REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Testy zderzeniowe Euro NCAP 2010

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kowalska
fot. Alfa Romeo Giulietta
fot. Alfa Romeo Giulietta

REKLAMA

REKLAMA


Po przeprowadzeniu testów zderzeniowych 29 aut, wyselekcjonowana została najlepsza piątka Euro NCAP w danych kategoriach masowych. Jakie są najbezpieczniejsze samochody 2010 roku według Euro NCAP? Czy warto zaufać statystykom jeżeli chodzi o bezpieczeństwo?

Coroczne testy zderzeniowe przeprowadzane przez Euro NCAP są zawsze szeroko komentowane w środowisku motoryzacyjnym. Rozgłos spowodowany jest niewątpliwym prestiżem tej niedochodowej organizacji, która w znacznym stopniu przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa drogowego. W lutym 2009 roku Euro NCAP rozpoczęło nowy, trójstopniowy program, jeszcze bardziej śrubujący wymagania wobec aut poddawanych testom. Zaostrzeniu uległ test zderzeniowy z udziałem pieszych. Jeszcze w 2009 roku do uzyskania maksymalnej noty 5 gwiazdek wystarczył wynik na poziomie 25% skuteczności, w 2010 roku próg ten wzrośnie do 40%, natomiast w 2012 wymagane będzie uzyskanie 60%.

REKLAMA

REKLAMA

Test zderzeniowy oceniany jest w pięciostopniowej skali punktowej w postaci gwiazdek. W 2010 roku przetestowano 29 pojazdów. I tak, najlepsze noty, w swoich kategoriach otrzymały auta:
- BMW seria 5 (klasa wyższa)
- Alfa Romeo Giulietta (małe auta rodzinne)
- Honda CR-Z (auta małe)
- KIA Sportage (kompaktowe auta terenowe)
- Toyota Verso (mini-MPV)

Zobacz również: Fiat obsypany nagrodami

Pozostałe przetestowane samochody:
- Mercedes E klasa – 5 gwiazdek
- VW Passat – 5 gwiazdek
- VW Sharan – 5 gwiazdek
- Seat Alhambra – 5 gwiazdek
- Opel/Vauxhall Meriva – 5 gwiazdek
- Citroen C4 – 5 gwiazdek
- Ford C-max – 5 gwiazdek
- Ford Grand C-max – 5 gwiazdek
- Mini Countryman – 5 gwiazdek
- Kia Venga – 5 gwiazdek (pierwszy test: 4 gwiazdki)
- BMW X1 – 5 gwiazdek
- Hyundai ix35 – 5 gwiazdek
- Mercedes GLK – 5 gwiazdek
- Suzuki Swift – 5 gwiazdek
- Audi A1 – 5 gwiazdek
- Jaguar XF – 4 gwiazdki
- Seat Exeo – 4 gwiazdki
- VW Amarok – 4 gwiazdki
- Nissan Cube – 4 gwiazdki
- Mazda CX7 – 4 gwiazdki
- Nissan Micra – 4 gwiazdki
- Citroen Nemo – 3 gwiazdki
- Landwind CV9 – 2 gwiazdki

REKLAMA

Kryteria oceny pojazdów w teście rosną z roku na rok, co może zobrazować wspomniane wyżej zaostrzenie wymagań oraz fakt, że w 2010 roku z 90% aut, które w roku poprzedzającym uzyskały maksymalna ocenę, obroniło się zaledwie 65%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nissan Qashqai nagrodzony przez ADAC

O samym teście

Celem Euro NCAP jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem jest tu właśnie test zderzeniowy składający się z 4 elementów: zderzenie czołowe, zderzenie boczne, zderzenie z pieszym oraz zderzenie ze słupem.
Wyniki testu mogą być porównywane jedynie w zakresie tej samej kategorii masowej aut. Euro NCAP wyróżnia 5 kategorii masowych (wymienionych powyżej), wedle których wyniki testów poszczególnych samochodów mogą być ze sobą zestawiane.

Czy warto zaufać Euro NCAP?

Istnieje wiele kontrowersji odnośnie „ustawiania samochodów” pod testy zderzeniowe. Nie dotyczy to jednak Euro NCAP. Trzeba pamiętać, że przeprowadzane testy zderzeniowe są niedochodowe, co podwyższa ich powszechne uznanie i prestiż. Bywa, że producenci samochodów wiedząc, jak wielkie korzyści mogą osiągnąć poprzez zwycięstwo modelu w teście, budują auta typowo pod niego. Nie należy doszukiwać się w tym złych intencji, jest to w końcu także dbałość o bezpieczeństwo kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA