REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne kolory samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kowalska
Kia Sorento Fot. newspress
Kia Sorento Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Australii, ciemne samochody są bardziej narażone na ryzyko wypadku niż te o białej barwie. Czy związek pomiędzy kolorem pojazdu a bezpieczeństwem na drodze występuje także w Polsce?

Badania przeprowadzone zostały w 2007 r. przez The Vehicle Colour Study pod przewodnictwem Monash University Accident Research Centre (MUARAC). Naukowcy analizowali raporty policyjne obejmujące prawdziwe zdarzenia drogowe z lat 1987-2004 w dwóch australijskich stanach: Victoria i Australia Zachodnia. Zebrane dane podzielono następnie według typu pojazdu, warunków środowiska wypadku oraz wyniku wypadku (ze skutkiem śmiertelnym, urazowym lub gdy doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu). 

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków

Uwzględniono także kulturę jazdy kierowców, bazując na teorii, że auta o stonowanych kolorach karoserii są zazwyczaj wybierane jako samochody rodzinne, auta o żywych barwach, czarne oraz czerwone obierane są natomiast przez młodych kierowców lubiących sportową jazdę. Z badań wykluczono taksówki, które w Australii mają żółty kolor oraz najczęściej białe samochody służbowe wedle postawionej tezy, że auta te poruszają się zazwyczaj po miejskich drogach, gdzie ryzyko kolizji jest z założenia większe aniżeli poza obszarem zabudowanym. Przebadane pojazdy zostały podzielone na kategorie kolorystyczne.

Rezultat

Wyniki pokazały wyraźnie, że czarne samochody są o 12% bardziej narażone na ryzyko wypadku niż auta o białej karoserii. Szary kolor okazał się o 11% bardziej niebezpieczny w odniesieniu do barwy białej. Srebrne samochody są o 10% bardziej narażone na kolizje w stosunku do białych, niebieskie i czerwone natomiast o 7%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dawne studia o kolorach

REKLAMA

Nie była to pierwsza próba wykrycia związku pomiędzy kolorem pojazdu a jego bezpieczeństwem. Poprzednio przeprowadzone badania różniły się rezultatem od opisywanych. W 2003 r. w analizie opublikowanej w „British Medical Journal” naukowcy stwierdzili o 50% mniejszą wypadkowość srebrnych samochodów w stosunku do białych, co jest tezą całkowicie odwrotną do tej postawionej przez MUARAC.

Badania z 2002 r. opublikowane w „Epidemiology” pokazały, że jasne samochodu (białe i żółte) mają nieco mniejsze ryzyko pasywnego uczestnictwa w wypadku w porównaniu z innymi kolorami lakieru. W obu przytoczonych raportach nie uwzględniono jednak m.in. rodzaju pojazdu, kultury jazdy kierowców oraz panujących podczas wypadku warunków środowiska drogowego. Braki stanowią zarzut wysunięty wobec poprzedników przez naukowców w opublikowanym raporcie z rezultatami badań MUARAC.

Raport badawczy

Raport „Badania związku pomiędzy kolorem pojazdu a ryzykiem wypadku” udostępniono w maju 2007 r. Według dr. Stuarda Newsteada, autora projektu oraz czołowego badacza, australijskie badania były najbardziej wiarygodne.

– Poprzednie badania tematu studiowały powiązania między widocznością samochodu na drodze a jego kolorystyką, ale nie wnikały w inne fakty, które mogą mieć wpływa na ryzyko wypadku takie jak np. demografia kierowców. Obecne badania są przejrzyste - białe samochody są najmniej narażone na wypadki. Ciemniejsze samochody najmniej kontrastują z otoczeniem drogowym, szczególnie w ciągu dnia, co naraża je na kolizje - twierdzi Newstead. Według naukowca, związek między kolorem pojazdu a bezpieczeństwem słabnie podczas zmierzchu i nocą, ponieważ kolory samochodów ciężej jest wtedy odróżnić. Używanie świateł przednich także zmniejsza możliwość różnicowania barw.

A jak jest w Polsce?

Czy australijskie badania można odnieść do naszych polskich warunków? Raczej nie. W Polsce występują śnieżne zimy, których brak w Australii. Fakt ten diametralnie zmienia otoczenie drogowe, w którym trudniej będzie odróżnić biały samochód od tego w ciemniejszym czy jaskrawym kolorze. Całkowicie odwraca to założenie naukowców, w którym to jasne samochody są najbardziej a nie najmniej widoczne w otoczeniu drogowym. Obowiązujący w naszym kraju nakaz całorocznego używania świateł do jazdy dziennej także sprawia, że odróżnianie kolorów aut na drodze staje się trudniejsze.

Nie tylko kolor się liczy

Michael Case, RACV Chief Engineer-Vehicles stwierdził, że rezultat przeprowadzonych badań jest przydatny dla świadomych bezpieczeństwa nabywców samochodów. Przekonuje jednak kierowców, że używanie urządzeń mających zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu takich jak Electronic Stability Control (ESP) ma większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa.
- Jazda ciemnymi samochodami może zwiększyć ryzyko wypadku, jednak nie tak bardzo jak Twoje zachowanie na drodze - podsumowuje Case.

Zobacz też: Czy kolor auta ma wpływ na nasze bezpieczeństwo?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA