REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Najczęstszą usterką w systemie ogrzewania jest samo sterowanie.
Najczęstszą usterką w systemie ogrzewania jest samo sterowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.

Przełączniki i dźwigienki - najsłabsze ogniwo

REKLAMA

W systemie ogrzewania najczęściej psuje się samo sterowanie. Warto zatem na początek sprawdzić, właśnie ten element. Do otwarcia zaworu nagrzewnicy, przez którą płynie ciecz z układu chłodzenia, może służyć zwykła dźwignia ręczna lub bardziej skomplikowany układ regulujący przepływ w zależności od zadanej temperatury. Podobnie jest z nawiewami. Są te sterowane ręcznie, a także takie, w których położenie klap wybiera się jednym z kilku przycisków, a resztę wykonuje już np. elektryczny motor.

Bez względu jednak na to, w jaki sposób sterowany jest zawór i klapy nawiewu, wszystko musi działać bez zastrzeżeń. Jedyny sposób, żeby to sprawdzić to wciskać klawisze i obserwować. Jeśli systemu klap nie widać, wystarczyć może ocena "na słuch" - wyraźnie odgłosy terkotania lub głucha cisza będą świadczyć o problemach.

Zobacz również: Jak często konserwować klimatyzację? – poradnik

Wolna droga dla powietrza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepływ powietrza przez nagrzewnicę wymuszony jedynie ruchem samochodu bywa wystarczający. Sprawdźmy więc, czy powietrze na wlocie do nagrzewnicy nie natrafia na przeszkody. Jedną z nich może być niedostatecznie otwarta klapa nawiewu z powodu np. złej regulacji mechanizmu sterującego lub jego uszkodzenia. Przepływ powietrza przez nagrzewnicę równie skutecznie potrafią hamować zalegające zeschnięte liście.

Termostat, a może zapowietrzony układ?

Jednym z warunków prawidłowego działania ogrzewania jest zapewnienie cieczy właściwego krążenia w tzw. dużym obiegu, czyli między silnikiem, chłodnicą i nagrzewnicą. Tym, co potrafi zakłócić krążenie, jest na przykład obecność w układzie chłodzenia powietrza. Układ wymaga wtedy odpowietrzenia. Do przeprowadzenia operacji potrzebna jest dokładna znajomość całej procedury, w tym liczby i rozmieszczenia zaworów odpowietrzających. Potrzebna będzie instrukcja serwisowa lub wizyta u specjalisty od wentylacji i klimatyzacji.

Martwy wentylator

Zbyt głośna praca wentylatora świadczy albo o nadmiernym zużyciu jego łożysk, albo o zanieczyszczeniach, które przedostały się do łopatek. W przypadku, gdy wentylator nie działa na żadnej prędkości, należy najpierw sprawdzić bezpiecznik w jego obwodzie oraz napięcie w wiązce zasilającej. W ten sposób ocenimy, czy przyczyna leży poza silnikiem wentylatora, czy w nim samym.

Zobacz również: Jak dbać o klimatyzację?

Uszkodzona nagrzewnica = dużo pracy

Rzut oka na nagrzewnicę może nam wiele powiedzieć o jej kondycji. Zanieczyszczenia osiadłe na gęsto ożebrowanych powierzchniach czy ślady wycieków tłumaczą od razu spadek intensywności oddawania ciepła do otoczenia i ubytki płynu chłodzenia. Problem jedynie w tym, żeby móc to zobaczyć, trzeba najpierw wymontować nagrzewnicę, a to w wielu samochodach bywa zajęciem nie dość, że czasochłonnym, to jeszcze skomplikowanym. Najlepiej, jeśli zrobi to fachowiec.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA