Jak sprawdzić kompetencje mechanika?
REKLAMA
REKLAMA
Zanim oddamy auto do konkretnego warsztatu poszukajmy opinii na temat danego miejsca wśród innych kierowców. Warto spytać znajomych i zasięgnąć informacji np. na forach internetowych. Jeśli placówka ma stałych klientów i są zadowoleni, jest to dobry znak. Jeśli przynajmniej kilka osób wzbudzających nasze zaufanie poleci nam to samo miejsce, możemy najpewniej wierzyć ich opinii.
REKLAMA
Rozmowa
Warto porozmawiać z kierownikiem placówki. O ile nie jest to autoryzowana stacja obsługi, właściciel, a tym samym główny mechanik będzie łatwy do zidentyfikowania. Warto z góry ustalić zakres prac i kwotę, w której mechanik ma się zmieścić.
Zobacz również: Jak wykonać naprawy blacharsko - lakiernicze we własnym zakresie?
Koszty
Po oględzinach samochodu lub czasem już nawet na podstawie rozmowy mechanik może stwierdzić, co dolega naszemu pojazdowi. Jeśli usterkę zdiagnozowaliśmy wcześniej sami lub na stacji diagnostycznej, to tym lepiej. Warsztat powinien wycenić wstępnie usługę, a my możemy domagać się informacji o częściach, które trzeba wymienić. Z taką wiedzą powinniśmy udać się do sieciowego sklepu motoryzacyjnego, np. InterCars, Fota lub BHMD i zapytać o wartość rynkową części i ich zamienników. Mechanik powinien poinformować nas o tym, czy chce wykorzystać części oryginalne czy zamienniki i dać nam możliwość wyboru. Weźmy pod uwagę, że warsztaty mają zazwyczaj od 30 do 60% zniżki na kupno części w sieciowych sklepach, dlatego zazwyczaj ich wycena opiera się na mniejszej kwocie za same materiały, do której dopiero dodana jest cena robocizny. Może zdarzyć się, że cena całej usługi będzie wynosiła tyle, co 100% wartości części. W ten sposób mechanik pobiera opłatę za robociznę, po prostu nie dzieląc się z nami zniżkami. Powinniśmy jednak bardzo uważać. Chciwy mechanik wyceni usługę na podstawie 100% wartości ceny części i doliczy do tej kwoty jeszcze robociznę. Warto więc upewnić się o cenie materiałów i założyć, że warsztat ma zniżkę.
Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych.
Materiały
Uprzedźmy mechanika, że będziemy chcieli pozyskać rachunki sklepowe za nowe części. Po pierwsze taki rachunek może być dowodem, że w naszym samochodzie zamontowana została właśnie ta część (a nie np. tańszy i często gorszy zamiennik). Po drugie, rachunek najczęściej stanowi gwarancję takiej części i w przypadku zbyt szybkiego uszkodzenia lub zużycia, możemy domagać się zwrotu kosztów lub wydania nowej. Musimy na to uważać. Mechanicy często wystawiają rachunek za część oryginalną, tymczasem w samochodzie montują tańszy zamiennik o niższej jakości.
Wykonanie
Prawdopodobnie nie będziemy w stanie stwierdzić, czy mechanik wykorzystywał poprawne sposoby i narzędzia do demontażu starych i montażu nowych części. Bądźmy jednak świadomi, że niekiedy łożyska w naszych kołach będą wybijane młotkiem a nie usuwane za pomocą specjalnej praski czy ściągacza, a uszczelkę pod głowicą może zastąpić silikon. W przypadku napraw karoserii bardzo często w celu oszczędzenia materiału i czasu, nowe elementy blachy są niesolidnie, punktowo spawane a poszczególne części łączone ze sobą nie za pomocą seryjnych spinek, tylko np. blachowkrętów lub tasiemek zaciskowych (tzw. „trytytek”).
Wizyta w warsztacie raz na jakiś czas będzie konieczna. Skoro używamy samochodu, będzie on się niszczył i wymagał napraw. Dobrze jest wcześniej zorientować się, który warsztat jest godny zaufania, a także choć częściowo przygotować się do rozmowy. Kilka fachowych określeń i własnych podejrzeń co do przyczyn usterki da mechanikowi do myślenia i być może zabezpieczy nas przed dokonywaniem zbędnych napraw tylko po to, aby wyłudzić od nas pieniądze. W nieuczciwych warsztatach pracownicy potrafią nawet wymieniać dobre części na takie, które za miesiąc zmuszą nas do ponownych odwiedzin w ich progach. Należy więc być przede wszystkim ostrożnym i jeśli już znajdziemy odpowiedni warsztat, nie rezygnować z niego na rzecz nieznanego.
REKLAMA
REKLAMA