REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać? Fot. Fotolia
Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lato, to czas w którym układ chłodzenia samochodu pracuje ze zwiększoną wydajnością. Na co zwrócić uwagę, by pracował bez zakłóceń?

Dla silnika samochodowego czas wakacyjnych wypraw to okres szczególnie ciężkiej pracy. Nie dość, że musi uciągnąć auto zapakowane po brzegi, to jeszcze robi to w upalne dni, w pełnym słońcu, na asfalcie, który również promieniuje gorącem.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacji nie poprawia pracująca pełną parą klimatyzacja, o włączonych światłach nie wspominając. Krótko mówiąc, jeśli nie zadbamy o układ chłodzący, nasza wyprawa może zakończyć się na poboczu w kłębach białego dymu buchającego spod maski.

Zobacz też: Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

Sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego - przy zimnym silniku

- Upewnienie się, czy w zbiorniczku na chłodziwo jest wystarczająco dużo płynu, to podstawa. Sprawdzamy to zawsze na zimnym silniku. Teoretycznie jeżeli jest go za mało, to wystarczy dolać brakującą ilość odpowiedniego płynu i sprawa załatwiona. Warto jednak sprawdzić dlaczego jest go za mało. Najprawdopodobniej gdzieś doszło do rozszczelnienia, przez które płyn ucieka – wyjaśnia Robert Krotoski, menadżer kategorii „Motoryzacja” w Allegro.pl - Sprawdźmy, czy przewody układu chłodzącego są suche i czyste. Jeśli uszczelka lub opaska zaciskowa jest wilgotna, trzeba ją wymienić. Pęcherzyki lub wybrzuszenia na przewodach oznaczają ich uszkodzenie. A jeśli nie znaleźliśmy żadnego podejrzanego miejsca, a płynu ubywa, warto rozważyć wizytę w warsztacie. Lepiej zapobiegać, niż leczyć – dodaje.

REKLAMA

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

- Płyny chłodnicze mają określone właściwości, które tracą z upływem czasu. Specjaliści radzą, żeby wymieniać płyn w chłodnicy co dwa lata. Jeżeli zmieszamy stary płyn z nowym, ryzykujemy zmianę jego parametrów. Latem może mieć obniżoną temperaturę wrzenia, zimą podwyższony punkt zamarzania. Płyn chłodniczy najwygodniej kupić na Allegro, już od kilkunastu złotych za litr – wyjaśnia Robert Krotoski – Jeśli płyn w zbiorniczku jest zanieczyszczony, tzn, jest mętny i pływają w nim jakieś drobiny, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika i płyn chłodzący miesza się z olejem. W takim wypadku jak najszybciej odstawmy auto do mechanika.

Czy można do chłodnicy wlać wodę?

W ekstremalnych warunkach, np. gdy w czasie podróży rozszczelni się układ chłodzący, a mechanik jest niedaleko, do układu dolejmy wody. Jeśli to możliwe – destylowanej, zwykła woda pozostawi kamienny osad. Poza tym woda ma niższą temperaturę wrzenia niż specjalny płyn, więc zwiększamy ryzyko zatarcia silnika. Doraźnie mogą też pomóc uszczelniacze do chłodnic sprzedawane na stacjach benzynowych, ale po ich użyciu konieczne będzie czyszczenie układu chłodzącego. Zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest dalsza podróż na lawecie. Na dłuższą metę wyjdzie taniej.

- Przed wyjazdem spójrzmy również na chłodnicę. Jeśli jest zabrudzona np. drobinami piasku, błotem, resztkami owadów czy liśćmi, spróbujmy ją oczyścić. Na początek sprężonym powietrzem, a jeśli to nie wystarczy, wodą pod ciśnieniem z niewielką ilością detergentu. Należy przy tym uważać, gdyż blaszki chłodnicy są bardzo delikatne, więc myjka ciśnieniowa może je powyginać, więc lepiej użyć węża ogrodowego – radzi Robert Krotoski. 

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Jeśli nasz samochód ma już swoje lata, a silnik lubi się przegrzewać, warto skontrolować stan pompy w układzie chłodzenia. Jej wydajność wraz z upływem lat spada, być może konieczna będzie wymiana.

W czasie wakacyjnej podróży warto wozić ze sobą butelkę płynu chłodniczego oraz wody destylowanej (ta ostatnia przyda się tez do uzupełnienia poziomu elektrolitu w akumulatorze).

- W czasie podróży może dojść nie tylko do przegrzania silnika. Na wysokie temperatury narażeni są również pasażerowie, zwłaszcza w aucie bez klimatyzacji. Tu ratunkiem może być lodówka turystyczna z odpowiednią zawartością. Na krótszą podróż wystarczy torba termiczna, która utrzyma niską temperaturę napojów przez 2-3 godziny. Na dłuższą wyprawę warto zabrać lodówkę z wkładem chłodzącym. Koszt takiego urządzenia to około 80zł. Lodówka może być również zasilana prądem 12V z gniazdka zapalniczki. Najtańsze tego typu urządzenie kosztuje około 100 zł, najdroższa, mrożąca do -22°C, o pojemności 32l i klasie energetycznej A++ blisko 3 tys. zł – dodaje Robert Krotoski, menadżer kategorii „Motoryzacja” w Allegro.pl.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA