Testy zderzeniowe Euro NCAP 2010
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Coroczne testy zderzeniowe przeprowadzane przez Euro NCAP są zawsze szeroko komentowane w środowisku motoryzacyjnym. Rozgłos spowodowany jest niewątpliwym prestiżem tej niedochodowej organizacji, która w znacznym stopniu przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa drogowego. W lutym 2009 roku Euro NCAP rozpoczęło nowy, trójstopniowy program, jeszcze bardziej śrubujący wymagania wobec aut poddawanych testom. Zaostrzeniu uległ test zderzeniowy z udziałem pieszych. Jeszcze w 2009 roku do uzyskania maksymalnej noty 5 gwiazdek wystarczył wynik na poziomie 25% skuteczności, w 2010 roku próg ten wzrośnie do 40%, natomiast w 2012 wymagane będzie uzyskanie 60%.
REKLAMA
Test zderzeniowy oceniany jest w pięciostopniowej skali punktowej w postaci gwiazdek. W 2010 roku przetestowano 29 pojazdów. I tak, najlepsze noty, w swoich kategoriach otrzymały auta:
- BMW seria 5 (klasa wyższa)
- Alfa Romeo Giulietta (małe auta rodzinne)
- Honda CR-Z (auta małe)
- KIA Sportage (kompaktowe auta terenowe)
- Toyota Verso (mini-MPV)
Zobacz również: Fiat obsypany nagrodami
Pozostałe przetestowane samochody:
- Mercedes E klasa – 5 gwiazdek
- VW Passat – 5 gwiazdek
- VW Sharan – 5 gwiazdek
- Seat Alhambra – 5 gwiazdek
- Opel/Vauxhall Meriva – 5 gwiazdek
- Citroen C4 – 5 gwiazdek
- Ford C-max – 5 gwiazdek
- Ford Grand C-max – 5 gwiazdek
- Mini Countryman – 5 gwiazdek
- Kia Venga – 5 gwiazdek (pierwszy test: 4 gwiazdki)
- BMW X1 – 5 gwiazdek
- Hyundai ix35 – 5 gwiazdek
- Mercedes GLK – 5 gwiazdek
- Suzuki Swift – 5 gwiazdek
- Audi A1 – 5 gwiazdek
- Jaguar XF – 4 gwiazdki
- Seat Exeo – 4 gwiazdki
- VW Amarok – 4 gwiazdki
- Nissan Cube – 4 gwiazdki
- Mazda CX7 – 4 gwiazdki
- Nissan Micra – 4 gwiazdki
- Citroen Nemo – 3 gwiazdki
- Landwind CV9 – 2 gwiazdki
Kryteria oceny pojazdów w teście rosną z roku na rok, co może zobrazować wspomniane wyżej zaostrzenie wymagań oraz fakt, że w 2010 roku z 90% aut, które w roku poprzedzającym uzyskały maksymalna ocenę, obroniło się zaledwie 65%.
Zobacz również: Nissan Qashqai nagrodzony przez ADAC
O samym teście
Celem Euro NCAP jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem jest tu właśnie test zderzeniowy składający się z 4 elementów: zderzenie czołowe, zderzenie boczne, zderzenie z pieszym oraz zderzenie ze słupem.
Wyniki testu mogą być porównywane jedynie w zakresie tej samej kategorii masowej aut. Euro NCAP wyróżnia 5 kategorii masowych (wymienionych powyżej), wedle których wyniki testów poszczególnych samochodów mogą być ze sobą zestawiane.
Czy warto zaufać Euro NCAP?
Istnieje wiele kontrowersji odnośnie „ustawiania samochodów” pod testy zderzeniowe. Nie dotyczy to jednak Euro NCAP. Trzeba pamiętać, że przeprowadzane testy zderzeniowe są niedochodowe, co podwyższa ich powszechne uznanie i prestiż. Bywa, że producenci samochodów wiedząc, jak wielkie korzyści mogą osiągnąć poprzez zwycięstwo modelu w teście, budują auta typowo pod niego. Nie należy doszukiwać się w tym złych intencji, jest to w końcu także dbałość o bezpieczeństwo kierowców.
REKLAMA
REKLAMA