REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak dobrze dokręcać koła, aby nie było problemów z ich odkręceniem. fot. Newspress
Jak dobrze dokręcać koła, aby nie było problemów z ich odkręceniem. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma kierowcy, który bez wysiłku odkręcał śruby mocujące koło samochodowe. Zawsze są z tym mniejsze lub większe problemy, a ich przyczyną jest nieumiejętne dokręcanie kół.

Każdy, kto korzystał z usług wulkanizatora zetknął się z czynnością dokręcania kół przez mechaników przy pomocy klucza pneumatycznego. Jest to urządzenie, które podczas pracy wydaje dźwięki podobne do huku wystrzałów karabinu maszynowego. Urządzenie to bardzo przyspiesza dokręcanie śrub, ale nie pozwala na żadną kontrolę siły, z jaką to czyni. Tak więc należy pilnować, aby śruby kół były dokręcane z dokładnością, najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego. Minuta czy dwie więcej, spędzone przez mechanika przy samochodzie zaowocują tym, że w razie wymiany koła na trasie nie trzeba będzie szukać sposobów na przedłużenie dźwigni typowego klucza do kół lub znacznie od niego wygodniejszego w użyciu klucza krzyżakowego.

REKLAMA

Zobacz także: Czy warto pompować koła azotem?

REKLAMA

Samodzielnie dokręcając koło trzeba pamiętać, że producent samochodu, znając optymalną siłę dokręcania śrub mocujących koła, tak dobrał długość dźwigni specjalnego klucza do kół, aby nie było możliwe jej przekroczenie nawet przez bardzo silnego kierowcę. W niektórych instrukcjach wartość tej siły jest podawana w kilogramometrach lub niutonach i wówczas można skorzystać z klucza dynamometrycznego, o ile się go akurat ma do dyspozycji.

Śruby i nakrętki kół należy dokręcać początkowo lekko i ostrożnie, aby zajęły dokładnie przeznaczone dla nich miejsca w feldze. Następnie, jeszcze przed opuszczeniem samochodu z podnośnika, dokręcić je mocniej. Pamiętać o dokręcaniu śrub i nakrętek przeciwległych. W żadnym wypadku nie wolno dla ostatecznego dokręcenia stawać na kluczu, albo przedłużać jego dźwignię innymi przedmiotami, np. rurką.

Zobacz też: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ gwinty śrub lub nakrętek mocujących koło są najczęściej pokryte rdzą lub brudem, przed odkręceniem ich i ponownym dokręceniem należy je starannie oczyścić szczotką drucianą lub szczotką o twardym włosiu, a następnie pokryć cienką warstwą smaru stałego lub płynnego, pilnując aby jego nadmiar nie pobrudził felgi, gdyż niemal natychmiast zamieni się on w brzydką, czarną plamę. Wkręcając śruby mocujące felgi aluminiowe można je zanurzyć przedtem w bezbarwnym denaturacie lub pokryć sp0ecjalnym preparatem do śrub felg aluminiowych. Nie jest on łatwo dostępny w detalicznej sprzedaży. Pamiętać, aby w przypadku felg aluminiowych wszystkie łączone części (felga, piasta koła tarcza lub bęben hamulcowy) miały mniej więcej tę samą temperaturę. 

Zobacz także: Dokładne wyważenie

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA