REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Robert Kuśpiel
Po wymianie łącznika stabilizatora nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia. fot. Newspress
Po wymianie łącznika stabilizatora nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Trzeszczenie zawieszenia jest trudne do zlokalizowania, a usunięcie jego przyczyn kosztowne. W poradniku przedstawimy gdzie i jak szukać źródła skrzypiącego zawieszenia.

Zanim przystąpi się do pracy, trzeba podjąć decyzję, czy naprawiamy zawieszenie, czy eliminujemy głośną pracę zawieszenia na jakiś czas.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli decydujemy się na wymianę podzespołów zawieszenia, naprawę zaczynamy od łączników stabilizatora. Jest to jedna z najtańszych części, którą można wymienić w zawieszeniu i zazwyczaj w niej tkwi przyczyna trzeszczącego zawieszenia. Co więcej, jest to czynność banalnie prosta. Po wymianie łącznika nie trzeba wykonywać geometrii zawieszenia.

Zobacz również: Jak domowym sposobem sprawdzić amortyzatory?

Jeżeli jednak wymiana wyżej wymienionego podzespołu nie przynosi rezultatów, przystępujemy do wymiany sworzni wahacza. Gdy mamy oryginalne sworznie wahacza, wymiana będzie polegać na wycięciu nitów mocujących (zazwyczaj trzy na jedną stronę). W miejsce usuniętych nitów wkręcamy śruby wraz ze sworzniem wahacza.

REKLAMA

W trakcie wymiany podzespołów zawieszenia należy pamiętać, by wszelkie elementy wymieniać parami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie mocowania wahacza zazwyczaj pociąga za sobą konieczność wykonania geometrii zawieszenia. Dlatego też warto przyjrzeć się pozostałym elementom układu, które niekoniecznie muszą być odpowiedzialne za niepożądane odgłosy podczas jazdy.
Kolejnym wyjściem jest sprawdzenie wahaczy. Rozróżniamy dwa typy: bez możliwości demontażu tulei metalowo-gumowych oraz z możliwością demontażu wyżej wymienionych elementów. Właściciele pierwszego typu wahaczy są narażeni na duże koszty, ponieważ muszą wymienić cały wahacz, mimo że uszkodzona jest tylko jedna tulejka. Te trzy podzespoły stanowią najczęstsze przyczyny trzeszczenia, gdyż są wykonane z gumy i łatwo ulegają uszkodzeniu.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Warto również sprawdzić końcówki drążków kierowniczych oraz same drążki. Polecamy także przyjrzeć się amortyzatorom - czy nie ma wycieków i zewnętrznych uszkodzeń. Po wykonanych naprawach wybieramy się zrobić geometrię i zbieżność zawieszenia.

Jeśli natomiast chcemy się pozbyć trzeszczenia tymczasowo, potrzebujemy smaru miedziowego i smarujemy wszystkie elementy metalowe.
To rozwiązanie nie gwarantuje dłuższego utrzymania się efektu, ma doraźny charakter.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA