REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w czasie jazdy jest poddawany ogromnym przeciążeniom cieplnym. Jeżeli temperatura nie zostanie odprowadzona z jego wnętrza, spowoduje to poważne uszkodzenia. Co zatem zrobić gdy dojdzie do przegrzania silnika?

Optymalną temperaturą podczas pracy silnika jest 80 - 90 stopni Celsjusza. To wtedy motor osiąga największą sprawność, ma najniższe spalanie i optymalną emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz może być prawidłowo smarowany wystarczająco dogrzanym olejem. Do prawidłowej pracy układu chłodzenia - czyli tego, który pozwala utrzymać jednostce optymalną temperaturę - konieczna jest szczelność, odpowiednia ilość płynu oraz sprawny wentylator chłodnicy. Gdy któryś z tych elementów zawiedzie, a auto do tego stoi np. w korku, temperatura w motorze może zacząć bardzo szybko rosnąć.

REKLAMA

REKLAMA

Co zatem zrobić w razie przegrzania silnika w trasie? W pierwszej kolejności kierowca może włączyć w nawiewie ciepłe powietrze i uruchomić go z pełną siłą. To pomoże odebrać część ciepła z układu chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko wskazówka temperatury w jednostce napędowej nie będzie chciała opaść, należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć motor. Czy od razu należy zajrzeć pod maskę? Raczej nie, to może być niebezpieczne! W tym momencie najlepiej, aby kierowca wezwał specjalistyczną pomoc. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, powinien odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut przed otwarciem pokryty silnika.

Zobacz również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Przegrzanie silnika: co zrobić?

Jakich uszkodzeń poszukiwać? Przede wszystkim różnej maści wycieków płynu chłodzącego. W tym celu można przejrzeć przewody widoczne gołym okiem oraz sprawdzić stan m.in. chłodnicy. Dobrą metodą jest też sprawdzenie obecności płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dopóki silnik nie wystygnie, stan cieczy należy sprawdzać wyłącznie poprzez obudowę. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka wlewowego! Rozgrzany płyn w postaci pary wydobędzie się bowiem na zewnątrz i może spowodować bolesne poparzenia.

REKLAMA

Gdy okaże się, że w układzie chłodzenia znajduje się za mało płynu, kierowca powinien go dolać. Tak, to nie zatamuje wycieków. Może jednak pozwolić dojechać do najbliższego warsztatu. W tym momencie należą się trzy obostrzenia. Po pierwsze nie zawsze należy dolewać płyn chłodzący. Wystarczy zwykła woda. Po drugie jeżeli kierowca zdecyduje się na zalanie wody, nie może być ona zimna. Po trzecie po ponownym rozruchu jednostki warto sprawdzić czy nie ma konieczności dolania dodatkowej ilości wody lub płynu. Układ może wciągnąć ciecz zalaną do zbiorniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzanie silnika: co zrobić?

  1. Zatrzymaj auto i zgaś silnik
  2. Poczekaj aż silnik wystygnie
  3. Zajrzyj pod maskę
  4. Sprawdź ilość płynu chłodzącego
  5. Poszukaj ewentualnych wycieków
  6. Uzupełnij ewentualne braki płynu
  7. Uruchom silnik i sprawdź jak będzie się zachowywał

Zobacz również: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Kiedy dalsza jazda po przegrzaniu silnika nie będzie możliwa? Najlepiej wezwać lawetę w sytuacji, w której po ponownym rozruchu i np. dolaniu płynu wskaźnik temperatury motoru nadal pokazuje za wysoką wartość. Może to oznaczać chociażby zablokowanie termostatu na małym obiegu. W takim przypadku płyn krąży chłodzący krąży wyłącznie po bloku i nagrzewnicy. Poza tym przypadek taki dotyczy też scenariusza, w którym np. dojdzie do awarii wentylatora chłodnicy (np. usterka sprzęgła wiskotycznego), a pojazd porusza się w mieście. W takim przypadku układ chłodzenia nie będzie w stanie pracować wystarczająco efektywnie bez wymuszonego obiegu powietrza.

Przegrzanie silnika: co zrobić i kiedy nie wolno dalej jechać?

Auto z dalszej eksploatacji dyskwalifikuje jeszcze zerwany pasek napędowy oraz awaria pompy cieczy chłodzącej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zazwyczaj całkowicie zanika ciśnienie w układzie chłodzącym. To oznacza że płyn przestaje krążyć w przewodach, a tym samym nie ma możliwości odprowadzenia ciepła z wnętrza silnika. Kiedy jeszcze silnik może się przegrzewać? To jeden z głównych objawów pękniętej uszczelki pod głowicą. Drugim jest tzw. masło zbierające się pod zakrętką zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Biała maź to efekt wymieszania płynu chłodzącego z olejem, do którego dochodzi w wyniku nieszczelności pojawiającej się między głowicą a blokiem.

Zobacz również: Dobór płynu chłodniczego

Przegrzanie silnika: kiedy nie można dalej jechać?

  • Gdy wskaźnik temperatury dalej pokazuje za wysoką wartość
  • W razie występowania poważnych nieszczelności układu chłodzenia
  • W razie awarii wentylatora chłodnicy w mieście
  • W razie uszkodzenia pompy wody - w tym zerwania paska napędzającego

Czemu nie warto ignorować przegrzania silnika? Unieruchomienie pojazdu jest w tym przypadku tak naprawdę najmniejszą z konsekwencji. Szczególnie że zbyt wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik! Przegrzanie jednostki napędowej prowadzi do poważnych awarii. Na liście znaleźć można pęknięcie nie tylko uszczelki pod głowicą, ale też samej głowicy czy nawet bloku. Usunięcie tak poważnych uszkodzeń oznacza albo generalny remont i koszty liczone w tysiącach złotych, albo wymianę jednostki napędowej na nową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA