REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy kolor auta może wpływać na jego osiągi? Ile waży lakier samochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy czerwone auta są szybsze?
Czy czerwone auta są szybsze?

REKLAMA

REKLAMA

Czerwone samochody są szybsze – brzmi niedorzecznie? Ten motoryzacyjny mit nie ma wiele wspólnego z prawdą, ale... rodzaj lakieru teoretycznie może wpływać na osiągi. Jak i dlaczego?

Powłoka lakieru ma co najwyżej kilkaset mikrometrów grubości, ale powierzchnia na jaką się go nakłada jest duża. To znaczy, że sam „suchy lakier” może ważyć od 300 g do nawet 1,5 kg. To 1/10% masy auta – bardzo mało, ale w autach sportowych o najwyższych osiągach walczy się nawet z taką „nadwagą”.

REKLAMA

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

Najcięższe lakiery to pokrycia perłowe. Na nadwozie nakłada się w sumie od 9 do 15 warstw różnych pokryć, żeby osiągnąć efekt perłowy. Drugi w kolejności jest metalik, nakładany w sześciu do ośmiu warstwach. Zwykły lakier – niezależnie od koloru – nakłada się w trzech lub czterech warstwach. Warto przy tym jednak pamiętać, że dla normalnego użytkownika auta kilka gramów nie ma znaczenia, natomiast grubość powłoki jak najbardziej. Dlaczego? Im lakier grubszy, tym mniejsze ryzyko, że jego zarysowanie spowoduje uszkodzenie powłoki galwanicznej, zabezpieczającej przed rdzą.

Najnowsze technologie zmniejszają tarcie

Najnowocześniejsze lakiery, te stosowane przez firmy budujące superauta, mają jeszcze jedną właściwość. Dodatki teflonu to lepszy opływ powietrza - chociaż to bardziej teoria niż praktyka. Producenci trzymają w ścisłej tajemnicy wyniki swoich eksperymentów w tunelach aerodynamicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak radzić sobie z ptasimi odchodami na karoserii?

Do tej pory specjalnym „wyścigowym lakierem”, który rzeczywiście działa, pochwaliła się tylko jedna firma – Ducati. Włoski producent motocykli twierdzi, że czerwona farba, którą malowali motocykle klasy superbike obniżyła masę owiewek i o 2,8 grama. Opór powietrza miał spaść o w granicach 0,0013%!

Lakiernicze prawdy i mity...

Nie wiadomo, skąd dokładnie wziął się mit o najszybszym kolorze czerwonym. Prawdopodobnie od wyścigowego koloru Ferrari, które w latach 60. wygrywało praktycznie każdy wyścig, w którym wystawiało auto. Również Ferrari wielokrotnego mistrza Formuły 1 Michaela Schumachera pomalowane było na ten kolor.

Zobacz też: Jak przywrócić blask lakieru?

REKLAMA

Bardzo ciekawa, i co najważniejsze autentyczna, jest natomiast historia wyścigowych barw Mercedesa. Srebrne strzały (Silver Arrows) – jak nazywa się wyścigowe auta Benza – stały się srebrne poniekąd przypadkowo. Do pierwszego wyścigu F1 Mercedes chciał wystawić białe auta.

Niestety samochody zważono jeszcze przed malowaniem, wtedy mieściły się w określonej przez przepisy masie (750 kg). Podczas kontroli okazało się, że auta są za ciężkie i nie będą mogły wystartować. Szef teamu zorientował się, że problemem jest właśnie lakier. Przez noc usunięto tyle farby, ile tylko się dało. Kontrola techniczna została zaliczona, a Mercedesy pojechały w wyścigu z gołą błyszczącą blachą... Od tego momentu wozy wystawiane przez fabryczny zespół zawsze były srebrne.

Zobacz też: Ferrari California

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA