REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?

Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w czasie jazdy jest poddawany ogromnym przeciążeniom cieplnym. Jeżeli temperatura nie zostanie odprowadzona z jego wnętrza, spowoduje to poważne uszkodzenia. Co zatem zrobić gdy dojdzie do przegrzania silnika?

REKLAMA

Optymalną temperaturą podczas pracy silnika jest 80 - 90 stopni Celsjusza. To wtedy motor osiąga największą sprawność, ma najniższe spalanie i optymalną emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz może być prawidłowo smarowany wystarczająco dogrzanym olejem. Do prawidłowej pracy układu chłodzenia - czyli tego, który pozwala utrzymać jednostce optymalną temperaturę - konieczna jest szczelność, odpowiednia ilość płynu oraz sprawny wentylator chłodnicy. Gdy któryś z tych elementów zawiedzie, a auto do tego stoi np. w korku, temperatura w motorze może zacząć bardzo szybko rosnąć.

REKLAMA

Co zatem zrobić w razie przegrzania silnika w trasie? W pierwszej kolejności kierowca może włączyć w nawiewie ciepłe powietrze i uruchomić go z pełną siłą. To pomoże odebrać część ciepła z układu chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko wskazówka temperatury w jednostce napędowej nie będzie chciała opaść, należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć motor. Czy od razu należy zajrzeć pod maskę? Raczej nie, to może być niebezpieczne! W tym momencie najlepiej, aby kierowca wezwał specjalistyczną pomoc. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, powinien odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut przed otwarciem pokryty silnika.

Zobacz również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Przegrzanie silnika: co zrobić?

REKLAMA

Jakich uszkodzeń poszukiwać? Przede wszystkim różnej maści wycieków płynu chłodzącego. W tym celu można przejrzeć przewody widoczne gołym okiem oraz sprawdzić stan m.in. chłodnicy. Dobrą metodą jest też sprawdzenie obecności płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dopóki silnik nie wystygnie, stan cieczy należy sprawdzać wyłącznie poprzez obudowę. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka wlewowego! Rozgrzany płyn w postaci pary wydobędzie się bowiem na zewnątrz i może spowodować bolesne poparzenia.

Gdy okaże się, że w układzie chłodzenia znajduje się za mało płynu, kierowca powinien go dolać. Tak, to nie zatamuje wycieków. Może jednak pozwolić dojechać do najbliższego warsztatu. W tym momencie należą się trzy obostrzenia. Po pierwsze nie zawsze należy dolewać płyn chłodzący. Wystarczy zwykła woda. Po drugie jeżeli kierowca zdecyduje się na zalanie wody, nie może być ona zimna. Po trzecie po ponownym rozruchu jednostki warto sprawdzić czy nie ma konieczności dolania dodatkowej ilości wody lub płynu. Układ może wciągnąć ciecz zalaną do zbiorniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzanie silnika: co zrobić?

  1. Zatrzymaj auto i zgaś silnik
  2. Poczekaj aż silnik wystygnie
  3. Zajrzyj pod maskę
  4. Sprawdź ilość płynu chłodzącego
  5. Poszukaj ewentualnych wycieków
  6. Uzupełnij ewentualne braki płynu
  7. Uruchom silnik i sprawdź jak będzie się zachowywał

Zobacz również: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Kiedy dalsza jazda po przegrzaniu silnika nie będzie możliwa? Najlepiej wezwać lawetę w sytuacji, w której po ponownym rozruchu i np. dolaniu płynu wskaźnik temperatury motoru nadal pokazuje za wysoką wartość. Może to oznaczać chociażby zablokowanie termostatu na małym obiegu. W takim przypadku płyn krąży chłodzący krąży wyłącznie po bloku i nagrzewnicy. Poza tym przypadek taki dotyczy też scenariusza, w którym np. dojdzie do awarii wentylatora chłodnicy (np. usterka sprzęgła wiskotycznego), a pojazd porusza się w mieście. W takim przypadku układ chłodzenia nie będzie w stanie pracować wystarczająco efektywnie bez wymuszonego obiegu powietrza.

Przegrzanie silnika: co zrobić i kiedy nie wolno dalej jechać?

Auto z dalszej eksploatacji dyskwalifikuje jeszcze zerwany pasek napędowy oraz awaria pompy cieczy chłodzącej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zazwyczaj całkowicie zanika ciśnienie w układzie chłodzącym. To oznacza że płyn przestaje krążyć w przewodach, a tym samym nie ma możliwości odprowadzenia ciepła z wnętrza silnika. Kiedy jeszcze silnik może się przegrzewać? To jeden z głównych objawów pękniętej uszczelki pod głowicą. Drugim jest tzw. masło zbierające się pod zakrętką zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Biała maź to efekt wymieszania płynu chłodzącego z olejem, do którego dochodzi w wyniku nieszczelności pojawiającej się między głowicą a blokiem.

Zobacz również: Dobór płynu chłodniczego

Przegrzanie silnika: kiedy nie można dalej jechać?

  • Gdy wskaźnik temperatury dalej pokazuje za wysoką wartość
  • W razie występowania poważnych nieszczelności układu chłodzenia
  • W razie awarii wentylatora chłodnicy w mieście
  • W razie uszkodzenia pompy wody - w tym zerwania paska napędzającego

Czemu nie warto ignorować przegrzania silnika? Unieruchomienie pojazdu jest w tym przypadku tak naprawdę najmniejszą z konsekwencji. Szczególnie że zbyt wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik! Przegrzanie jednostki napędowej prowadzi do poważnych awarii. Na liście znaleźć można pęknięcie nie tylko uszczelki pod głowicą, ale też samej głowicy czy nawet bloku. Usunięcie tak poważnych uszkodzeń oznacza albo generalny remont i koszty liczone w tysiącach złotych, albo wymianę jednostki napędowej na nową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA