Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?
REKLAMA
REKLAMA
Poziom płynu chłodzącego: co oznacza?
Regularna kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie pozwoli zawczasu wyeliminować ewentualną usterkę i w efekcie uniknąć poważnej awarii. W przypadku niedoboru płynu chłodniczego skutkiem będzie przegrzewanie się silnika, co może skutkować bardzo kosztownymi naprawami.
REKLAMA
Niedobór płynu chłodniczego sprawia, że układ chłodzenia nie jest w stanie odebrać całego ciepła wyprodukowanego przez jednostkę napędową w czasie pracy. A zadaniem układu chłodzenia - jak sama nazwa wskazuje - jest chłodzenie. Niski poziom płynu jest zatem ekstremalnie groźny!
Zobacz też: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?
Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?
Żeby prawidłowo sprawdzić poziom płynu chłodniczego należy ustawić samochód na równej nawierzchni. Następnie spojrzeć, jaki jest jego poziom w zbiorniczku. Pamiętajmy, by do kontroli nie odkręcać zakrętki zbiornika.
REKLAMA
Poziom płynu będzie się wahał w zależności od tego, czy sprawdzamy jego stan na gorącym (będzie wyższy), czy na chłodnym (będzie niższy) silniku. Ale bez względu na to czy silnik jest rozgrzany, czy chłodny, poziom płynu chłodniczego zawsze powinien oscylować pomiędzy oznaczeniami min i max na zbiorniczku.
Poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku może być różny niż na ciepłym silniku. To wynika z cech cieczy - rozpręża się pod wpływem temperatury. Ile powinno być płynu w chłodnicy? Jak już wspominaliśmy, między maksimum a minimum. Kierowca powinien regularnie kontrolować poziom płynu chłodniczego. Tylko to pozwoli na utrzymanie optymalnej temperatury silnika.
Zobacz też: Dlaczego warto używać klimatyzacji zimą?
O czym świadczy zbyt niski lub zbyt wysoki poziom płynu chłodniczego?
Gdy poziom płynu chłodniczego jest zbyt niski, może to świadczyć o usterce uszczelki pod głowicą lub powstaniu innej nieszczelności w układzie chłodzenia.
W takim przypadku, żeby kontynuować jazdę, trzeba uzupełnić ubytek (np. wodą), ale należy pamiętać, że nie należy wlewać chłodnego płynu do rozgrzanego układu. Jeżeli silnik jest gorący należy wyciek uzupełnić gorącą wodą. Następnie możliwie najszybciej naprawić przyczynę ubytku.
Jak sprawdzić płyn chłodniczy? Na gorącym silniku warto odczekać. Po odkręceniu zbiorniczka wyrównawczego gorąca ciecz może bowiem wystrzelić i poparzyć kierującego.
Gdy płyn jest rozgrzany, korek zbiorniczka płynu chłodzącego należy odkręcać ostrożnie, bo płyn może wystrzelić!
Z kolei zbyt wysoki poziom płynu chłodzącego również może świadczyć o usterce uszczelki pod głowicą. Jego przyczyną może być także zapowietrzenie układu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.