Bezpieczne kolory samochodów
REKLAMA
REKLAMA
Badania przeprowadzone zostały w 2007 r. przez The Vehicle Colour Study pod przewodnictwem Monash University Accident Research Centre (MUARAC). Naukowcy analizowali raporty policyjne obejmujące prawdziwe zdarzenia drogowe z lat 1987-2004 w dwóch australijskich stanach: Victoria i Australia Zachodnia. Zebrane dane podzielono następnie według typu pojazdu, warunków środowiska wypadku oraz wyniku wypadku (ze skutkiem śmiertelnym, urazowym lub gdy doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu).
REKLAMA
Zobacz też: Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków
Uwzględniono także kulturę jazdy kierowców, bazując na teorii, że auta o stonowanych kolorach karoserii są zazwyczaj wybierane jako samochody rodzinne, auta o żywych barwach, czarne oraz czerwone obierane są natomiast przez młodych kierowców lubiących sportową jazdę. Z badań wykluczono taksówki, które w Australii mają żółty kolor oraz najczęściej białe samochody służbowe wedle postawionej tezy, że auta te poruszają się zazwyczaj po miejskich drogach, gdzie ryzyko kolizji jest z założenia większe aniżeli poza obszarem zabudowanym. Przebadane pojazdy zostały podzielone na kategorie kolorystyczne.
Rezultat
Wyniki pokazały wyraźnie, że czarne samochody są o 12% bardziej narażone na ryzyko wypadku niż auta o białej karoserii. Szary kolor okazał się o 11% bardziej niebezpieczny w odniesieniu do barwy białej. Srebrne samochody są o 10% bardziej narażone na kolizje w stosunku do białych, niebieskie i czerwone natomiast o 7%.
Dawne studia o kolorach
REKLAMA
Nie była to pierwsza próba wykrycia związku pomiędzy kolorem pojazdu a jego bezpieczeństwem. Poprzednio przeprowadzone badania różniły się rezultatem od opisywanych. W 2003 r. w analizie opublikowanej w „British Medical Journal” naukowcy stwierdzili o 50% mniejszą wypadkowość srebrnych samochodów w stosunku do białych, co jest tezą całkowicie odwrotną do tej postawionej przez MUARAC.
Badania z 2002 r. opublikowane w „Epidemiology” pokazały, że jasne samochodu (białe i żółte) mają nieco mniejsze ryzyko pasywnego uczestnictwa w wypadku w porównaniu z innymi kolorami lakieru. W obu przytoczonych raportach nie uwzględniono jednak m.in. rodzaju pojazdu, kultury jazdy kierowców oraz panujących podczas wypadku warunków środowiska drogowego. Braki stanowią zarzut wysunięty wobec poprzedników przez naukowców w opublikowanym raporcie z rezultatami badań MUARAC.
Raport badawczy
Raport „Badania związku pomiędzy kolorem pojazdu a ryzykiem wypadku” udostępniono w maju 2007 r. Według dr. Stuarda Newsteada, autora projektu oraz czołowego badacza, australijskie badania były najbardziej wiarygodne.
– Poprzednie badania tematu studiowały powiązania między widocznością samochodu na drodze a jego kolorystyką, ale nie wnikały w inne fakty, które mogą mieć wpływa na ryzyko wypadku takie jak np. demografia kierowców. Obecne badania są przejrzyste - białe samochody są najmniej narażone na wypadki. Ciemniejsze samochody najmniej kontrastują z otoczeniem drogowym, szczególnie w ciągu dnia, co naraża je na kolizje - twierdzi Newstead. Według naukowca, związek między kolorem pojazdu a bezpieczeństwem słabnie podczas zmierzchu i nocą, ponieważ kolory samochodów ciężej jest wtedy odróżnić. Używanie świateł przednich także zmniejsza możliwość różnicowania barw.
A jak jest w Polsce?
Czy australijskie badania można odnieść do naszych polskich warunków? Raczej nie. W Polsce występują śnieżne zimy, których brak w Australii. Fakt ten diametralnie zmienia otoczenie drogowe, w którym trudniej będzie odróżnić biały samochód od tego w ciemniejszym czy jaskrawym kolorze. Całkowicie odwraca to założenie naukowców, w którym to jasne samochody są najbardziej a nie najmniej widoczne w otoczeniu drogowym. Obowiązujący w naszym kraju nakaz całorocznego używania świateł do jazdy dziennej także sprawia, że odróżnianie kolorów aut na drodze staje się trudniejsze.
Nie tylko kolor się liczy
Michael Case, RACV Chief Engineer-Vehicles stwierdził, że rezultat przeprowadzonych badań jest przydatny dla świadomych bezpieczeństwa nabywców samochodów. Przekonuje jednak kierowców, że używanie urządzeń mających zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu takich jak Electronic Stability Control (ESP) ma większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa.
- Jazda ciemnymi samochodami może zwiększyć ryzyko wypadku, jednak nie tak bardzo jak Twoje zachowanie na drodze - podsumowuje Case.
Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?
REKLAMA
REKLAMA