Układ chłodzenia podczas upałów – jak nie przegrzać silnika?
REKLAMA
REKLAMA
Układ chłodzenia w samochodzie został przystosowany do tego, by utrzymywać optymalną temperaturę jednostki napędowej nawet w bardzo gorące dni. Dlatego nie należy się obawiać przegrzania jednostki napędowej z powodu wysokiej temperatury powietrza, ale tylko w przypadku gdy mamy w pełni sprawny układ chłodzenia z płynem chłodniczym, który nie jest zużyty lub rozcieńczony.
REKLAMA
Zobacz też: Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?
Kontrola stanu układu chłodzenia
REKLAMA
Zanim wybierzemy się w daleką wakacyjną podróż zalecamy skontrolować m.in. stan układu chłodzenia. Uwaga dotyczy właścicieli zwłaszcza kilkuletnich samochodów, którzy do niedawna nie musieli się martwić zużyciem poszczególnych podzespołów silnika.
Jedną z kluczowych kwestii dla odpowiedniej wydajności układu chłodzenia jest płyn chłodniczy. Ciecz należy wymieniać co dwa lata, bo podczas eksploatacji zwyczajnie traci swoje właściwości, co wiąże się z tym, że z jednej strony układ chłodzenia traci zdolność chłodzenia jednostki napędowej, z drugiej obniża się temperatura zamarzania płynu chłodniczego.
Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?
Kolejną istotną przyczyną, która spowoduje osłabienie działania układu chłodzenia jest poziom płynu w układzie. Poziom płynu chłodniczego sprawdzamy, gdy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli stwierdzimy znaczny ubytek płynu chłodniczego wtedy nie obejdzie się bez sprawdzenia szczelności całego układu i wymiany płynu. Nie zalecamy dolewania płynu chłodniczego w przypadku, gdy zauważymy ubytek z układu. Przede wszystkim dlatego, że dolewając płyn chłodniczy (mieszając płyny) zmieniamy parametry cieczy. A dobranie płynów o identycznych właściwościach jest niezwykle trudne. Nawet płyny tego samego producenta mogą się różnić składem (są płyny wyprodukowane na bazie glikolu etylenowego, monoetylenowego czy propylenowego). Teoretycznie można je mieszać, ale w praktyce po połączeniu powstanie ciecz o nieokreślonych właściwościach. Stąd dolewanie płynu chłodniczego należy traktować jako wyjście z sytuacji awaryjnej, np. możemy zrobić dolewkę na czas dojechania do warsztatu, gdzie uszczelnimy układ chłodzenia i nalejemy nowego płynu.
Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?
Czyszczenie chłodnicy
Poza kontrolą poziomu płynu i sprawdzenie organoleptycznie stanu połączeń gumowych węży oraz przewodów układu chłodniczego warto przyjrzeć się samej chłodnicy. Tkwiące między jej blaszkami zabrudzenia (np. drobiny piasku i resztki owadów) mogą wpłynąć na wydajność chłodzenia. Stąd warto wspomniane zabrudzenia usunąć. Operację należy przeprowadzać przy zimnym silniku. Na początek możemy spróbować wydmuchać zalegające pomiędzy blaszkami chłodnicy cząstki sprężonym powietrzem. Istotne jest, by robić to od strony komory silnika. W razie potrzeby możemy też przepłukać zewnętrzną stronę chłodnicy wodą. Należy przy tym zachować ostrożność, by nie pogiąć i nie odkształcić blaszek radiatora.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.