REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co się dzieje gdy geometria auta jest nieprawidłowa? Jak zachowuje się auto ze źle ustawioną geometrią?

 Źle ustawiona geometria oznacza problemy z zawieszeniem.
Źle ustawiona geometria oznacza problemy z zawieszeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Na zjawisko jednostronnego ściągania auta podczas jazdy wpływ ma zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi. Kryją się za tym nieprawidłowości w geometrii koła.

Dotyczą one przeważnie tzw. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wpływ może mieć na to także kąt pochylni koła. Te parametry można sprawdzić za pomocą specjalistycznych pomiarów. Niestety, w większości samochodów nie da się ich regulować. Trzeba znaleźć przyczynę, która spowodowała ich zmianę.

REKLAMA

Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

Czasami jest to skutek źle wykonanej naprawy blacharskiej. Przyczyną ściągania jest też nieprawidłowa zbieżność. Nie da się jej ocenić na oko, ale odpowiednie pomiary wyłapią nawet najmniejsze odchylenia od prawidłowej wartości tego parametru. Na szczęście można go regulować, i jeśli auto ściąga na jedną stronę z powodu złej zbieżności, fachowiec będzie mógł ją ustawić we właściwym zakresie.

Nieprawidłowe kształty i własności

Zmiana ustawienia geometrii koła powodująca ściąganie samochodu to nie tylko wynik rozregulowania jej parametrów czy skutek nieprawidłowej naprawy nadwozia. To także sprawa odkształcenia elementów zawieszenia, przede wszystkim wahacza. Zgięty wahacz zauważymy bez trudu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Jedynym sposobem naprawy jest wymiana. Po wymianie wahacza koniecznie trzeba sprawdzić i ustawić geometrię kół. Przyczyną zjawiska ściągania samochodu może być również osłabienie sprężyny przedniego zawieszenia. Sprężyny zawsze wymieniamy parami. Jeśli założymy tylko jedną sprężynę, to może się okazać, że ta niewymieniona będzie słabsza od nowej. Wtedy auto zacznie ściągać w drugą stronę.

Sprawdź, zanim będziesz gotów na najgorsze

REKLAMA

Za niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach widać gołym okiem. Natomiast mniejsze różnice w ciśnieniach bez trudu wykryje ciśnieniomierz, w który wyposażone są wszystkie urządzenia do pompowania kół na stacjach benzynowych. Częste sprawdzanie ciśnienia w kołach i uzupełnianie go do wartości zalecanych przez producenta pozwoli wyeliminować przyczynę ściągania samochodu.

Blokowanie hamulca przy jednym z kół. Tarcza takiego koła rozgrzewa się bardziej od innych, co łatwo wykryć - wystarczy dotknąć ręką, nawet po stosunkowo krótkiej jeździe. Za blokowanie hamulca tarczowego odpowiadają zatarte prowadnice zacisku (dla zacisku typu wpływającego) lub utrata sprężystości wewnętrznego pierścienia uszczelniającego tłoka w cylindrze zacisku (wszystkie typy zacisków).

W pierwszym przypadku należy oczyścić i przesmarować odpowiednim smarem (np. pastą miedzianą) prowadnice zacisku. W drugim konieczna jest wymiana pierścienia. Warto pamiętać, że zbyt długa jazda z blokującym hamulcem grozi spaleniem okładzin ciernych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA