REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?

Subskrybuj nas na Youtube
Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?
Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Regularny serwis klimatyzacji ma kluczowe znaczenie dla poprawności działania systemu. jednak mając na uwadze własne zdrowie, nie można zapominać również o dezynfekcji układu.

Napełnianie układu klimatyzacji

Głównym argumentem przemawiającym za wizytą w serwisie jest popularnie zwane „napełnienie” lub wymiana czynnika. Nawet w sprawnie działającym układzie dochodzi do naturalnego ubytku, więc kontrola ilości i ewentualne uzupełnienie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji. Nie wolno uzupełniać czynnika na oko – jeśli czynnika jest zbyt mało, klimatyzacja nie chłodzi, lub chłodzi słabo. Z kolei zbyt duża jego ilość może doprowadzić do uszkodzenia układu. W każdym pojeździe pod maską silnika znajduje się etykieta informująca ile czynnika należy użyć. Dodatkowo, pracownicy serwisów stosują katalogi, a używane przez nich maszyny zawierają bazę danych i dzięki temu obsługują układ automatycznie.

REKLAMA

Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?

Dezynfekcja układu klimatyzacji

REKLAMA

Nie należy również zapominać o regularnej dezynfekcji klimatyzacji. Jest ona konieczna, gdyż zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do zagrzybienia układu, a przywrócenie pożądanego stanu będzie kosztowne. Jeśli jednak z klimatyzacji wydobywa się nieprzyjemny zapach niezwłocznie należy udać się do serwisu. Aby pozbyć się problemu potrzebna jest specjalna dezynfekcja – na przykład metodą chemiczną. Przyczyną mogą być roztocza, bakterie lub pleśń, które są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, szczególnie układu oddechowego.

By utrzymać klimatyzację w dobrym stanie, oprócz regularnych wizyt u mechanika, możemy samodzielnie dbać o nią na co dzień. Jeśli na dworze jest gorąco, przed włączeniem klimatyzacji należy otworzyć drzwi by przewietrzyć auto. W okresach między przeglądami warto używać specjalnych środków do klimatyzacji usuwających bakterie i nieprzyjemne zapachy, które możemy znaleźć w sklepach.

Mówiąc o klimatyzacji warto wspomnieć o filtrze kabinowym, który pełni bardzo ważną rolę – oczyszcza powietrze wlatujące do wewnątrz samochodu. Zwykle filtr zbudowany jest z 3-4 części, każda z warstw zatrzymuje coraz mniejsze cząstki brudu i kurzu, oraz bakterie i pyłki. Koszt wymiany filtra zaczyna się od kilkudziesięciu złotych do stu kilkudziesięciu i więcej w zależności od marki pojazdu i rodzaju filtra ­– może być zwykły lub wzbogacony o aktywny węgiel (węglowy). Na tym elemencie wyposażenia nie warto oszczędzać – wkłady papierowe, tańsze, bardzo szybko wchłaniają wilgoć i tym samym szybko się zużywają. Droższe filtry mają wkłady wykonane ze sztucznych włókien, które posłużą nam dłużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile kosztuje kompleksowy przegląd klimatyzacji w aucie?

Jak często kontrolować stan techniczny układu klimatyzacji?

To, co najważniejsze w przypadku klimatyzacji to prewencja i regularna kontrola. „Ogólnie przyjęte jest, że kontrolę klimatyzacji przeprowadza się raz do roku. Jednak ze swojego doświadczenia doradzam przeprowadzanie jej dwa razy w roku. Przed sezonem letnim – kurz, wiosenne pylenie roślin mogą powodować zatkanie filtra. Przed zimą również należy sprawdzić, czy układ jest sprawny ponieważ niedrożny filtr powoduje m.in. parowanie szyb“ – radzi Adam Niebielecki, Kierownik ds. Warsztatów. 

Źródło: Materiały prasowe FeuVert

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA