REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Układ zawieszenia jest jednym z najbardziej obciążonych w każdym aucie. Warto wiedzieć z jakich elementów się składa i jak działa.

Elementy prowadzące i sprężyste

REKLAMA

REKLAMA

Układ zawieszenia składa się z elementów prowadzących, czyli wahaczy lub drążków prowadzących. Ustalają one pozycję koła, umożliwiając ruch jedynie w płaszczyźnie pionowej. Kolejna część konstrukcji to elementy sprężyste: sprężyny śrubowe, resory piórowe, lub (najnowocześniejsze z nich) poduszki powietrzne i układy hydropneumatyczne. To one utrzymują w naszym aucie wysokość prześwitu. Podczas najeżdżania na wybój uginają się, by karoseria poruszała się w jak najmniejszym stopniu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Kolejnym elementem, bez którego nasz samochód bujałby się jak dyliżans, są amortyzatory. Są one odpowiedzialne za tłumienie drgań. Mówiąc prościej, przeciwdziałają odbijaniu się koła od podłoża.

REKLAMA

Charakterystyka zawieszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężystość i siła tłumienia nazywana jest charakterystyką zawieszenia. Odpowiednio dobrana zapewnia komfort i bezpieczne prowadzenie auta.

Dodatkowym elementem sprężystym w zawieszeniu jest stabilizator przechyłów. Ta część ma kształt zagiętego na końcach pręta. Stabilizator połączony jest z każdą z piast koła danej osi pojazdu i działa jak sprężyna utrudniająca przechył. Dzięki niemu podczas pokonywania zakrętów auto nie przechyla się i możemy bezpiecznie pokonywać zakręty przy większej prędkości. Podobną rolę spełniają drążki reakcyjne, które są od stabilizatora krótsze i montowane wzdłużnie. Wszystkie elementy prowadzące zawieszenia połączone są za pomocą specjalnych przegubów i tulei stalowo gumowych. Utrzymują fabrycznie ustaloną geometrię zawieszenia, co umożliwia długotrwałą i niezawodną pracę.

Zawieszenie zależne i niezależne

Najprostszym konstrukcyjnie układem jest zawieszenie zależne, gdzie koła połączone są sztywną osią. W tego typu konstrukcji gdy jedno z kół natrafia na wybój, wpływa to również na drugie z nich, które czasem wręcz może oderwać się od podłoża. Powoduje to złe prowadzenie się auta na zakrętach, zwłaszcza na wybojach.
Bardziej skomplikowanym, ale też mającym wiele zalet, jest układ niezależny, gdzie każde z kół prowadzone jest osobno. We współczesnych samochodach spotyka się dwa podstawowe rodzaje zawieszenia niezależnego. Pierwszy jest prostszy i częściej spotykany układ McPhersona, drugi - bardziej skomplikowany i droższy, ale też oferujący doskonałe parametry trakcyjne, układ wielowahaczowy.

Inne ważne parametry zawieszenia

Oprócz stopnia sztywności i tłumienia, na jakość jazdy danym autem wpływa wysokość zawieszenia. Jest to związane z położeniem środka ciężkości bryły auta. Im niżej się on znajduje, tym szybciej i stabilniej możemy pokonywać zakręty. Ważny jest też rozstaw kół, a więc szerokość między kołami samochodu. Im większa, tym lepsza przyczepność na zakrętach. Bardzo ważna jest też odpowiednio dobrana geometria zawieszenia, gdyż wpływa ona na reakcje auta, poprawia stabilność podczas jazdy na wprost lub ułatwia manewrowanie w ciasnych zakrętach.

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Zawieszenie jest podstawą naszego bezpieczeństwa aktywnego na drodze. Warto więc wiedzieć, jak działa i jakie są cechy jego konstrukcji . Łatwiej będzie nam wtedy o niego dbać i regularnie kontrolować jego stan. Taka wiedza pomoże nam dostosować styl jazdy do możliwości samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA