Klimatyzacja, czy warto dezynfekować układ?
REKLAMA
REKLAMA
Napełnianie układu klimatyzacji
Głównym argumentem przemawiającym za wizytą w serwisie jest popularnie zwane „napełnienie” lub wymiana czynnika. Nawet w sprawnie działającym układzie dochodzi do naturalnego ubytku, więc kontrola ilości i ewentualne uzupełnienie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji. Nie wolno uzupełniać czynnika na oko – jeśli czynnika jest zbyt mało, klimatyzacja nie chłodzi, lub chłodzi słabo. Z kolei zbyt duża jego ilość może doprowadzić do uszkodzenia układu. W każdym pojeździe pod maską silnika znajduje się etykieta informująca ile czynnika należy użyć. Dodatkowo, pracownicy serwisów stosują katalogi, a używane przez nich maszyny zawierają bazę danych i dzięki temu obsługują układ automatycznie.
REKLAMA
Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?
Dezynfekcja układu klimatyzacji
REKLAMA
Nie należy również zapominać o regularnej dezynfekcji klimatyzacji. Jest ona konieczna, gdyż zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do zagrzybienia układu, a przywrócenie pożądanego stanu będzie kosztowne. Jeśli jednak z klimatyzacji wydobywa się nieprzyjemny zapach niezwłocznie należy udać się do serwisu. Aby pozbyć się problemu potrzebna jest specjalna dezynfekcja – na przykład metodą chemiczną. Przyczyną mogą być roztocza, bakterie lub pleśń, które są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, szczególnie układu oddechowego.
By utrzymać klimatyzację w dobrym stanie, oprócz regularnych wizyt u mechanika, możemy samodzielnie dbać o nią na co dzień. Jeśli na dworze jest gorąco, przed włączeniem klimatyzacji należy otworzyć drzwi by przewietrzyć auto. W okresach między przeglądami warto używać specjalnych środków do klimatyzacji usuwających bakterie i nieprzyjemne zapachy, które możemy znaleźć w sklepach.
Mówiąc o klimatyzacji warto wspomnieć o filtrze kabinowym, który pełni bardzo ważną rolę – oczyszcza powietrze wlatujące do wewnątrz samochodu. Zwykle filtr zbudowany jest z 3-4 części, każda z warstw zatrzymuje coraz mniejsze cząstki brudu i kurzu, oraz bakterie i pyłki. Koszt wymiany filtra zaczyna się od kilkudziesięciu złotych do stu kilkudziesięciu i więcej w zależności od marki pojazdu i rodzaju filtra – może być zwykły lub wzbogacony o aktywny węgiel (węglowy). Na tym elemencie wyposażenia nie warto oszczędzać – wkłady papierowe, tańsze, bardzo szybko wchłaniają wilgoć i tym samym szybko się zużywają. Droższe filtry mają wkłady wykonane ze sztucznych włókien, które posłużą nam dłużej.
Zobacz też: Ile kosztuje kompleksowy przegląd klimatyzacji w aucie?
Jak często kontrolować stan techniczny układu klimatyzacji?
To, co najważniejsze w przypadku klimatyzacji to prewencja i regularna kontrola. „Ogólnie przyjęte jest, że kontrolę klimatyzacji przeprowadza się raz do roku. Jednak ze swojego doświadczenia doradzam przeprowadzanie jej dwa razy w roku. Przed sezonem letnim – kurz, wiosenne pylenie roślin mogą powodować zatkanie filtra. Przed zimą również należy sprawdzić, czy układ jest sprawny ponieważ niedrożny filtr powoduje m.in. parowanie szyb“ – radzi Adam Niebielecki, Kierownik ds. Warsztatów.
Źródło: Materiały prasowe FeuVert
REKLAMA
REKLAMA