REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?

Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?
Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Regularny serwis klimatyzacji ma kluczowe znaczenie dla poprawności działania systemu. jednak mając na uwadze własne zdrowie, nie można zapominać również o dezynfekcji układu.

Napełnianie układu klimatyzacji

Głównym argumentem przemawiającym za wizytą w serwisie jest popularnie zwane „napełnienie” lub wymiana czynnika. Nawet w sprawnie działającym układzie dochodzi do naturalnego ubytku, więc kontrola ilości i ewentualne uzupełnienie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji. Nie wolno uzupełniać czynnika na oko – jeśli czynnika jest zbyt mało, klimatyzacja nie chłodzi, lub chłodzi słabo. Z kolei zbyt duża jego ilość może doprowadzić do uszkodzenia układu. W każdym pojeździe pod maską silnika znajduje się etykieta informująca ile czynnika należy użyć. Dodatkowo, pracownicy serwisów stosują katalogi, a używane przez nich maszyny zawierają bazę danych i dzięki temu obsługują układ automatycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?

Dezynfekcja układu klimatyzacji

Nie należy również zapominać o regularnej dezynfekcji klimatyzacji. Jest ona konieczna, gdyż zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do zagrzybienia układu, a przywrócenie pożądanego stanu będzie kosztowne. Jeśli jednak z klimatyzacji wydobywa się nieprzyjemny zapach niezwłocznie należy udać się do serwisu. Aby pozbyć się problemu potrzebna jest specjalna dezynfekcja – na przykład metodą chemiczną. Przyczyną mogą być roztocza, bakterie lub pleśń, które są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, szczególnie układu oddechowego.

By utrzymać klimatyzację w dobrym stanie, oprócz regularnych wizyt u mechanika, możemy samodzielnie dbać o nią na co dzień. Jeśli na dworze jest gorąco, przed włączeniem klimatyzacji należy otworzyć drzwi by przewietrzyć auto. W okresach między przeglądami warto używać specjalnych środków do klimatyzacji usuwających bakterie i nieprzyjemne zapachy, które możemy znaleźć w sklepach.

REKLAMA

Mówiąc o klimatyzacji warto wspomnieć o filtrze kabinowym, który pełni bardzo ważną rolę – oczyszcza powietrze wlatujące do wewnątrz samochodu. Zwykle filtr zbudowany jest z 3-4 części, każda z warstw zatrzymuje coraz mniejsze cząstki brudu i kurzu, oraz bakterie i pyłki. Koszt wymiany filtra zaczyna się od kilkudziesięciu złotych do stu kilkudziesięciu i więcej w zależności od marki pojazdu i rodzaju filtra ­– może być zwykły lub wzbogacony o aktywny węgiel (węglowy). Na tym elemencie wyposażenia nie warto oszczędzać – wkłady papierowe, tańsze, bardzo szybko wchłaniają wilgoć i tym samym szybko się zużywają. Droższe filtry mają wkłady wykonane ze sztucznych włókien, które posłużą nam dłużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile kosztuje kompleksowy przegląd klimatyzacji w aucie?

Jak często kontrolować stan techniczny układu klimatyzacji?

To, co najważniejsze w przypadku klimatyzacji to prewencja i regularna kontrola. „Ogólnie przyjęte jest, że kontrolę klimatyzacji przeprowadza się raz do roku. Jednak ze swojego doświadczenia doradzam przeprowadzanie jej dwa razy w roku. Przed sezonem letnim – kurz, wiosenne pylenie roślin mogą powodować zatkanie filtra. Przed zimą również należy sprawdzić, czy układ jest sprawny ponieważ niedrożny filtr powoduje m.in. parowanie szyb“ – radzi Adam Niebielecki, Kierownik ds. Warsztatów. 

Źródło: Materiały prasowe FeuVert

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA