REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Układ zawieszenia jest jednym z najbardziej obciążonych w każdym aucie. Warto wiedzieć z jakich elementów się składa i jak działa.

Elementy prowadzące i sprężyste

REKLAMA

Układ zawieszenia składa się z elementów prowadzących, czyli wahaczy lub drążków prowadzących. Ustalają one pozycję koła, umożliwiając ruch jedynie w płaszczyźnie pionowej. Kolejna część konstrukcji to elementy sprężyste: sprężyny śrubowe, resory piórowe, lub (najnowocześniejsze z nich) poduszki powietrzne i układy hydropneumatyczne. To one utrzymują w naszym aucie wysokość prześwitu. Podczas najeżdżania na wybój uginają się, by karoseria poruszała się w jak najmniejszym stopniu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Kolejnym elementem, bez którego nasz samochód bujałby się jak dyliżans, są amortyzatory. Są one odpowiedzialne za tłumienie drgań. Mówiąc prościej, przeciwdziałają odbijaniu się koła od podłoża.

Charakterystyka zawieszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężystość i siła tłumienia nazywana jest charakterystyką zawieszenia. Odpowiednio dobrana zapewnia komfort i bezpieczne prowadzenie auta.

Dodatkowym elementem sprężystym w zawieszeniu jest stabilizator przechyłów. Ta część ma kształt zagiętego na końcach pręta. Stabilizator połączony jest z każdą z piast koła danej osi pojazdu i działa jak sprężyna utrudniająca przechył. Dzięki niemu podczas pokonywania zakrętów auto nie przechyla się i możemy bezpiecznie pokonywać zakręty przy większej prędkości. Podobną rolę spełniają drążki reakcyjne, które są od stabilizatora krótsze i montowane wzdłużnie. Wszystkie elementy prowadzące zawieszenia połączone są za pomocą specjalnych przegubów i tulei stalowo gumowych. Utrzymują fabrycznie ustaloną geometrię zawieszenia, co umożliwia długotrwałą i niezawodną pracę.

Zawieszenie zależne i niezależne

Najprostszym konstrukcyjnie układem jest zawieszenie zależne, gdzie koła połączone są sztywną osią. W tego typu konstrukcji gdy jedno z kół natrafia na wybój, wpływa to również na drugie z nich, które czasem wręcz może oderwać się od podłoża. Powoduje to złe prowadzenie się auta na zakrętach, zwłaszcza na wybojach.
Bardziej skomplikowanym, ale też mającym wiele zalet, jest układ niezależny, gdzie każde z kół prowadzone jest osobno. We współczesnych samochodach spotyka się dwa podstawowe rodzaje zawieszenia niezależnego. Pierwszy jest prostszy i częściej spotykany układ McPhersona, drugi - bardziej skomplikowany i droższy, ale też oferujący doskonałe parametry trakcyjne, układ wielowahaczowy.

Inne ważne parametry zawieszenia

Oprócz stopnia sztywności i tłumienia, na jakość jazdy danym autem wpływa wysokość zawieszenia. Jest to związane z położeniem środka ciężkości bryły auta. Im niżej się on znajduje, tym szybciej i stabilniej możemy pokonywać zakręty. Ważny jest też rozstaw kół, a więc szerokość między kołami samochodu. Im większa, tym lepsza przyczepność na zakrętach. Bardzo ważna jest też odpowiednio dobrana geometria zawieszenia, gdyż wpływa ona na reakcje auta, poprawia stabilność podczas jazdy na wprost lub ułatwia manewrowanie w ciasnych zakrętach.

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Zawieszenie jest podstawą naszego bezpieczeństwa aktywnego na drodze. Warto więc wiedzieć, jak działa i jakie są cechy jego konstrukcji . Łatwiej będzie nam wtedy o niego dbać i regularnie kontrolować jego stan. Taka wiedza pomoże nam dostosować styl jazdy do możliwości samochodu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA