Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?
REKLAMA
REKLAMA
Niemal wszystkie śruby w samochodzie, zwłaszcza te w komorze silnika i przy układzie wydechowym oraz zawieszeniu są zatłuszczone. Ich otoczenie – także. A więc żaden wodny roztwór, nie zawierający tzw. substancji powierzchniowo czynnych (detergentów) ich nie zwilży. Coca-cola takich substancji nie zawiera.
REKLAMA
Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?
REKLAMA
Okazuje się, że skutecznym sposobem, ułatwiającym odkręcanie zardzewiałych śrub i nakrętek jest zwilżenie ich specjalnymi preparatami, z których WD – 40 uchodzi za najlepszy. Po odczekaniu kilku do kilkunastu minut praktycznie każda śruba da się odkręcić.
Na rynku jest jeszcze jeden preparat, który powinien pomóc. Jego właściwym przeznaczeniem jest… konserwacja i czyszczenie styków elektrycznych. To stary, poczciwy „Elektrosol”. Substancje, które zawiera, reagują z tlenkami, zawartymi w rdzy i zwykle już po kilku minutach każda śruba i każda nakrętka nim obficie zwilżona daje się bez większego trudu odkręcić. W skrajnym przypadku trzeba odczekać nawet godzinę lub więcej.
Do odkręcania zardzewiałych, zapieczonych śrub należy używać wyłącznie kluczy nasadowych lub oczkowych. Zwykłe klucze mogą powodować uszkodzenia ich sześciokątnych łbów, uniemożliwiając w efekcie ich odkręcenie.
Także olej napędowy i nafta ułatwiają odkręcanie zapieczonych lub zardzewiałych śrub i nakrętek. Jednak, gdy i one nie skutkują, pozostaje pogrzanie „opornej materii” płomieniem palnika propanowo-butanowego. Należy to robić z dużym wyczuciem i z zachowaniem szczególnej ostrożności, z przygotowaną w pobliżu gaśnicą. Nie wolno w ten sposób podgrzewać żadnych elementów pod maską samochodu, w pobliżu zbiornika paliwa i odpowietrzających go rurek, przy łatwopalnych przedmiotach i elementach wyposażenia samochodu, takich jak wykładzina w kabinie i bagażniku, przewód paliwowy, akumulator, opony, plastikowe elementy karoserii itp. Nie wolno podgrzewać otwartym płomieniem śrub, używanych do przykręcenia aluminiowych felg ani zapieczonych gwintów przy elastycznych przewodach hamulcowych i w odpowietrznikach hamulców!!!
Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?
Bez odpowiedniej wprawy, popartej wiedzą i doświadczeniem nie należy pomagać sobie palnikiem acetylenowym w walce z zardzewiałymi gwintami. Jego płomień ma zbyt wysoką temperaturę i może stopić podgrzewane elementy.
REKLAMA
REKLAMA