REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Po wymianie łącznika stabilizatora nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia. fot. Newspress
Po wymianie łącznika stabilizatora nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Trzeszczenie zawieszenia jest trudne do zlokalizowania, a usunięcie jego przyczyn kosztowne. W poradniku przedstawimy gdzie i jak szukać źródła skrzypiącego zawieszenia.

Zanim przystąpi się do pracy, trzeba podjąć decyzję, czy naprawiamy zawieszenie, czy eliminujemy głośną pracę zawieszenia na jakiś czas.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli decydujemy się na wymianę podzespołów zawieszenia, naprawę zaczynamy od łączników stabilizatora. Jest to jedna z najtańszych części, którą można wymienić w zawieszeniu i zazwyczaj w niej tkwi przyczyna trzeszczącego zawieszenia. Co więcej, jest to czynność banalnie prosta. Po wymianie łącznika nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia.

Zobacz również: Jak domowym sposobem sprawdzić amortyzatory?

Jeżeli jednak wymiana wyżej wymienionego podzespołu nie przynosi rezultatów, przystępujemy do wymiany sworzni wahacza. Gdy mamy oryginalne sworznie wahacza, wymiana będzie polegać na wycięciu nitów mocujących (zazwyczaj trzy na jedną stronę). W miejsce usuniętych nitów wkręcamy śruby wraz ze sworzniem wahacza.

REKLAMA

W trakcie wymiany podzespołów zawieszenia należy pamiętać, by wszelkie elementy wymieniać parami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie mocowania wahacza zazwyczaj pociąga za sobą konieczność wykonania geometrii zawieszenia. Dlatego też warto przyjrzeć się pozostałym elementom układu, które niekoniecznie muszą być odpowiedzialne za niepożądane odgłosy podczas jazdy.
Kolejnym wyjściem jest sprawdzenie wahaczy. Rozróżniamy dwa typy: bez możliwości demontażu tulei metalowo-gumowych oraz z możliwością demontażu wyżej wymienionych elementów. Właściciele pierwszego typu wahaczy są narażeni na duże koszty, ponieważ muszą wymienić cały wahacz, mimo że uszkodzona jest tylko jedna tulejka. Te trzy podzespoły stanowią najczęstsze przyczyny trzeszczenia, gdyż są wykonane z gumy i łatwo ulegają uszkodzeniu.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Warto również sprawdzić końcówki drążków kierowniczych oraz same drążki. Polecamy także przyjrzeć się amortyzatorom - czy nie ma wycieków i zewnętrznych uszkodzeń. Po wykonanych naprawach wybieramy się zrobić geometrię i zbieżność zawieszenia.

Jeśli natomiast chcemy się pozbyć trzeszczenia tymczasowo, potrzebujemy smaru miedziowego i smarujemy wszystkie elementy metalowe.
To rozwiązanie nie gwarantuje dłuższego utrzymania się efektu, ma doraźny charakter.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA