Dlaczego nie działa ogrzewanie?
REKLAMA
REKLAMA
Przełączniki i dźwigienki - najsłabsze ogniwo
REKLAMA
W systemie ogrzewania najczęściej psuje się samo sterowanie. Warto zatem na początek sprawdzić, właśnie ten element. Do otwarcia zaworu nagrzewnicy, przez którą płynie ciecz z układu chłodzenia, może służyć zwykła dźwignia ręczna lub bardziej skomplikowany układ regulujący przepływ w zależności od zadanej temperatury. Podobnie jest z nawiewami. Są te sterowane ręcznie, a także takie, w których położenie klap wybiera się jednym z kilku przycisków, a resztę wykonuje już np. elektryczny motor.
Bez względu jednak na to, w jaki sposób sterowany jest zawór i klapy nawiewu, wszystko musi działać bez zastrzeżeń. Jedyny sposób, żeby to sprawdzić to wciskać klawisze i obserwować. Jeśli systemu klap nie widać, wystarczyć może ocena "na słuch" - wyraźnie odgłosy terkotania lub głucha cisza będą świadczyć o problemach.
Zobacz również: Jak często konserwować klimatyzację? – poradnik
Wolna droga dla powietrza
Przepływ powietrza przez nagrzewnicę wymuszony jedynie ruchem samochodu bywa wystarczający. Sprawdźmy więc, czy powietrze na wlocie do nagrzewnicy nie natrafia na przeszkody. Jedną z nich może być niedostatecznie otwarta klapa nawiewu z powodu np. złej regulacji mechanizmu sterującego lub jego uszkodzenia. Przepływ powietrza przez nagrzewnicę równie skutecznie potrafią hamować zalegające zeschnięte liście.
Termostat, a może zapowietrzony układ?
Jednym z warunków prawidłowego działania ogrzewania jest zapewnienie cieczy właściwego krążenia w tzw. dużym obiegu, czyli między silnikiem, chłodnicą i nagrzewnicą. Tym, co potrafi zakłócić krążenie, jest na przykład obecność w układzie chłodzenia powietrza. Układ wymaga wtedy odpowietrzenia. Do przeprowadzenia operacji potrzebna jest dokładna znajomość całej procedury, w tym liczby i rozmieszczenia zaworów odpowietrzających. Potrzebna będzie instrukcja serwisowa lub wizyta u specjalisty od wentylacji i klimatyzacji.
Martwy wentylator
Zbyt głośna praca wentylatora świadczy albo o nadmiernym zużyciu jego łożysk, albo o zanieczyszczeniach, które przedostały się do łopatek. W przypadku, gdy wentylator nie działa na żadnej prędkości, należy najpierw sprawdzić bezpiecznik w jego obwodzie oraz napięcie w wiązce zasilającej. W ten sposób ocenimy, czy przyczyna leży poza silnikiem wentylatora, czy w nim samym.
Zobacz również: Jak dbać o klimatyzację?
Uszkodzona nagrzewnica = dużo pracy
Rzut oka na nagrzewnicę może nam wiele powiedzieć o jej kondycji. Zanieczyszczenia osiadłe na gęsto ożebrowanych powierzchniach czy ślady wycieków tłumaczą od razu spadek intensywności oddawania ciepła do otoczenia i ubytki płynu chłodzenia. Problem jedynie w tym, żeby móc to zobaczyć, trzeba najpierw wymontować nagrzewnicę, a to w wielu samochodach bywa zajęciem nie dość, że czasochłonnym, to jeszcze skomplikowanym. Najlepiej, jeśli zrobi to fachowiec.
REKLAMA
REKLAMA