REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Najczęstszą usterką w systemie ogrzewania jest samo sterowanie.
Najczęstszą usterką w systemie ogrzewania jest samo sterowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.

Przełączniki i dźwigienki - najsłabsze ogniwo

REKLAMA

W systemie ogrzewania najczęściej psuje się samo sterowanie. Warto zatem na początek sprawdzić, właśnie ten element. Do otwarcia zaworu nagrzewnicy, przez którą płynie ciecz z układu chłodzenia, może służyć zwykła dźwignia ręczna lub bardziej skomplikowany układ regulujący przepływ w zależności od zadanej temperatury. Podobnie jest z nawiewami. Są te sterowane ręcznie, a także takie, w których położenie klap wybiera się jednym z kilku przycisków, a resztę wykonuje już np. elektryczny motor.

Bez względu jednak na to, w jaki sposób sterowany jest zawór i klapy nawiewu, wszystko musi działać bez zastrzeżeń. Jedyny sposób, żeby to sprawdzić to wciskać klawisze i obserwować. Jeśli systemu klap nie widać, wystarczyć może ocena "na słuch" - wyraźnie odgłosy terkotania lub głucha cisza będą świadczyć o problemach.

Zobacz również: Jak często konserwować klimatyzację? – poradnik

Wolna droga dla powietrza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepływ powietrza przez nagrzewnicę wymuszony jedynie ruchem samochodu bywa wystarczający. Sprawdźmy więc, czy powietrze na wlocie do nagrzewnicy nie natrafia na przeszkody. Jedną z nich może być niedostatecznie otwarta klapa nawiewu z powodu np. złej regulacji mechanizmu sterującego lub jego uszkodzenia. Przepływ powietrza przez nagrzewnicę równie skutecznie potrafią hamować zalegające zeschnięte liście.

Termostat, a może zapowietrzony układ?

Jednym z warunków prawidłowego działania ogrzewania jest zapewnienie cieczy właściwego krążenia w tzw. dużym obiegu, czyli między silnikiem, chłodnicą i nagrzewnicą. Tym, co potrafi zakłócić krążenie, jest na przykład obecność w układzie chłodzenia powietrza. Układ wymaga wtedy odpowietrzenia. Do przeprowadzenia operacji potrzebna jest dokładna znajomość całej procedury, w tym liczby i rozmieszczenia zaworów odpowietrzających. Potrzebna będzie instrukcja serwisowa lub wizyta u specjalisty od wentylacji i klimatyzacji.

Martwy wentylator

Zbyt głośna praca wentylatora świadczy albo o nadmiernym zużyciu jego łożysk, albo o zanieczyszczeniach, które przedostały się do łopatek. W przypadku, gdy wentylator nie działa na żadnej prędkości, należy najpierw sprawdzić bezpiecznik w jego obwodzie oraz napięcie w wiązce zasilającej. W ten sposób ocenimy, czy przyczyna leży poza silnikiem wentylatora, czy w nim samym.

Zobacz również: Jak dbać o klimatyzację?

Uszkodzona nagrzewnica = dużo pracy

Rzut oka na nagrzewnicę może nam wiele powiedzieć o jej kondycji. Zanieczyszczenia osiadłe na gęsto ożebrowanych powierzchniach czy ślady wycieków tłumaczą od razu spadek intensywności oddawania ciepła do otoczenia i ubytki płynu chłodzenia. Problem jedynie w tym, żeby móc to zobaczyć, trzeba najpierw wymontować nagrzewnicę, a to w wielu samochodach bywa zajęciem nie dość, że czasochłonnym, to jeszcze skomplikowanym. Najlepiej, jeśli zrobi to fachowiec.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA