REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Tomasz Korniejew
Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?
Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

REKLAMA

REKLAMA

Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego? Opinii krąży co najmniej kilka. Która jest zatem właściwa?

Poziom płynu chłodzącego: co oznacza?

Regularna kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie pozwoli zawczasu wyeliminować ewentualną usterkę i w efekcie uniknąć poważnej awarii. W przypadku niedoboru płynu chłodniczego skutkiem będzie przegrzewanie się silnika, co może skutkować bardzo kosztownymi naprawami.

REKLAMA

Niedobór płynu chłodniczego sprawia, że układ chłodzenia nie jest w stanie odebrać całego ciepła wyprodukowanego przez jednostkę napędową w czasie pracy. A zadaniem układu chłodzenia - jak sama nazwa wskazuje - jest chłodzenie. Niski poziom płynu jest zatem ekstremalnie groźny!

Zobacz też: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Żeby prawidłowo sprawdzić poziom płynu chłodniczego należy ustawić samochód na równej nawierzchni. Następnie spojrzeć, jaki jest jego poziom w zbiorniczku. Pamiętajmy, by do kontroli nie odkręcać zakrętki zbiornika.

REKLAMA

Poziom płynu będzie się wahał w zależności od tego, czy sprawdzamy jego stan na gorącym (będzie wyższy), czy na chłodnym (będzie niższy) silniku. Ale bez względu na to czy silnik jest rozgrzany, czy chłodny, poziom płynu chłodniczego zawsze powinien oscylować pomiędzy oznaczeniami min i max na zbiorniczku.

Poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku może być różny niż na ciepłym silniku. To wynika z cech cieczy - rozpręża się pod wpływem temperatury. Ile powinno być płynu w chłodnicy? Jak już wspominaliśmy, między maksimum a minimum. Kierowca powinien regularnie kontrolować poziom płynu chłodniczego. Tylko to pozwoli na utrzymanie optymalnej temperatury silnika.

Zobacz też: Dlaczego warto używać klimatyzacji zimą?

O czym świadczy zbyt niski lub zbyt wysoki poziom płynu chłodniczego?

Gdy poziom płynu chłodniczego jest zbyt niski, może to świadczyć o usterce uszczelki pod głowicą lub powstaniu innej nieszczelności w układzie chłodzenia.

W takim przypadku, żeby kontynuować jazdę, trzeba uzupełnić ubytek (np. wodą), ale należy pamiętać, że nie należy wlewać chłodnego płynu do rozgrzanego układu. Jeżeli silnik jest gorący należy wyciek uzupełnić gorącą wodą. Następnie możliwie najszybciej naprawić przyczynę ubytku.

Jak sprawdzić płyn chłodniczy? Na gorącym silniku warto odczekać. Po odkręceniu zbiorniczka wyrównawczego gorąca ciecz może bowiem wystrzelić i poparzyć kierującego.

Gdy płyn jest rozgrzany, korek zbiorniczka płynu chłodzącego należy odkręcać ostrożnie, bo płyn może wystrzelić!

Z kolei zbyt wysoki poziom płynu chłodzącego również może świadczyć o usterce uszczelki pod głowicą. Jego przyczyną może być także zapowietrzenie układu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA