REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne kolory samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kowalska
Kia Sorento Fot. newspress
Kia Sorento Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Australii, ciemne samochody są bardziej narażone na ryzyko wypadku niż te o białej barwie. Czy związek pomiędzy kolorem pojazdu a bezpieczeństwem na drodze występuje także w Polsce?

Badania przeprowadzone zostały w 2007 r. przez The Vehicle Colour Study pod przewodnictwem Monash University Accident Research Centre (MUARAC). Naukowcy analizowali raporty policyjne obejmujące prawdziwe zdarzenia drogowe z lat 1987-2004 w dwóch australijskich stanach: Victoria i Australia Zachodnia. Zebrane dane podzielono następnie według typu pojazdu, warunków środowiska wypadku oraz wyniku wypadku (ze skutkiem śmiertelnym, urazowym lub gdy doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu). 

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków

Uwzględniono także kulturę jazdy kierowców, bazując na teorii, że auta o stonowanych kolorach karoserii są zazwyczaj wybierane jako samochody rodzinne, auta o żywych barwach, czarne oraz czerwone obierane są natomiast przez młodych kierowców lubiących sportową jazdę. Z badań wykluczono taksówki, które w Australii mają żółty kolor oraz najczęściej białe samochody służbowe wedle postawionej tezy, że auta te poruszają się zazwyczaj po miejskich drogach, gdzie ryzyko kolizji jest z założenia większe aniżeli poza obszarem zabudowanym. Przebadane pojazdy zostały podzielone na kategorie kolorystyczne.

Rezultat

Wyniki pokazały wyraźnie, że czarne samochody są o 12% bardziej narażone na ryzyko wypadku niż auta o białej karoserii. Szary kolor okazał się o 11% bardziej niebezpieczny w odniesieniu do barwy białej. Srebrne samochody są o 10% bardziej narażone na kolizje w stosunku do białych, niebieskie i czerwone natomiast o 7%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dawne studia o kolorach

REKLAMA

Nie była to pierwsza próba wykrycia związku pomiędzy kolorem pojazdu a jego bezpieczeństwem. Poprzednio przeprowadzone badania różniły się rezultatem od opisywanych. W 2003 r. w analizie opublikowanej w „British Medical Journal” naukowcy stwierdzili o 50% mniejszą wypadkowość srebrnych samochodów w stosunku do białych, co jest tezą całkowicie odwrotną do tej postawionej przez MUARAC.

Badania z 2002 r. opublikowane w „Epidemiology” pokazały, że jasne samochodu (białe i żółte) mają nieco mniejsze ryzyko pasywnego uczestnictwa w wypadku w porównaniu z innymi kolorami lakieru. W obu przytoczonych raportach nie uwzględniono jednak m.in. rodzaju pojazdu, kultury jazdy kierowców oraz panujących podczas wypadku warunków środowiska drogowego. Braki stanowią zarzut wysunięty wobec poprzedników przez naukowców w opublikowanym raporcie z rezultatami badań MUARAC.

Raport badawczy

Raport „Badania związku pomiędzy kolorem pojazdu a ryzykiem wypadku” udostępniono w maju 2007 r. Według dr. Stuarda Newsteada, autora projektu oraz czołowego badacza, australijskie badania były najbardziej wiarygodne.

– Poprzednie badania tematu studiowały powiązania między widocznością samochodu na drodze a jego kolorystyką, ale nie wnikały w inne fakty, które mogą mieć wpływa na ryzyko wypadku takie jak np. demografia kierowców. Obecne badania są przejrzyste - białe samochody są najmniej narażone na wypadki. Ciemniejsze samochody najmniej kontrastują z otoczeniem drogowym, szczególnie w ciągu dnia, co naraża je na kolizje - twierdzi Newstead. Według naukowca, związek między kolorem pojazdu a bezpieczeństwem słabnie podczas zmierzchu i nocą, ponieważ kolory samochodów ciężej jest wtedy odróżnić. Używanie świateł przednich także zmniejsza możliwość różnicowania barw.

A jak jest w Polsce?

Czy australijskie badania można odnieść do naszych polskich warunków? Raczej nie. W Polsce występują śnieżne zimy, których brak w Australii. Fakt ten diametralnie zmienia otoczenie drogowe, w którym trudniej będzie odróżnić biały samochód od tego w ciemniejszym czy jaskrawym kolorze. Całkowicie odwraca to założenie naukowców, w którym to jasne samochody są najbardziej a nie najmniej widoczne w otoczeniu drogowym. Obowiązujący w naszym kraju nakaz całorocznego używania świateł do jazdy dziennej także sprawia, że odróżnianie kolorów aut na drodze staje się trudniejsze.

Nie tylko kolor się liczy

Michael Case, RACV Chief Engineer-Vehicles stwierdził, że rezultat przeprowadzonych badań jest przydatny dla świadomych bezpieczeństwa nabywców samochodów. Przekonuje jednak kierowców, że używanie urządzeń mających zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu takich jak Electronic Stability Control (ESP) ma większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa.
- Jazda ciemnymi samochodami może zwiększyć ryzyko wypadku, jednak nie tak bardzo jak Twoje zachowanie na drodze - podsumowuje Case.

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA