Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?
REKLAMA
REKLAMA
Zwykle, gdy taka awaria nastąpi, nie ma żadnych szans na ratunek dla kierowcy i jego samochodu.
REKLAMA
Zobacz również: Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?
Najczęściej występujące objawy zużycia elementów zawieszenia są następujące:
REKLAMA
Trudności z utrzymaniem prostolinijnego toru jazdy po najechaniu jednym kołem na nierówność terenu lub wjechaniu nawet w płytką wyrwę w nawierzchni. Objaw ten może świadczyć także o luzach w układzie kierowniczym, jak i o wadliwej pracy amortyzatora przy danym kole.
Stuki i wyraźne odczuwalne uderzenia w układzie jezdnym samochodu podczas jazdy nawet po niewielkich nierównościach, np. po tzw. tarce, powstającej na asfalcie przed skrzyżowaniami.
Brak reakcji pojazdu na niewielkie ruchy kierownicy. Objaw ten może towarzyszyć także usterkom w układzie kierowniczym.
Widoczne pochylenie jednego z kół. Może to świadczyć zarówno o zużyciu elementów zawieszenia jak i o zgięciu lub pęknięciu wahacza.
Duży luz kierownicy. Jest to zwykle suma luzów w zawieszeniu i w układzie kierowniczym.
Pochylenie nieobciążonego lub obciążonego równomiernie pojazdu na jeden bok. Przyczyną może być także zużycie lub osłabienie resoru albo sprężyny resorowej (tzw. spirali).
Pojedynczy, dość wyraźnie wyczuwalny stuk w zawieszeniu w chwili naciśnięcia na pedał hamulca. Objaw ten towarzyszy zarówno luzom w zawieszeniu, jak i usterkom przednich amortyzatorów lub kolumn McPhersona, w tym ich mocowaniu do karoserii.
Najczęściej i najszybciej zużywającymi się elementami zawieszenia są tuleje metalowo gumowe i współpracujące z nimi elementy śrubowe (sworznie). Guma, stanowiąca element amortyzujący w nich element amortyzujący, z czasem odkleja się od metalowych cylindrów między, które jest wtłoczona, wykrusza się ze starości lub wskutek wadliwego montażu elementów współpracujących.
Zobacz również: Diagnoza usterek zawieszenia - czy możemy to zrobić sami?
REKLAMA
Powstający luz z czasem się powiększa, aż w końcu może doprowadzić do przetarcia i pęknięcia sworznia. Koło wówczas traci jeden z kilku punktów podparcia i może nawet znacznie odchylić się od swojego normalnego położenia. Gdy nastąpi to przy większej prędkości, samochód w najlepszym wypadku trafi do przydrożnego rowu, w najgorszym – znajdzie się na drugiej połowie jezdni i zderzy czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka innym pojazdem.
Z uwagi na to, że stan zawieszenia kół przednich samochodu jest jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczną jazdę, nie wolno lekceważyć żadnego z wyżej opisanych objawów i trzeba natychmiast odnaleźć i usunąć przyczynę tego objawu.
REKLAMA
REKLAMA