REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w czasie jazdy jest poddawany ogromnym przeciążeniom cieplnym. Jeżeli temperatura nie zostanie odprowadzona z jego wnętrza, spowoduje to poważne uszkodzenia. Co zatem zrobić gdy dojdzie do przegrzania silnika?

REKLAMA

Optymalną temperaturą podczas pracy silnika jest 80 - 90 stopni Celsjusza. To wtedy motor osiąga największą sprawność, ma najniższe spalanie i optymalną emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz może być prawidłowo smarowany wystarczająco dogrzanym olejem. Do prawidłowej pracy układu chłodzenia - czyli tego, który pozwala utrzymać jednostce optymalną temperaturę - konieczna jest szczelność, odpowiednia ilość płynu oraz sprawny wentylator chłodnicy. Gdy któryś z tych elementów zawiedzie, a auto do tego stoi np. w korku, temperatura w motorze może zacząć bardzo szybko rosnąć.

REKLAMA

Co zatem zrobić w razie przegrzania silnika w trasie? W pierwszej kolejności kierowca może włączyć w nawiewie ciepłe powietrze i uruchomić go z pełną siłą. To pomoże odebrać część ciepła z układu chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko wskazówka temperatury w jednostce napędowej nie będzie chciała opaść, należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć motor. Czy od razu należy zajrzeć pod maskę? Raczej nie, to może być niebezpieczne! W tym momencie najlepiej, aby kierowca wezwał specjalistyczną pomoc. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, powinien odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut przed otwarciem pokryty silnika.

Zobacz również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Przegrzanie silnika: co zrobić?

REKLAMA

Jakich uszkodzeń poszukiwać? Przede wszystkim różnej maści wycieków płynu chłodzącego. W tym celu można przejrzeć przewody widoczne gołym okiem oraz sprawdzić stan m.in. chłodnicy. Dobrą metodą jest też sprawdzenie obecności płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dopóki silnik nie wystygnie, stan cieczy należy sprawdzać wyłącznie poprzez obudowę. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka wlewowego! Rozgrzany płyn w postaci pary wydobędzie się bowiem na zewnątrz i może spowodować bolesne poparzenia.

Gdy okaże się, że w układzie chłodzenia znajduje się za mało płynu, kierowca powinien go dolać. Tak, to nie zatamuje wycieków. Może jednak pozwolić dojechać do najbliższego warsztatu. W tym momencie należą się trzy obostrzenia. Po pierwsze nie zawsze należy dolewać płyn chłodzący. Wystarczy zwykła woda. Po drugie jeżeli kierowca zdecyduje się na zalanie wody, nie może być ona zimna. Po trzecie po ponownym rozruchu jednostki warto sprawdzić czy nie ma konieczności dolania dodatkowej ilości wody lub płynu. Układ może wciągnąć ciecz zalaną do zbiorniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzanie silnika: co zrobić?

  1. Zatrzymaj auto i zgaś silnik
  2. Poczekaj aż silnik wystygnie
  3. Zajrzyj pod maskę
  4. Sprawdź ilość płynu chłodzącego
  5. Poszukaj ewentualnych wycieków
  6. Uzupełnij ewentualne braki płynu
  7. Uruchom silnik i sprawdź jak będzie się zachowywał

Zobacz również: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Kiedy dalsza jazda po przegrzaniu silnika nie będzie możliwa? Najlepiej wezwać lawetę w sytuacji, w której po ponownym rozruchu i np. dolaniu płynu wskaźnik temperatury motoru nadal pokazuje za wysoką wartość. Może to oznaczać chociażby zablokowanie termostatu na małym obiegu. W takim przypadku płyn krąży chłodzący krąży wyłącznie po bloku i nagrzewnicy. Poza tym przypadek taki dotyczy też scenariusza, w którym np. dojdzie do awarii wentylatora chłodnicy (np. usterka sprzęgła wiskotycznego), a pojazd porusza się w mieście. W takim przypadku układ chłodzenia nie będzie w stanie pracować wystarczająco efektywnie bez wymuszonego obiegu powietrza.

Przegrzanie silnika: co zrobić i kiedy nie wolno dalej jechać?

Auto z dalszej eksploatacji dyskwalifikuje jeszcze zerwany pasek napędowy oraz awaria pompy cieczy chłodzącej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zazwyczaj całkowicie zanika ciśnienie w układzie chłodzącym. To oznacza że płyn przestaje krążyć w przewodach, a tym samym nie ma możliwości odprowadzenia ciepła z wnętrza silnika. Kiedy jeszcze silnik może się przegrzewać? To jeden z głównych objawów pękniętej uszczelki pod głowicą. Drugim jest tzw. masło zbierające się pod zakrętką zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Biała maź to efekt wymieszania płynu chłodzącego z olejem, do którego dochodzi w wyniku nieszczelności pojawiającej się między głowicą a blokiem.

Zobacz również: Dobór płynu chłodniczego

Przegrzanie silnika: kiedy nie można dalej jechać?

  • Gdy wskaźnik temperatury dalej pokazuje za wysoką wartość
  • W razie występowania poważnych nieszczelności układu chłodzenia
  • W razie awarii wentylatora chłodnicy w mieście
  • W razie uszkodzenia pompy wody - w tym zerwania paska napędzającego

Czemu nie warto ignorować przegrzania silnika? Unieruchomienie pojazdu jest w tym przypadku tak naprawdę najmniejszą z konsekwencji. Szczególnie że zbyt wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik! Przegrzanie jednostki napędowej prowadzi do poważnych awarii. Na liście znaleźć można pęknięcie nie tylko uszczelki pod głowicą, ale też samej głowicy czy nawet bloku. Usunięcie tak poważnych uszkodzeń oznacza albo generalny remont i koszty liczone w tysiącach złotych, albo wymianę jednostki napędowej na nową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA