Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?
REKLAMA
REKLAMA
Każdy, kto korzystał z usług wulkanizatora zetknął się z czynnością dokręcania kół przez mechaników przy pomocy klucza pneumatycznego. Jest to urządzenie, które podczas pracy wydaje dźwięki podobne do huku wystrzałów karabinu maszynowego. Urządzenie to bardzo przyspiesza dokręcanie śrub, ale nie pozwala na żadną kontrolę siły, z jaką to czyni. Tak więc należy pilnować, aby śruby kół były dokręcane z dokładnością, najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego. Minuta czy dwie więcej, spędzone przez mechanika przy samochodzie zaowocują tym, że w razie wymiany koła na trasie nie trzeba będzie szukać sposobów na przedłużenie dźwigni typowego klucza do kół lub znacznie od niego wygodniejszego w użyciu klucza krzyżakowego.
REKLAMA
Zobacz także: Czy warto pompować koła azotem?
REKLAMA
Samodzielnie dokręcając koło trzeba pamiętać, że producent samochodu, znając optymalną siłę dokręcania śrub mocujących koła, tak dobrał długość dźwigni specjalnego klucza do kół, aby nie było możliwe jej przekroczenie nawet przez bardzo silnego kierowcę. W niektórych instrukcjach wartość tej siły jest podawana w kilogramometrach lub niutonach i wówczas można skorzystać z klucza dynamometrycznego, o ile się go akurat ma do dyspozycji.
Śruby i nakrętki kół należy dokręcać początkowo lekko i ostrożnie, aby zajęły dokładnie przeznaczone dla nich miejsca w feldze. Następnie, jeszcze przed opuszczeniem samochodu z podnośnika, dokręcić je mocniej. Pamiętać o dokręcaniu śrub i nakrętek przeciwległych. W żadnym wypadku nie wolno dla ostatecznego dokręcenia stawać na kluczu, albo przedłużać jego dźwignię innymi przedmiotami, np. rurką.
Zobacz też: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?
Ponieważ gwinty śrub lub nakrętek mocujących koło są najczęściej pokryte rdzą lub brudem, przed odkręceniem ich i ponownym dokręceniem należy je starannie oczyścić szczotką drucianą lub szczotką o twardym włosiu, a następnie pokryć cienką warstwą smaru stałego lub płynnego, pilnując aby jego nadmiar nie pobrudził felgi, gdyż niemal natychmiast zamieni się on w brzydką, czarną plamę. Wkręcając śruby mocujące felgi aluminiowe można je zanurzyć przedtem w bezbarwnym denaturacie lub pokryć sp0ecjalnym preparatem do śrub felg aluminiowych. Nie jest on łatwo dostępny w detalicznej sprzedaży. Pamiętać, aby w przypadku felg aluminiowych wszystkie łączone części (felga, piasta koła tarcza lub bęben hamulcowy) miały mniej więcej tę samą temperaturę.
Zobacz także: Dokładne wyważenie
REKLAMA
REKLAMA