REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ chłodzenia podczas upałów – jak nie przegrzać silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
mechanik
mechanik

REKLAMA

REKLAMA

Okres letni jest szczególnie wymagający dla układu chłodzenia. Jak dbać o układ chłodzenia, by był w pełni wydajny?

Układ chłodzenia w samochodzie został przystosowany do tego, by utrzymywać optymalną temperaturę jednostki napędowej nawet w bardzo gorące dni. Dlatego nie należy się obawiać przegrzania jednostki napędowej z powodu wysokiej temperatury powietrza, ale tylko w przypadku gdy mamy w pełni sprawny układ chłodzenia z płynem chłodniczym, który nie jest zużyty lub rozcieńczony.

REKLAMA

Zobacz też: Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Kontrola stanu układu chłodzenia

REKLAMA

Zanim wybierzemy się w daleką wakacyjną podróż zalecamy skontrolować m.in. stan układu chłodzenia. Uwaga dotyczy właścicieli zwłaszcza kilkuletnich samochodów, którzy do niedawna nie musieli się martwić zużyciem poszczególnych podzespołów silnika.

Jedną z kluczowych kwestii dla odpowiedniej wydajności układu chłodzenia jest płyn chłodniczy. Ciecz należy wymieniać co dwa lata, bo podczas eksploatacji zwyczajnie traci swoje właściwości, co wiąże się z tym, że z jednej strony układ chłodzenia traci zdolność chłodzenia jednostki napędowej, z drugiej obniża się temperatura zamarzania płynu chłodniczego.

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną istotną przyczyną, która spowoduje osłabienie działania układu chłodzenia jest poziom płynu w układzie. Poziom płynu chłodniczego sprawdzamy, gdy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli stwierdzimy znaczny ubytek płynu chłodniczego wtedy nie obejdzie się bez sprawdzenia szczelności całego układu i wymiany płynu. Nie zalecamy dolewania płynu chłodniczego w przypadku, gdy zauważymy ubytek z układu. Przede wszystkim dlatego, że dolewając płyn chłodniczy (mieszając płyny) zmieniamy parametry cieczy. A dobranie płynów o identycznych właściwościach jest niezwykle trudne. Nawet płyny tego samego producenta mogą się różnić składem (są płyny wyprodukowane na bazie glikolu etylenowego, monoetylenowego czy propylenowego). Teoretycznie można je mieszać, ale w praktyce po połączeniu powstanie ciecz o nieokreślonych właściwościach. Stąd dolewanie płynu chłodniczego należy traktować jako wyjście z sytuacji awaryjnej, np. możemy zrobić dolewkę na czas dojechania do warsztatu, gdzie uszczelnimy układ chłodzenia i nalejemy nowego płynu.

Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Czyszczenie chłodnicy

Poza kontrolą poziomu płynu i sprawdzenie organoleptycznie stanu połączeń gumowych węży oraz przewodów układu chłodniczego warto przyjrzeć się samej chłodnicy. Tkwiące między jej blaszkami zabrudzenia (np. drobiny piasku i resztki owadów) mogą wpłynąć na wydajność chłodzenia. Stąd warto wspomniane zabrudzenia usunąć. Operację należy przeprowadzać przy zimnym silniku. Na początek możemy spróbować wydmuchać zalegające pomiędzy blaszkami chłodnicy cząstki sprężonym powietrzem. Istotne jest, by robić to od strony komory silnika. W razie potrzeby możemy też przepłukać zewnętrzną stronę chłodnicy wodą. Należy przy tym zachować ostrożność, by nie pogiąć i nie odkształcić blaszek radiatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA