REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić koło?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca powinien być przygotowany na sytuację, w której niezbędna będzie samodzielna wymiana koła w jego pojeździe. Podpowiadamy krok po kroku, jak wygląda ta procedura.

Gdy auto nagle zaczyna ściągać na bok, i towarzyszy temu charakterystyczny trzepot gumy, najpewniej nasza opona została uszkodzona i czeka nas wymiana koła. Wyjątkiem są opony typu run flat, których uszkodzenia nawet nie poczujemy w kierownicy i możemy spokojnie dojechać z uszkodzonym kołem do wulkanizatora. Jeśli jednak nasz pojazd nie jest w takie opony wyposażony, lepiej od razu zajmijmy się poszukiwaniem odpowiedniego miejsca, gdzie możemy się zatrzymać. Na początek trzeba odszukać koło zapasowe, klucz do kół i lewarek. Producent zazwyczaj umieszcza cały zestaw pod podłogą bagażnika. Jeśli w bagażniku nie znajdziemy koła, zapewne zamontowane jest pod samochodem w przedniej lub tylnej jego części.

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

REKLAMA

Gdy już odnajdziemy wszystkie potrzebne nam elementy upewnijmy się, że zaciągnęliśmy ręczny hamulec i zostawiliśmy auto na biegu. Dobrze jest też zabezpieczyć koło po przeciwnej stronie auta jakimkolwiek przedmiotem, który można uznać za klin. Unikniemy w ten sposób przesuwania się auta przy podnoszeniu go.
Zanim podniesiemy samochód za pomocą lewarka, musimy poluzować śruby. Trzeba liczyć się z tym, że mogą być one „zapieczone” i będą wymagały od nas użycia siły. Musimy poruszyć śruby w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Ważne jest, aby nie odkręcać ich, a jedynie poluzować.

Gdy śruby już się poddadzą, możemy zająć się podniesieniem auta. Są różne rodzaje lewarków, ale instrukcja obsługi najczęściej znajduje się na tym urządzeniu w postaci naklejki. Lewarek należy podłożyć pod przeznaczony do tego przez producenta punkt samochodu a następnie podnieść auto. Informację o takich punktach znajdziemy w instrukcji użytkownika, która zazwyczaj dołączona jest do dokumentów pojazdu lub dostępna w internecie. Lepiej zawczasu się z nią zapoznać lub wozić przy sobie. Lewarek musi zostać umieszczony na twardym podłożu. W przeciwnym razie podczas próby podniesienia auta, po prostu się zapadnie. Jeśli nie mamy wyboru, bo złapaliśmy gumę na polnej drodze, będziemy musieli poszukać twardego, płaskiego przedmiotu, którym podeprzemy lewarek.

Przy prawidłowym podniesieniu auta, koło powinno zupełnie stracić kontakt z podłożem. Możemy wtedy z pomocą klucza do kół usunąć śruby i zdjąć uszkodzone koło, zastępując je zapasowym. Należy dokładnie dopasować otwory na śruby w feldze do tych na piaście koła i „przyłapać” je śrubami. Pamiętajmy, aby każdą kolejną śrubę wkręcać po przekątnej w stosunku do poprzedniej. Dopasowanie pozycji koła jest ułatwione, jeśli producent naszego auta wybrał rozwiązanie z gwintowanymi szpilkami. Wtedy po prostu nakładamy koło wpasowując szpilki w otwory koła i nakładamy nakrętki, a następnie przykręcamy za pomocą klucza. Gdy już dość mocno umocujemy koło, możemy opuścić auto, a następnie porządnie dokręcić śruby lub nakrętki. Pozostaje nam jeszcze uprzątnąć miejsce pracy. Warto też wstąpić na najbliższą stację benzynową, aby sprawdzić ciśnienie w kole zapasowym i w razie potrzeby je uregulować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku.

Wymiana koła nie jest czynnością trudną. Możemy jednak uniknąć wykonywania tego samodzielnie, jeśli wykupiliśmy odpowiedni pakiet pomocy u naszego ubezpieczyciela. Jeżeli tego nie zrobiliśmy, warto być przygotowanym na uszkodzenie koła, aby takie wydarzenie nie zepsuło nam planów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA