REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Koła to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia Lamborghini Miura
Koła to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia Lamborghini Miura

REKLAMA

REKLAMA


Zużycie i powstające w jego efekcie awarie elementów zawieszenia kół pojazdu są bardzo częstymi powodami wielu poważnych wypadków drogowych i katastrof.

Zwykle, gdy taka awaria nastąpi, nie ma żadnych szans na ratunek dla kierowcy i jego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Najczęściej występujące objawy zużycia elementów zawieszenia są następujące:

Trudności z utrzymaniem prostolinijnego toru jazdy po najechaniu jednym kołem na nierówność terenu lub wjechaniu nawet w płytką wyrwę w nawierzchni. Objaw ten może świadczyć także o luzach w układzie kierowniczym, jak i o wadliwej pracy amortyzatora przy danym kole.
Stuki i wyraźne odczuwalne uderzenia w układzie jezdnym samochodu podczas jazdy nawet po niewielkich nierównościach, np. po tzw. tarce, powstającej na asfalcie przed skrzyżowaniami.

REKLAMA

Brak reakcji pojazdu na niewielkie ruchy kierownicy. Objaw ten może towarzyszyć także usterkom w układzie kierowniczym.
Widoczne pochylenie jednego z kół. Może to świadczyć zarówno o zużyciu elementów zawieszenia jak i o zgięciu lub pęknięciu wahacza.
Duży luz kierownicy. Jest to zwykle suma luzów w zawieszeniu i w układzie kierowniczym.
Pochylenie nieobciążonego lub obciążonego równomiernie pojazdu na jeden bok. Przyczyną może być także zużycie lub osłabienie resoru albo sprężyny resorowej (tzw. spirali).
Pojedynczy, dość wyraźnie wyczuwalny stuk w zawieszeniu w chwili naciśnięcia na pedał hamulca. Objaw ten towarzyszy zarówno luzom w zawieszeniu, jak i usterkom przednich amortyzatorów lub kolumn McPhersona, w tym ich mocowaniu do karoserii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej i najszybciej zużywającymi się elementami zawieszenia są tuleje metalowo gumowe i współpracujące z nimi elementy śrubowe (sworznie). Guma, stanowiąca element amortyzujący w nich element amortyzujący, z czasem odkleja się od metalowych cylindrów między, które jest wtłoczona, wykrusza się ze starości lub wskutek wadliwego montażu elementów współpracujących.

Zobacz również: Diagnoza usterek zawieszenia - czy możemy to zrobić sami?

Powstający luz z czasem się powiększa, aż w końcu może doprowadzić do przetarcia i pęknięcia sworznia. Koło wówczas traci jeden z kilku punktów podparcia i może nawet znacznie odchylić się od swojego normalnego położenia. Gdy nastąpi to przy większej prędkości, samochód w najlepszym wypadku trafi do przydrożnego rowu, w najgorszym – znajdzie się na drugiej połowie jezdni i zderzy czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka innym pojazdem.

Z uwagi na to, że stan zawieszenia kół przednich samochodu jest jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczną jazdę, nie wolno lekceważyć żadnego z wyżej opisanych objawów i trzeba natychmiast odnaleźć i usunąć przyczynę tego objawu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA