Co się dzieje gdy geometria auta jest nieprawidłowa? Jak zachowuje się auto ze źle ustawioną geometrią?
REKLAMA
REKLAMA
Dotyczą one przeważnie tzw. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wpływ może mieć na to także kąt pochylni koła. Te parametry można sprawdzić za pomocą specjalistycznych pomiarów. Niestety, w większości samochodów nie da się ich regulować. Trzeba znaleźć przyczynę, która spowodowała ich zmianę.
REKLAMA
Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?
Czasami jest to skutek źle wykonanej naprawy blacharskiej. Przyczyną ściągania jest też nieprawidłowa zbieżność. Nie da się jej ocenić na oko, ale odpowiednie pomiary wyłapią nawet najmniejsze odchylenia od prawidłowej wartości tego parametru. Na szczęście można go regulować, i jeśli auto ściąga na jedną stronę z powodu złej zbieżności, fachowiec będzie mógł ją ustawić we właściwym zakresie.
Nieprawidłowe kształty i własności
Zmiana ustawienia geometrii koła powodująca ściąganie samochodu to nie tylko wynik rozregulowania jej parametrów czy skutek nieprawidłowej naprawy nadwozia. To także sprawa odkształcenia elementów zawieszenia, przede wszystkim wahacza. Zgięty wahacz zauważymy bez trudu.
Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?
Jedynym sposobem naprawy jest wymiana. Po wymianie wahacza koniecznie trzeba sprawdzić i ustawić geometrię kół. Przyczyną zjawiska ściągania samochodu może być również osłabienie sprężyny przedniego zawieszenia. Sprężyny zawsze wymieniamy parami. Jeśli założymy tylko jedną sprężynę, to może się okazać, że ta niewymieniona będzie słabsza od nowej. Wtedy auto zacznie ściągać w drugą stronę.
Sprawdź, zanim będziesz gotów na najgorsze
REKLAMA
Za niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach widać gołym okiem. Natomiast mniejsze różnice w ciśnieniach bez trudu wykryje ciśnieniomierz, w który wyposażone są wszystkie urządzenia do pompowania kół na stacjach benzynowych. Częste sprawdzanie ciśnienia w kołach i uzupełnianie go do wartości zalecanych przez producenta pozwoli wyeliminować przyczynę ściągania samochodu.
Blokowanie hamulca przy jednym z kół. Tarcza takiego koła rozgrzewa się bardziej od innych, co łatwo wykryć - wystarczy dotknąć ręką, nawet po stosunkowo krótkiej jeździe. Za blokowanie hamulca tarczowego odpowiadają zatarte prowadnice zacisku (dla zacisku typu wpływającego) lub utrata sprężystości wewnętrznego pierścienia uszczelniającego tłoka w cylindrze zacisku (wszystkie typy zacisków).
W pierwszym przypadku należy oczyścić i przesmarować odpowiednim smarem (np. pastą miedzianą) prowadnice zacisku. W drugim konieczna jest wymiana pierścienia. Warto pamiętać, że zbyt długa jazda z blokującym hamulcem grozi spaleniem okładzin ciernych.
REKLAMA
REKLAMA