REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Układ zawieszenia jest jednym z najbardziej obciążonych w każdym aucie. Warto wiedzieć z jakich elementów się składa i jak działa.

Elementy prowadzące i sprężyste

REKLAMA

REKLAMA

Układ zawieszenia składa się z elementów prowadzących, czyli wahaczy lub drążków prowadzących. Ustalają one pozycję koła, umożliwiając ruch jedynie w płaszczyźnie pionowej. Kolejna część konstrukcji to elementy sprężyste: sprężyny śrubowe, resory piórowe, lub (najnowocześniejsze z nich) poduszki powietrzne i układy hydropneumatyczne. To one utrzymują w naszym aucie wysokość prześwitu. Podczas najeżdżania na wybój uginają się, by karoseria poruszała się w jak najmniejszym stopniu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Kolejnym elementem, bez którego nasz samochód bujałby się jak dyliżans, są amortyzatory. Są one odpowiedzialne za tłumienie drgań. Mówiąc prościej, przeciwdziałają odbijaniu się koła od podłoża.

REKLAMA

Charakterystyka zawieszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprężystość i siła tłumienia nazywana jest charakterystyką zawieszenia. Odpowiednio dobrana zapewnia komfort i bezpieczne prowadzenie auta.

Dodatkowym elementem sprężystym w zawieszeniu jest stabilizator przechyłów. Ta część ma kształt zagiętego na końcach pręta. Stabilizator połączony jest z każdą z piast koła danej osi pojazdu i działa jak sprężyna utrudniająca przechył. Dzięki niemu podczas pokonywania zakrętów auto nie przechyla się i możemy bezpiecznie pokonywać zakręty przy większej prędkości. Podobną rolę spełniają drążki reakcyjne, które są od stabilizatora krótsze i montowane wzdłużnie. Wszystkie elementy prowadzące zawieszenia połączone są za pomocą specjalnych przegubów i tulei stalowo gumowych. Utrzymują fabrycznie ustaloną geometrię zawieszenia, co umożliwia długotrwałą i niezawodną pracę.

Zawieszenie zależne i niezależne

Najprostszym konstrukcyjnie układem jest zawieszenie zależne, gdzie koła połączone są sztywną osią. W tego typu konstrukcji gdy jedno z kół natrafia na wybój, wpływa to również na drugie z nich, które czasem wręcz może oderwać się od podłoża. Powoduje to złe prowadzenie się auta na zakrętach, zwłaszcza na wybojach.
Bardziej skomplikowanym, ale też mającym wiele zalet, jest układ niezależny, gdzie każde z kół prowadzone jest osobno. We współczesnych samochodach spotyka się dwa podstawowe rodzaje zawieszenia niezależnego. Pierwszy jest prostszy i częściej spotykany układ McPhersona, drugi - bardziej skomplikowany i droższy, ale też oferujący doskonałe parametry trakcyjne, układ wielowahaczowy.

Inne ważne parametry zawieszenia

Oprócz stopnia sztywności i tłumienia, na jakość jazdy danym autem wpływa wysokość zawieszenia. Jest to związane z położeniem środka ciężkości bryły auta. Im niżej się on znajduje, tym szybciej i stabilniej możemy pokonywać zakręty. Ważny jest też rozstaw kół, a więc szerokość między kołami samochodu. Im większa, tym lepsza przyczepność na zakrętach. Bardzo ważna jest też odpowiednio dobrana geometria zawieszenia, gdyż wpływa ona na reakcje auta, poprawia stabilność podczas jazdy na wprost lub ułatwia manewrowanie w ciasnych zakrętach.

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Zawieszenie jest podstawą naszego bezpieczeństwa aktywnego na drodze. Warto więc wiedzieć, jak działa i jakie są cechy jego konstrukcji . Łatwiej będzie nam wtedy o niego dbać i regularnie kontrolować jego stan. Taka wiedza pomoże nam dostosować styl jazdy do możliwości samochodu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA