztywnych przewodów z elastycznymi. Wszelkie ewentualne plamy mogą świadczyć o nieszczelności a co za tym idzie potrzebna jest szybka wymiana.

Przewody elastyczne nie mogą być poobcierane, napęczniałe lub wilgotne. Drobne, delikatne rysy nie kwalifikują ich do natychmiastowej wymiany. Jednak duże zagłębienia należy dokładnie obejrzeć. Zazwyczaj taki przewód musi być wymieniony. Sprawdzamy dokładnie zaworki odpowietrzające. Muszą być dobrze zabezpieczone przed ewentualnymi zabrudzeniami z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również przeprowadzić „domową” próbę ciśnienia w układzie hamulcowym. Należy wcisnąć pedał hamulca z całej siły i trzymać go przez ok. minutę. Pedał nie może się zapadać. W innym przypadku oznacza to nieszczelność w układzie. Jeśli brak wycieków najprawdopodobniej jest uszkodzona pompa hamulcowa. Oczywiście odpowietrzenie całego układu to pierwsza czynność, jaką należy zrobić zanim zdecydujemy się na wymianę pompy.

REKLAMA

Po takiej kontroli przechodzimy do sprawdzenia serwa hamulców, czyli urządzenia wspomagającego działanie hamulców. Na początku wyłączamy silnik i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i przytrzymujemy w najniższym możliwym położeniu. Następnie uruchamiamy silnik, pedał powinien się delikatnie zapaść. Jeżeli tak nie jest może to oznaczać usterkę następujących podzespołów.

Po pierwsze nieszczelny przewód podciśnienia, który łączy rurę ssącą z serwem hamulców. W takim wypadku jedyna opcja to wymiana tego elementu. Może być również uszkodzony zawór zwrotny w przewodzie podciśnienia. Tutaj warto wykonać mały test. Wystarczy zdjąć przewód z zaworu i zobaczyć, co się dzieje. Powinien przedmuchiwać powietrze, nie może go zasysać.

Kolejny powód to zużyty gumowy pierścień pomiędzy pompą hamulcową a serwem. Tutaj dopuszczalna jest tylko wymiana. Zdarza się również, że jest zapchany filtr powietrza na suwaku ciśnieniowym serwa hamulców. Ściągamy stary filtr razem z hakiem (z drutu) z trzpienia. Nowy nacinamy aż do środka i owijamy go wokół trzpienia. Następnie wsuwamy go w swoje miejsce, zwróćmy uwagę na to, żeby był dokładnie owinięty. W innym przypadku zanieczyszczone powietrze będzie się przedostawać do zaworu. Może być tak, że jest uszkodzone całe serwo, wówczas konieczna jest wymiana całego elementu.

Kolejny krok to sprawdzenie stanu klocków hamulcowych. Czas trwania tej operacji zależy od tego jak dokładny wynik chcemy uzyskać. Jeżeli nasze auto posiada alufelgi z odpowiednim prześwitem, można ocenić stan klocków wzrokowo. Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę tylko sam klocek bez blaszanej podstawki. W przypadku felg stalowych i chęci dokonania dokładnego pomiaru musimy zdjąć koło. Dopuszczalna grubość klocka to 2 milimetry.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

Jeżeli mamy zdjęte koło możemy przy okazji dokonać pomiaru grubości tarczy hamulca. Jeżeli jest bardzo duży rant i dokładnie wyczuwalny możemy od razu zdecydować się na wymianę bez konieczności dokonywania pomiaru. Ogólnie uznaje się, że dopuszczalne zużycie tarczy to 2 milimetry. Do pomiaru najlepiej wykorzystać monety i suwmiarkę. Podkładamy np. 1grosz lub złotówkę – wszystko zależy od wysokości rantu. Po wykonanym pomiarze odejmujemy dwukrotną grubość monety (przednia i tylna część tarczy). Przebarwienie tarczy na niebiesko jest normalnym zjawiskiem.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia grubości szczęk hamulcowych, które występują w hamulcu bębnowym. Tutaj warto wiedzieć, że okładzina szczęki współbieżnej jest grubsza niż szczęki przeciwbieżnej. Jest to spowodowane tym, że ta pierwsza ściera się znacznie szybciej. Efekt jest taki, że osiągają graniczne zużycie w tym samym czasie. Minimalna grubość razem z płytką to 3 milimetry.

W celu sprawdzenia musimy zdjąć tylne koło i wymontować bęben hamulcowy. Nie ma możliwości dokonania sprawdzenia bez demontażu. Tak przeprowadzony przegląd da nam pełny obraz stanu naszego układu hamulcowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA