REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
Przegrzanie silnika: co zrobić gdy zdarzy się w trasie?
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w czasie jazdy jest poddawany ogromnym przeciążeniom cieplnym. Jeżeli temperatura nie zostanie odprowadzona z jego wnętrza, spowoduje to poważne uszkodzenia. Co zatem zrobić gdy dojdzie do przegrzania silnika?

Optymalną temperaturą podczas pracy silnika jest 80 - 90 stopni Celsjusza. To wtedy motor osiąga największą sprawność, ma najniższe spalanie i optymalną emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz może być prawidłowo smarowany wystarczająco dogrzanym olejem. Do prawidłowej pracy układu chłodzenia - czyli tego, który pozwala utrzymać jednostce optymalną temperaturę - konieczna jest szczelność, odpowiednia ilość płynu oraz sprawny wentylator chłodnicy. Gdy któryś z tych elementów zawiedzie, a auto do tego stoi np. w korku, temperatura w motorze może zacząć bardzo szybko rosnąć.

REKLAMA

REKLAMA

Co zatem zrobić w razie przegrzania silnika w trasie? W pierwszej kolejności kierowca może włączyć w nawiewie ciepłe powietrze i uruchomić go z pełną siłą. To pomoże odebrać część ciepła z układu chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko wskazówka temperatury w jednostce napędowej nie będzie chciała opaść, należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć motor. Czy od razu należy zajrzeć pod maskę? Raczej nie, to może być niebezpieczne! W tym momencie najlepiej, aby kierowca wezwał specjalistyczną pomoc. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, powinien odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut przed otwarciem pokryty silnika.

Zobacz również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Przegrzanie silnika: co zrobić?

Jakich uszkodzeń poszukiwać? Przede wszystkim różnej maści wycieków płynu chłodzącego. W tym celu można przejrzeć przewody widoczne gołym okiem oraz sprawdzić stan m.in. chłodnicy. Dobrą metodą jest też sprawdzenie obecności płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dopóki silnik nie wystygnie, stan cieczy należy sprawdzać wyłącznie poprzez obudowę. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka wlewowego! Rozgrzany płyn w postaci pary wydobędzie się bowiem na zewnątrz i może spowodować bolesne poparzenia.

REKLAMA

Gdy okaże się, że w układzie chłodzenia znajduje się za mało płynu, kierowca powinien go dolać. Tak, to nie zatamuje wycieków. Może jednak pozwolić dojechać do najbliższego warsztatu. W tym momencie należą się trzy obostrzenia. Po pierwsze nie zawsze należy dolewać płyn chłodzący. Wystarczy zwykła woda. Po drugie jeżeli kierowca zdecyduje się na zalanie wody, nie może być ona zimna. Po trzecie po ponownym rozruchu jednostki warto sprawdzić czy nie ma konieczności dolania dodatkowej ilości wody lub płynu. Układ może wciągnąć ciecz zalaną do zbiorniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzanie silnika: co zrobić?

  1. Zatrzymaj auto i zgaś silnik
  2. Poczekaj aż silnik wystygnie
  3. Zajrzyj pod maskę
  4. Sprawdź ilość płynu chłodzącego
  5. Poszukaj ewentualnych wycieków
  6. Uzupełnij ewentualne braki płynu
  7. Uruchom silnik i sprawdź jak będzie się zachowywał

Zobacz również: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Kiedy dalsza jazda po przegrzaniu silnika nie będzie możliwa? Najlepiej wezwać lawetę w sytuacji, w której po ponownym rozruchu i np. dolaniu płynu wskaźnik temperatury motoru nadal pokazuje za wysoką wartość. Może to oznaczać chociażby zablokowanie termostatu na małym obiegu. W takim przypadku płyn krąży chłodzący krąży wyłącznie po bloku i nagrzewnicy. Poza tym przypadek taki dotyczy też scenariusza, w którym np. dojdzie do awarii wentylatora chłodnicy (np. usterka sprzęgła wiskotycznego), a pojazd porusza się w mieście. W takim przypadku układ chłodzenia nie będzie w stanie pracować wystarczająco efektywnie bez wymuszonego obiegu powietrza.

Przegrzanie silnika: co zrobić i kiedy nie wolno dalej jechać?

Auto z dalszej eksploatacji dyskwalifikuje jeszcze zerwany pasek napędowy oraz awaria pompy cieczy chłodzącej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zazwyczaj całkowicie zanika ciśnienie w układzie chłodzącym. To oznacza że płyn przestaje krążyć w przewodach, a tym samym nie ma możliwości odprowadzenia ciepła z wnętrza silnika. Kiedy jeszcze silnik może się przegrzewać? To jeden z głównych objawów pękniętej uszczelki pod głowicą. Drugim jest tzw. masło zbierające się pod zakrętką zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Biała maź to efekt wymieszania płynu chłodzącego z olejem, do którego dochodzi w wyniku nieszczelności pojawiającej się między głowicą a blokiem.

Zobacz również: Dobór płynu chłodniczego

Przegrzanie silnika: kiedy nie można dalej jechać?

  • Gdy wskaźnik temperatury dalej pokazuje za wysoką wartość
  • W razie występowania poważnych nieszczelności układu chłodzenia
  • W razie awarii wentylatora chłodnicy w mieście
  • W razie uszkodzenia pompy wody - w tym zerwania paska napędzającego

Czemu nie warto ignorować przegrzania silnika? Unieruchomienie pojazdu jest w tym przypadku tak naprawdę najmniejszą z konsekwencji. Szczególnie że zbyt wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik! Przegrzanie jednostki napędowej prowadzi do poważnych awarii. Na liście znaleźć można pęknięcie nie tylko uszczelki pod głowicą, ale też samej głowicy czy nawet bloku. Usunięcie tak poważnych uszkodzeń oznacza albo generalny remont i koszty liczone w tysiącach złotych, albo wymianę jednostki napędowej na nową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA