REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy kolor auta może wpływać na jego osiągi? Ile waży lakier samochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy czerwone auta są szybsze?
Czy czerwone auta są szybsze?

REKLAMA

REKLAMA

Czerwone samochody są szybsze – brzmi niedorzecznie? Ten motoryzacyjny mit nie ma wiele wspólnego z prawdą, ale... rodzaj lakieru teoretycznie może wpływać na osiągi. Jak i dlaczego?

Powłoka lakieru ma co najwyżej kilkaset mikrometrów grubości, ale powierzchnia na jaką się go nakłada jest duża. To znaczy, że sam „suchy lakier” może ważyć od 300 g do nawet 1,5 kg. To 1/10% masy auta – bardzo mało, ale w autach sportowych o najwyższych osiągach walczy się nawet z taką „nadwagą”.

REKLAMA

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

Najcięższe lakiery to pokrycia perłowe. Na nadwozie nakłada się w sumie od 9 do 15 warstw różnych pokryć, żeby osiągnąć efekt perłowy. Drugi w kolejności jest metalik, nakładany w sześciu do ośmiu warstwach. Zwykły lakier – niezależnie od koloru – nakłada się w trzech lub czterech warstwach. Warto przy tym jednak pamiętać, że dla normalnego użytkownika auta kilka gramów nie ma znaczenia, natomiast grubość powłoki jak najbardziej. Dlaczego? Im lakier grubszy, tym mniejsze ryzyko, że jego zarysowanie spowoduje uszkodzenie powłoki galwanicznej, zabezpieczającej przed rdzą.

Najnowsze technologie zmniejszają tarcie

Najnowocześniejsze lakiery, te stosowane przez firmy budujące superauta, mają jeszcze jedną właściwość. Dodatki teflonu to lepszy opływ powietrza - chociaż to bardziej teoria niż praktyka. Producenci trzymają w ścisłej tajemnicy wyniki swoich eksperymentów w tunelach aerodynamicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak radzić sobie z ptasimi odchodami na karoserii?

Do tej pory specjalnym „wyścigowym lakierem”, który rzeczywiście działa, pochwaliła się tylko jedna firma – Ducati. Włoski producent motocykli twierdzi, że czerwona farba, którą malowali motocykle klasy superbike obniżyła masę owiewek i o 2,8 grama. Opór powietrza miał spaść o w granicach 0,0013%!

Lakiernicze prawdy i mity...

Nie wiadomo, skąd dokładnie wziął się mit o najszybszym kolorze czerwonym. Prawdopodobnie od wyścigowego koloru Ferrari, które w latach 60. wygrywało praktycznie każdy wyścig, w którym wystawiało auto. Również Ferrari wielokrotnego mistrza Formuły 1 Michaela Schumachera pomalowane było na ten kolor.

Zobacz też: Jak przywrócić blask lakieru?

REKLAMA

Bardzo ciekawa, i co najważniejsze autentyczna, jest natomiast historia wyścigowych barw Mercedesa. Srebrne strzały (Silver Arrows) – jak nazywa się wyścigowe auta Benza – stały się srebrne poniekąd przypadkowo. Do pierwszego wyścigu F1 Mercedes chciał wystawić białe auta.

Niestety samochody zważono jeszcze przed malowaniem, wtedy mieściły się w określonej przez przepisy masie (750 kg). Podczas kontroli okazało się, że auta są za ciężkie i nie będą mogły wystartować. Szef teamu zorientował się, że problemem jest właśnie lakier. Przez noc usunięto tyle farby, ile tylko się dało. Kontrola techniczna została zaliczona, a Mercedesy pojechały w wyścigu z gołą błyszczącą blachą... Od tego momentu wozy wystawiane przez fabryczny zespół zawsze były srebrne.

Zobacz też: Ferrari California

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA